Social Philosophy: the key problems of modernity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-SPPM19-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Social Philosophy: the key problems of modernity |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) Student should know the history of philosophy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest poddanie refleksji kluczowych współcześnie problemów filozofii społecznej związanych przede wszystkim z przekształceniami w polu technologii i komunikacji oraz z konsekwencjami działalności człowieka na ziemi. W związku z tym przenalizowane zostaną problemy pojęciowe związane z: nowoczesnością jako projektem filozoficznym, przekształceniami komunikacyjnymi, rozwojem technologicznym oraz antropocenem. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest poddanie refleksji kluczowych problemów współczesnej filozofii społecznej związanych z szeroko rozumianą nowoczesnością i konsekwencjami przemian modernizacyjnych (społecznych, technologicznych, politycznych). Po pierwsze, refleksji poddane zostanie pojęcie modernizmu, postmodernizmu i hipermodernizmu jako wyrazu trudności definicyjnych w określeniu specyfiki nowoczesności. Po drugie, przeanalizowane zostaną przemiany komunikacyjne związane z rozwojem mediów masowych w polu kultury, sztuki i polityki. Po trzecie, pod dyskusję poddane zostaną przemiany technologiczne w kontekście pojęcia nowoczesności i rozszerzania się wspólnoty o aktorów nie-ludzkich. Po czwarte, wskazując na problemy posthumanizmu i transhumanizmu rozważone zostanie pojęcie antropocenu jako epoki widocznego wpływu człowieka na jego środowisko, jak i jako opisu nowoczesnej kondycji ludzkiej. Seminarium zakłada, że niektóre z pozycji bibliograficznych analizowane będą na kilku zajęciach skłaniając uczestników do niespiesznej lektury. Ponadto sylabus w zależności od zainteresowań uczestników i dynamiki dyskusji będzie poszerzany o publikacje poruszające kolejne wątki i problemy. |
Literatura: |
MODERNITY -J. Habermas, Modernity – An Incomplete Project. -J-F. Lyotard, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. -A. Borgmann, Crossing the Postmodern Divide, p. 20-109. COMMUNICATION -V. Flusser, Into the Universe of Technical Images. -R. Fidler, Mediamorphosis. Understanding New Media, ch. 2, 3. -S. Hjarvard, The mediatization of culture and technology, ch. 2. -S. Heidenreich, “The Situation After Media” In: Media after Kittler, eds. E. Ikoniadou, S. Wilson. -J. Ranciere, The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible. -R. Innis, Pragmatism and the Forms of Sense, part 2. -H. Jenkins, D. Thorburn (eds.), Democracy and New Media. TECHNOLOGY -P. Brey, Theorizing Modernity and Technology. -A. Feenberg, “Modernity Theory and Technology Studies: Reflections on Bridging the Gap” In: Modernity and Technology, eds. T. Misa, P. Brey, A. Feenberg. -P-P. Verbeek, Resistance is Futile: Toward a Non-Modern Democratization of Technology. -L. Winner, Autonomous Technology. Technics out-of-Control as a Theme of Political Thought, ch. 4, 5. -E. Neely, Machines and the Moral Community. ANTHROPOCENE -N. Bostrom, The future of the humanity In: New Waves in Philosophy of Technology, eds. J.K.B. Olsen, E. Selinger, S. Riis. -J. Habermas, The future of human nature, p. 44-67. -U. Beck, The Metamorphosis of the World. How Climate Change is Transforming Our Concept of the World. -C. Hamilton, C. Bonneuil, F. Gemenne, The Antropocene and the Global Environmental Crisis. Rethinking Modernity in a New Epoch. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę o kluczowych problemach współczesnej filozofii społecznej. Umiejętności: Student potrafi odnieść zdobytą wiedzę do współczesnych problemów podejmowanych w filozofii społecznej, ale także szerzej, w debacie publicznej. Student rozumie ciągłość określonych pojęć filozoficznych i potrafi formułować związane z nimi problemy. Kompetencje społeczne: Student potrafi dostrzec problemy w życiu społecznym i odnieść je do pojęć filozoficznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, aktywność, referat albo esej z lektury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.