Problemy filozofii eksperymentalnej: epistemologia potoczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PFE17-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy filozofii eksperymentalnej: epistemologia potoczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student ukończył podstawowy kurs logiki oraz ogólnej metodologii lub epistemologi. Student zna język angielski na poziomie pozwalającym na swobodną lekturę tekstów anglojęzycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest problematyce epistemologii potocznej w filozofii eksperymentalnej, tj. dziedzinie badań filozoficznych, w której podejmowane są systematyczne studia empiryczne na temat potocznych intuicji w kwestiach ważnych dla filozofii (np. na temat wiedzy lub uzasadnienia przekonań). |
Pełny opis: |
Semestr pierwszy Semestr zimowy zostanie poświęcony na zapoznanie się z problemami badanymi w ramach epistemologii potocznej oraz nabycie podstawowej wiedzy metodologicznej na temat planowania i prowadzenia badań w paradygmacie filozofii eksperymentalnej. Szczegółowa lista zagadnień (semestr I) 1. Epistemologia potoczna jako dziedzina zagadnień psychologii poznawczej i społecznej oraz filozofii eksperymentalnej. Epistemologia potoczna a psychologie potoczne 2. Programy badawcze filozofii eksperymentalnej, przedmiot badań epistemologii potocznej 3. Metody badawcze filozofii eksperymentalnej, problemy metodologiczne 4. Problemy badań międzykulturowych: intuicje potoczne w sytuacjach Gettierowskich 5. Problemy replikacji wyników badań: intuicje potoczne w sytuacjach Gettierowskich 6. Czynniki wpływające na przypisywanie wiedzy 7. Kontekstualizm epistemiczny i inwariantyzm zależny od interesu - pierwsza fala badań (dane niesprzyjające dla kontekstualizmu) 8. Kontekstualizm epistemiczny i inwariantyzm zależny od interesu - druga fala badań (dane wspierające kontekstualizm) 9. Konkurencyjne rozwiązania metodologiczne w badaniach nad kontekstualizmem epistemicznym i inwariantyzmem zależnym od interesu 11. Normy asercji a wiedza, przekonanie i uzasadnienie 12. Niestandardowe czynniki wpływające na przypisywanie wiedzy Semestr drugi W semestrze letnim zadaniem seminarzystów będzie po pierwsze zespołowe (zespoły 2-4 osobowe) zaprojektowanie i przygotowanie badań empirycznych z zakresu epistemologii potocznej. Po drugie studenci będą mieli za zadanie przygotowane przez siebie badania przeprowadzić, a następnie przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki. Etapem końcowym będzie przygotowanie raportu z badań. |
Literatura: |
BLOK I - Epistemologia potoczna w kontekście filozofii eksperymentalnej i psychologii potocznej (1) Kitchener R. F. (2002) Folk epistemology: An introduction, „New ideas in Psychology” 20(2), 89-105. (2) Hardy-Vallée Benoit, Dubreuil Benoît (2010) Folk epistemology as normative social cognition, „Review of Philosophy and Psychology” 1(4), 483-498. (3) Nadelhoffer T., Nahmias E. (2007) The past and future of experimental philosophy, „Philosophical Explorations” 10, 123-149. (4) Andow J. (2016) Thin, fine and with sensitivity: a metamethodology of intuitions, „Review of Philosophy and Psychology” 7(1), 105-125. BLOK II - Intuicje potoczne dotyczące przypadków Gettierowskich (1) Weinberg J. M., Nichols S., Stich S. (2001) Normativity and epistemic intuitions, „Philosophical Topics” 29(1-2), 429-460. (2) Seyedsayamdost H. (2015) On Normativity and Epistemic Intuitions: Failure of Replication, „Episteme” 12 (1), 95-116. (3) Kim M., Yuan Y. (2015) No Cross-Cultural Differences in the Gettier Car Case Intuition: A Replication study of Weinberg et al. 2001, „Episteme” 12(3), 355-361. (4) Starmans, C., Friedman, O. (2012) The folk conception of knowledge, „Cognition” 124(3), 272-283. (5) Nagel, J., San Juan, V. & Mar, R. (2013) Authentic Gettier Cases: a reply to Starmans and Friedman. Cognition 129 (3):666-669. (6) Machery E., Stic, S., Rose D., Chatterjee A., Karasawa K., Struchiner N., Sirker S., Usui N., Hashimoto T. (2015) Gettier Across Cultures. „Noûs” 50(4), DOI: 10.1111/nous.12110. BLOK III - Kontekstualizm epistemiczny i intuicje potoczne (1) Feltz A., Zarpentine C. (2010) Do You Know More When it Matters Less?, „Philosophical Psychology” 23(5), 683-706. (2) May J., Sinnott-Armstrong W., Hull J. G., Zimmerman A. (2010) Practical Interests, Relevant Alternatives, and Knowledge Attributions: An Empirical Study, „Review of Philosophy and Psychology” 1, 265-273. (3) Hansen