Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Probabilistyczna inferencja i probabilistyczne uzasadnianie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-PPU20-M-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Probabilistyczna inferencja i probabilistyczne uzasadnianie
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Pożądane zaliczenie Logiki I

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Teoria prawdopodobieństwa jest obecnie teorią formalną sformułowaną w terminach algebry oraz w terminach teorii funkcji rzeczywistych. W teorii tej możemy zdefiniować probabilistyczne relacje inferencji. Istniejᶏ różne sposoby definiowania takich probabilistycznych relacji inferencji. Typowe probabilistyczne relacje inferencji nie posiadajᶏ tych własności, jakie przysługujᶏ klasycznej relacji inferencji, ponieważ z reguły sᶏ niemonotoniczne i mogą nie posiadać własności koniunkcji w konkluzji. Nie każda relacja inferencji stanowi uzasadnienie swojej konkluzji. Uzasadnienie powinno być opisane w terminach przekonań, a to, że probabilistyczna relacja inferencji stanowi zarazem probabilistyczne uzasadnienie wymaga dodatkowej argumentacji. Definicja probabilistycznego uzasadnienia prowadzi do sformułowania logiki probabilistycznego uzasadniania opartej na logice uzasadniania Artemowa i Fittinga.

Pełny opis:

Oto szczegółowy plan proponowanego wykładu:

1. Standardowa teoria prawdopodobieństwa w ujęciu Kołmogorowa

a. przestrzeń probabilistyczna

b. prawdopodobieństwo jako funkcja rzeczywista

c. prawdopodobieństwo jako miara

d. prawdopodobieństwo a miara Lebesgue’a

e. aksjomatyczne ujęcie prawdopodobieństwa

f. ograniczenia teorii Kołmogorowa

2. Reprezentowanie przekonań w terminach teorii prawdopodobieństwa

a. Ilościowa formalizacja przekonań

b. jakościowa formalizacja przekonań

c. Przekonania na gruncie Bayesjańskiej epistemologii

3. Wybrane logiki probabilistyczne

a. definiowanie klasycznej relacji inferencji w terminach klasycznego prawdopodobieństwa

b. logika probabilistyczna oparta na Bayesjańskiej epistemologii

c. niemonotoniczność probabilistycznej relacji inferencji

d. brak własności koniunkcji w konkluzji

4. Przykład probabilistycznej relacji inferencji

a. paradoks loterii

b. probabilistyczna relacja inferencji dla paradoksu loterii

c. probabilistyczna relacja inferencji jako podstawa probabilistycznego uzasadniania

5. Logika uzasadniania Artemowa i Fittinga

a. jᶒzyk formalny

b. aksjomatyzacja

6. Podstawy logiki probabilistycznego uzasadniania

Literatura:

Artemov, S. (1995), Operational modal logic, Technical Report MSI 95-29, Cornell University.

Artemov, S. and Fitting, M. (2016), Justification Logic, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E. N. Zalta (ed.)

URL = < https:// plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/logic-justification/>

Correia, F. (2015), Logical Grounding and the First-Degree Entailments, in: S. Lapointe (ed.) Themes from Ontology, Mind and Logic: Present and Past – Essays in Honour of Peter Simons, Gratzer Philosophische Studien 91, 3 – 15.

Douven, I. (2008), The lottery paradox and our epistemic goal, Pacific Philosophical Quarterly 89, 599 – 632.

Fitting, M. (2005), The logic of proofs, semantically, Annals of Pure and Applied Logic 132, 1 – 25.

Foley, R. (1992), The Epistemology of Belief and the Epistemology of Degrees of Belief, American Philosophical Quarterly 29, 111 – 121.

Foley, R. (2009), Belief, Degrees of Belief and the Lockean Thesis, in: Huber and Schmidt – Petri (eds.), pp. 37 – 47.

Hawthorne, J. and Makinson, D. (2007), The Quantitative/Qualitative Watershed for Rules of Uncertain Inference, Studia Logica 86, 247 – 297.

Kyburg, H. E. Jr. (1997), The rule of adjunction and reasonable inference, Journal of Philosophy 94, 109 – 125.

Prawitz, D. (2012), The epistemic significance of valid inference, Synthese 187, 887 – 898.

Simons, K. (2017), Paradoksy prawdopodobieństwa, Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student wie, jakie są matematyczne podstawy prawdopodobieństwa;

Student wie, jaki jest aktualny stan badań nad zastosowaniem standardowej teorii prawdopodobieństwa w konstruowaniu logik probabilistycznych;

Student zna jᶒzyk formalny i aksjomatykᶒ logik probabilistycznych;

Student wie, jakie są własności probabilistycznej relacji inferencji;

Student wie, co to jest logika uzasadniania;

Student zna probabilistycznᶏ inferencjᶒ dla paradoksu loterii;

Student zna podstawy probabilistycznej logiki uzasadniania.

Nabyte umiejętności:

Student potrafi formułować problemy z zakresu objętego tematyką wykładu;

Student potrafi stosować techniki i narzędzia formalne do analizy zagadnień objętych problematyką wykładu;

Student potrafi przygotować esej, pracę magisterską lub doktorską na temat mieszczący się w problematyce wykładu.

Nabyte kompetencje społeczne:

Student potrafi przekazać zdobytą wiedzę podczas wykładu;

Student potrafi posłużyć się argumentacją w obronie swojej tezy korzystając z pojęć wprowadzonych na wykładzie;

Student potrafi uczestniczyć w dyskusji dotyczącej zagadnień przedstawionych na wykładzie.

Metody i kryteria oceniania:

Student oceniany jest na podstawie obecności na wykładzie oraz na podstawie sprawdzianu pisemnego po zakończonym kursie.

Wszystkie nieobecności rozliczane są indywidualnie. Liczba nieobecności nieusprawiedliwionych to 2 w semestrze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)