Kosowo - historyczne, polityczne i kulturowe aspekty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-KHPKA-H-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kosowo - historyczne, polityczne i kulturowe aspekty |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Wykład będzie poświęcony nowoczesnym dziejom Kosowa. W centrum uwagi znajdzie się konflikt etniczny między Serbami, a Albańczykami, ale spektrum spraw omawianych podczas wykładu zostanie rozszerzone, by objąć także inne konteksty polityczne, społeczne i kulturowe. |
Pełny opis: |
Ogólnie rzecz biorąc, przedmiotem wykładu będą nowoczesne dzieje Kosowa, obejmujące zatem XIX, XX i XXI wiek, albo od początku epoki nacjonalizmów po powstanie i funkcjonowanie nowoczesnego państwa kosowskiego. Nie sposób uciec od albańsko-serbskiego konfliktu o tę prowincję/region, ale wykład nie ograniczy się wyłącznie do opisu dziejów konfliktu. Zostaną omówione również inne procesy polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe, które miały i wciąż mają wpływ na konflikt etniczny, jak również na jego przyszłą dynamikę. Zajęcia zostaną zorganizowane wokół kilka bloków: I. Dzieje Kosowa zanim powstało Kosowo II. Okres panowania osmańskiego i przemiany etniczne i społeczno-ekonomiczne III. Epoka nacjonalizmów i projektów narodowych IV. Wojny bałkańskie i pierwsza wojna światowa V. Pierwsza Jugosławia VI. Druga wojna światowa VII. Druga Jugosławia VIII. Rozpad SFRJ i konflikt w Kosowie IX. Wojna o Kosowo X. Pod rządami UNMIK XI. Niepodległość i dalej |
Literatura: |
D. Bataković, The Kosovo Chronicles, Plato, Beograd 1992. T. Czekalski, J. Hauziński, J. Leśny, Historia Albanii, Ossolineum, Wrocław-Kraków-Warszawa 2009. W. Felczak, T. Wasilewski, Historia Jugosławii, Ossolineum, Wrocław 1985. T. Judah, The Serbs. History, Myths ands the Destruction of Yugoslavia, II ed., Yale University Press, Yale and London 2002. T. Judah, Kosovo. War and Revenge, Yale University Press, Yale and London 2002. N. Malcolm, Kosovo. A short history, New York University Press, New York, 1999. J. Mertus, Kosovo. How Myths and Truths Started a War, University of California Press, Oakland CA, 1999. K. Pawłowski, Kosowo. Konflikt i interwencja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008. K. Pawłowski, Państwowość Kosowa. Geneza, Uwarunkowania, Współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem; Wiedza: 1) posiada elementarną wiedzę ogólną z zakresu nauk społecznych i politycznych, prawa i ekonomii, ukierunkowaną na obszary i społeczeństwa w zakresie Europy Środkowej, Bałkanów i szczególnie Kosowa (K_W01); 2) ma wiedzę o kulturze pozwalającą na interpretację współczesnych zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych (K_W02); 3) rozumienie współcześnie zachodzące przemiany polityczne w Europie Środkowej, na Bałkanach i w Kosowie, ich genezę i uwarunkowania (K_W08); 4) posiada wiedzę na temat kluczowych wydarzeń historycznych w Europie Środkowej, na Bałkanach oraz w Kosowie, a także odnośnie historycznego kontekstu współczesnych zjawisk politycznych (K_W16); Umiejętności: 1) posiada umiejętność analizowania i opracowywania wybranych zagadnień dotyczących Europy Środkowej, Bałkanów i Kosowa (K_U01); 2) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, umie analizować materiały źródłowe, dostrzega współzależności między narodami i państwami regionu Europy Środkowej, Bałkanów i Kosowa, rozumie podstawy tożsamości historycznej narodów regionu 3) potrafi dotrzeć do źródeł niezbędnych do przygotowania pracy naukowej, korzystać z zasobów bibliotecznych i archiwalnych, konstruować założenia pracy, stawiać tezy i wyciągać wnioski oraz właściwie ją opracować pod względem edytorskim; zna rodzaje wypowiedzi pisemnej (K_U04); 4) potrafi identyfikować regiony konfliktowe (K_U09); Kompetencje społeczne: 1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K04); 2) ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych (K_K06); 3) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (K_K07); 4) jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K08); 5) jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K09); 6) ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa intelektualnego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K13); 7) ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K14); 8) odczuwa potrzebę doskonalenia zawodowego i jest gotowy do podjęcia studiów drugiego stopnia (K_K15); |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dozwolone są dwie nieobecności, a wszystkie inne dodatkowe muszą zostać zaliczone na dyżurze. W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie i w warunkach niemożności prowadzenia egzaminu ustnego, formą zaliczenia może być test przeprowadzony on line za pomocą otwartych pytań. |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.