N., Chemla E. (2013) Experimenting on contextualism., „Mind and Language” 28(3), s. 286-321. (4) Sripada C. S., Stanley J. (2012) Empirical tests of interest-relative invariantism, „Episteme” 9(1), 3-26. (5) Buckwalter W., Schaffer J. (2015) Knowledge, Stakes, and Mistakes. „Noûs” 49(2), 201-234. BLOK IV - Wiedza i normy asercji (1) Turri J. (2013) The test of truth: An experimental investigation of the norm of assertion. „Cognition” 129(2), 279-291. (2) Turri J. (2015). Knowledge and the norm of assertion: a simple test. Synthese” 192(2), 385-392. (3) Turri J. (2015), Selfless assertions: some empirical evidence. „Synthese” 192(4), 1221-1233. (4) Reuter K., Brossel P. (2017) No Knowledge Required, manuskrypt BLOK V - Niestandardowe czynniki wpływające na atrybucje wiedzy (1) Beebe J. R., Jensen M. (2012) Surprising connections between knowledge and action: The robustness of the epistemic side-effect effect. „Philosophical Psychology” 25(5), 689-715. (2) Beebe J. R, Shea J. (2013) Gettierized Knobe effects. „Episteme” 10(3), 219-240. (3) Buckwalter W. (2014). Factive Verbs and Protagonist Projection. „Episteme” 11(4), 391-409. (4) Buckwalter W., Stich S (2013) Gender and philosophical intuition [w:] Knobe J., Nichols S. (red.) „Experimental Philosophy: Volume 2”, Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
F1 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia filozoficznych studiów pierwszego stopnia F2 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia filozoficznych studiów drugiego stopnia K1 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia kognitywistycznych studiów pierwszego stopnia Nabyta wiedza - zna podstawowe pojęcia epistemologii i filozofii eksperymentalnej, potrafi się nimi posługiwać, zna terminologię w języku polskim i angielskim (F1_W03, F1_W05, F1_W07; F2_W03, F2_W05; K1_W01, K1_W08) - zna zarówno klasyczne, jak i najnowsze (filozoficzne i psychologiczne) zagadnienia badane w ramach epistemologii potocznej (F1_W07, F1_W08, F1_W09; F2_W06, F2_W07, F2_W08, F2_W09, K1_W08, K1_W13) - rozumie związki filozofii eksperymentalnej z innymi naukami, zna miejsce filozofii eksperymentalnej w obrębie filozofii i nauk o poznaniu (F1_W02, F1_W06, F1_W17; F2_W02; F2_W06, F2_W08, F2_W13; K1_W01 K1_W03, K1_W04) - zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla filozofii eksperymentalnej i epistemologii (F1_W1, F1_W10, F1_W12; F2_W08, F2_W11, K1_W02, K1_W05) Nabyte umiejętności - potrafi zbudować własną argumentację za wybranym stanowiskiem (F1_U05, F1_U07, F1_U08, F1_U09, F1_U16, F1_U18; F2_U08; K1_U05) - potrafi przygotować wystąpienie ustne związane z tematyką zajęć, opierające się o samodzielną interpretację tekstu filozoficznego (F1_U01, F1_U03, F1_U04; F2_U02, F2_U04, F2_U05; K1_U01, K1_U21) - umie korzystać z podstawowych narzędzi statystycznej obróbki danych wykorzystywanych w filozofii eksperymentalnej - testu chi-kwadrat, testów t-Studenta, testów Z, analizy wariancji, współczynnika korelacji (F1_U08, F1_U09; F2_U03, F2_U09; K1_U02, K1_U15) - potrafi zaprojektować proste badanie filozoficzno-eksperymentalne oparte na metodzie scenariuszowej, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki (F1_U01, F1_U11, F1_U13, F1_U17; F2_U02, F2_U03, F2_U10, F2_U14, F2_U15; K1_U03, K1_U04, K1_U07, K1_U09, K1_U10, K1_U15, K1_U16, K1_U22) Nabyte kompetencje społeczne - posiada podstawowe umiejętności z zakresu wystąpień publicznych (F1_K02, F1_K03, K1_K08, K1_K09, K1_K10, K1_K11) - potrafi komunikować swoje stanowisko w sposób asertywny, bez wchodzenia w spór z adwersarzami (F1_K02, F1_K03; K1_K10, K1_K11) - potrafi wspólnie z zespołem zrealizować prosty projekt badawczy, w tym zaplanować wspólne działania oraz podzielić się zadaniami (F1_K04, F1_K05, F1_K10; F2_K02, F2_K06; K1_K03, K1_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia są nie więcej niż 3 nieobecności w semestrze. Ocena zostanie wystawiona na podstawie: ● przygotowania i wygłoszenia referatu (35% oceny), ● przygotowania koreferatu (20% oceny), ● aktywności na zajęciach (15% oceny). ● przygotowania, przeprowadzenia i opisania badania z zakresu filozofii empirycznej (zadanie realizowane w zespole, 40% oceny) Skala ocen 5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie 5 (bdb.) – od 90% 4+ (db. plus) – od 80% 4 (db.) – od 75% 3+ (dst. plus) - od 65% 3 – (dst.) od 60% 2 – (ndst.) mniej niż 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.