Phenomenology and Philosophy of Mind
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PPM18-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Phenomenology and Philosophy of Mind |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość zagadnień z filozofii umysłu; znajomość języka angielskiego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zarówno fenomenologia jak i analityczna filozofia umysłu podejmują tematy takie jak percepcja, świadomość czy intencjonalność stanów umysłowych. Seminarium ma na celu pokazanie, że obie tradycje są sobie bliższe niż mogłoby się wydawać a dialog między nimi może być bardzo owocny. |
Pełny opis: |
Zarówno fenomenologia jak i analityczna filozofia umysłu podejmują tematy takie jak percepcja, świadomość czy intencjonalność stanów umysłowych. Seminarium ma na celu pokazanie, że obie tradycje są sobie bliższe niż mogłoby się wydawać a dialog między nimi może być bardzo owocny. Na zajęciach będziemy omawiać klasyczne teksty z fenomenologii (Husserl, Merleau-Ponty) i analitycznej filozofii umysłu (G. Ryle, D. Føllesdal), a także bardziej współczesne teksty łączące obie tradycje (np. Chemero, Smith, Zahavi). Wybrane tematy spotkań seminaryjnych: reprezentacje mentalne, anty-reprezentacjonizm, intencjonalność, poznanie ucieleśnione, percepcja, świadomość, problem innych umysłów. |
Literatura: |
Selected literature: Cassam, Q. (2007) The Possibility of Knowledge. Oxford University Press. A. Chemero, Radical Embodied Cognitive Science, Cambridge, Mass. 2009. J.J. Drummond, Husserlian Intentionality and Non-Foundational Realism. Noema and Object, Berlin-Heidelberg 1990 J.J. Drummond, Intentionality without Representationalism, w: Th e Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology, red. D. Zahavi, Oxford 2012. D. Føllesdal, Husserl’s Notion of Noema, „Th e Journal of Philosophy” 1969, t. LXVI, nr 20, s. 680-687. Gallagher, S. (2008) Direct perception in the intersubjective context, “Consciousness and Cognition”, vol. 17. Hintikka J. (1975) The Intentions of Intentionality Husserl, E. (1983). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy, First Book (F. Kersten, Trans.). The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff. Husserl, E. (1989). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy, Second Book (R. Rojcewicz, Trans.). The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff. Merleau-Ponty, M. (2005/1945) Phenomenology of Perception. tr. C. Smith. Routledge. R. McIntyre, D.W. Smith, Husserl and Intentionality: A Study of Mind, Meaning, and Language, Dordrecht i Boston 1982. R. McIntyre, Husserl and the Representational Th eory of Mind, „Topoi” 1986, nr 5, s. 101-113. G. Ryle, The Concept of Mind, 1949. Smith, J. (2010a) Seeing Other People. “Philosophy and Phenomenological Research”. Vol. LXXXI No. 3. D. Zahavi, Intentionality and the representative theory of perception, „Man and World” 1994, nr 27, s. 37-47. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych. Nabyte umiejętności: czyta i interpretuje tekst filozoficzny, precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawia tezy i krytycznie je komentuje, uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw. Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i dyskusja na zajęciach, referat wygłoszony na zajęciach lub praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.