Totalitaryzm w ZSRR - życie łagrowe, życie codzienne. Świadectwa doświadczeń indywidualnych (wspomnienia, dzienniki, listy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-TZSRR-SP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Totalitaryzm w ZSRR - życie łagrowe, życie codzienne. Świadectwa doświadczeń indywidualnych (wspomnienia, dzienniki, listy) |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą GUŁAG-u – systemu łagrów w ZSRR. Jakie miejsce obozy zajmowały w porządku państwa totalitarnego? Czy były tylko represją, czy miały znaczenie ideologiczne i ich zadaniem było wychowanie nowego człowieka radzieckiego, czy może miały przede wszystkim znaczenie ekonomiczne i winne były spełniać, jako ośrodki taniej pracy niewolniczej, ważną rolę w całej strukturze radzieckiej gospodarki planowej? Jakim zmianom, jakościowym, organizacyjnym i ilościowym system GUŁAG-u podlegał w różnych okresach – od wczesnej epoki bolszewickiej, przez Wielki Terror lat 1936-1937, po końcową epoką powojennego stalinizmu aż do czasu odwilży, masowych zwolnień z obozów i rehabilitacji? Chociaż wartościowe przykłady literatury łagrowej znajdziemy w polszczyźnie (m.in. Józef Czapski, Gustaw Herling-Grudziński, Beata Obertyńska), opierać się będziemy przede wszystkim na przykładach z literatury rosyjskiej, w Polsce słabiej znanych i najczęściej nieobecnych w przekładach na język polski. |
Pełny opis: |
Przyjrzymy się najważniejszym źródłom dotyczącym GUŁAG-u, dokumentom z epoki wytworzonym przez państwo radzieckie. Szczególną uwagę poświęcimy jednak źródłom indywidualnym – wspomnieniom obozowym i korespondencji. Jak wyglądała prywatna pamięć GUŁAG-u, jak próbowano zapisywać doświadczenie jednostkowe – życie obozowe w stanie ciągłej opresji, gdzie przebiega granica między realistycznym opisem zawartym we wspomnieniach i relacjach a fikcją literacką i czy w ogóle możliwy jest pełny opis doświadczenia łagrowego. Jak brzmią narracje osobiste o silniejszym przetworzeniu artystycznym i literackim, m.in. proza Warłama Szałamowa i Aleksandra Sołżenicyna. Najważniejsze kwestie domagające się omówienia: Zesłania syberyjskie w tradycji carskiej. „Wspomnienia z domu umarłych” Fiodora Dostojewskiego, Jerzy Kennan „Syberya”, „Sachalin” Antona Czechowa Łagry geograficznie, łagry statystycznie. Definicja podstawowych pojęć – łagier, więzienie, obóz, zesłanie, wysyłka. Kanał Białomorski i propagandowa wyprawa pisarzy radzieckich pod wodzą Maksima Gorkiego 1931-1934 GUŁAG – inżynieria nowego człowieka radzieckiego, czy ważna gałąź gospodarki radzieckiej. Czy Związek Radziecki mógłby istnieć bez GUŁAGu? Społeczność obozowa: różne grupy etniczne, różne grupy społeczne Więźniowie polityczni i więźniowie kryminalni – relacje wzajemne, konflikty, koalicje. „Detstvo w tiurmie” Piotr Jakira System nagród, system kar. Kiedy i komu ucieczka z łagru mogła się udać? Jak wyglądało obozowe życie codzienne? Donosiciele i buntownicy – kto, jak i kiedy miał szansę przetrwać. GUŁAG oczyma strażników i łagrowej administracji – Iwan Czistiakow GUŁAG w oficjalnych dokumentach NKWD Czy GUŁAG skończył się wraz z odwilżą w 1956 roku? Obóz zagłady, obóz pracy, łagier – totalitaryzm niemiecki, totalitaryzm radziecki – wspólnota czy przeciwność. Agamben i Szałamow. |
Literatura: |
wybrana literatura w języku polskim: Iwan Czistiakow „Strażnik Gułagu”, Bellona, Warszawa 2012 Jewgienija Ginzburg „Stroma ściana”, t. 1-2, Czytelnik Warszawa 2009 Dmitrij Lichaczow „Wspomnienia”, Sedno, Warszawa 2016 Tamara Pietkiewicz „Jak bucik bez pary”, SPP, Lublin 2009 Aleksandr Sołżenicyn „Jeden dzień Iwana Denisowicza i i inne opowiadania”, Rebis, Poznań 2010 Warłam Szałamow „Opowiadania kołymskie”, Rebis, Poznań 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, podstawowa wiedza przekazywana na wykładach, szczegółowa znajomość literatury wskazanej w opisie. Egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.