Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Phenomenology and Philosophy of Mind

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-PPM18-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Phenomenology and Philosophy of Mind
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość zagadnień z filozofii umysłu; znajomość języka angielskiego

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zarówno fenomenologia jak i analityczna filozofia umysłu podejmują tematy takie jak percepcja, świadomość czy intencjonalność stanów umysłowych. Seminarium ma na celu pokazanie, że obie tradycje są sobie bliższe niż mogłoby się wydawać a dialog między nimi może być bardzo owocny.

Pełny opis:

Zarówno fenomenologia jak i analityczna filozofia umysłu podejmują tematy takie jak percepcja, świadomość czy intencjonalność stanów umysłowych. Seminarium ma na celu pokazanie, że obie tradycje są sobie bliższe niż mogłoby się wydawać a dialog między nimi może być bardzo owocny.

Na zajęciach będziemy omawiać klasyczne teksty z fenomenologii (Husserl, Merleau-Ponty) i analitycznej filozofii umysłu (G. Ryle, D. Føllesdal), a także bardziej współczesne teksty łączące obie tradycje (np. Chemero, Smith, Zahavi).

Wybrane tematy spotkań seminaryjnych: reprezentacje mentalne, anty-reprezentacjonizm, intencjonalność, poznanie ucieleśnione, percepcja, świadomość, problem innych umysłów.

Literatura:

Selected literature:

Cassam, Q. (2007) The Possibility of Knowledge. Oxford University Press.

A. Chemero, Radical Embodied Cognitive Science, Cambridge, Mass. 2009.

J.J. Drummond, Husserlian Intentionality and Non-Foundational Realism. Noema and Object, Berlin-Heidelberg 1990

J.J. Drummond, Intentionality without Representationalism, w: Th e Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology, red. D. Zahavi, Oxford 2012.

D. Føllesdal, Husserl’s Notion of Noema, „Th e Journal of Philosophy” 1969, t. LXVI, nr 20,

s. 680-687.

Gallagher, S. (2008) Direct perception in the intersubjective context, “Consciousness and Cognition”, vol. 17.

Hintikka J. (1975) The Intentions of Intentionality

Husserl, E. (1983). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological

philosophy, First Book (F. Kersten, Trans.). The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff.

Husserl, E. (1989). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological

philosophy, Second Book (R. Rojcewicz, Trans.). The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff.

Merleau-Ponty, M. (2005/1945) Phenomenology of Perception. tr. C. Smith. Routledge.

R. McIntyre, D.W. Smith, Husserl and Intentionality: A Study of Mind, Meaning, and Language, Dordrecht i Boston 1982.

R. McIntyre, Husserl and the Representational Th eory of Mind, „Topoi” 1986, nr 5, s. 101-113.

G. Ryle, The Concept of Mind, 1949.

Smith, J. (2010a) Seeing Other People. “Philosophy and Phenomenological Research”. Vol. LXXXI No. 3.

D. Zahavi, Intentionality and the representative theory of perception, „Man and World” 1994,

nr 27, s. 37-47.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych.

Nabyte umiejętności: czyta i interpretuje tekst filozoficzny, precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawia tezy i krytycznie je komentuje, uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw.

Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i dyskusja na zajęciach, referat wygłoszony na zajęciach lub praca pisemna.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)