Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fantastyka: definiowanie / przekraczanie granic gatunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON16-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fantastyka: definiowanie / przekraczanie granic gatunku
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Korzystne, choć nie niezbędne jest uczestnictwo w konwersatorium „Kanon literatury fantastyczniej 1950-” (4018-KON392-CLASS) i/lub „Na Księżyc i dalej. Podróże kosmiczne w kulturze popularnej” (4018-KON356-CLASS)

* znajomość języka angielskiego pozwalająca na sprawne zapoznawanie się z literaturą przedmiotu

* (wskazane) znajomość, choćby pobieżna, literatury fantastycznej

* (mile widziane) obserwowanie lub uczestnictwo w polskim fantomie


Skrócony opis:

Zajęcia nawiązują do „Kanonu literatury fantastyczniej 1950-”, które trwają w semestrze letnim 2015/2016 i mają być ich kontynuacją (ale dostępną również dla tych, którzy nie uczestniczą w tegorocznych zajęciach). Po wprowadzeniu teoretycznym w rozważania na temat tego, czym jest/ma być literatura fantastyczna, chciałbym skupić się na 8-10 tekstach, głównie powieściach, napisanych w ostatnich 2-3 dekadach, które są przykładem rozszerzania granic gatunkowych (np. Mieville, Brooks, Grant, Piskorski, Majka) lub próby ich emicznego definiowania (np. Dukaj, Huberath, Yu, Kay).

Pełny opis:

Zajęcia mają stanowić naturalne rozwinięcie konwersatorium „Kanon literatury fantastyczniej 1950-” (4018-KON392-CLASS). Na pierwszym konwersatorium wspólnie rozpoznawaliśmy potencjał rozmowy i badań literatury fantastycznej na drugim zajmiemy się konkretnym problemem: definicji fantastyki (również „od wewnątrz”), jej rozszerzania, przekraczania, przełamywania.

Rozpoczniemy od zapoznania się z kilkoma tekstami krytycznymi napisania w ostatnich 50 lata, w których podjęto próby definicji i charakterystyki gatunku (odmiany gatunkowej), jaki jest fantastyka. Sięgniemy zarówno do ustaleń autorów polskich (np. Lem), jak i zagranicznych (np. Gunn, Suvin, ale i Sterling czy VanDerMeer). W drugiej, obszerniejszej części zajęć zajmiemy się lekturą przykładowych tekstów literackich wybranych wspólnie, w drodze głosowania, ilustrujących tezy, z którymi się teoretycznie zapoznaliśmy.

Bardzo ważna będzie gotowość uczestników do zapoznawania się na bieżąco z literaturą przeznaczoną na dane zajęcia i chęć odważnej o niej rozmowy.

Literatura:

Literatura teoretyczna (przykładowo)

Gunn J., Droga do SF, T1-4, Warszawa 1985-1987.

Maj K.M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych (fragmenty), Kraków 2015.

Lem S. , Fantastyka i futurologia (fragmenty), Kraków 1989.

Oramus D., O pomieszaniu gatunków : science fiction a postmodernizm, Warszawa 2010.

Sterling B., Slipstream, CATSCAN 5: Slipstream, „SF Eye” 5 (dostępny online)

Suvin D., Metamorphoses of SF, Yale 1979.

Zgorzelski A., Fantastyka, utopia, SF, Warszawa 1980.

Teksty literackie (przykładowo)

J. Dukaj, Science fiction, w: Science fiction (antologia), Warszawa 2011.

M. Huberath, Gniazdo światów, Warszawa 2000.

Gibson W., Maszyna różnicowa, Warszawa 1997.

Kay G.G, Fionavarski gobelin, Warszawa 2012.

Ch. Yu, Jak przeżyć w fantastyczno-naukowym wszechświecie, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

K_W03: zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu

K_W13: zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego

K_U01: potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych

K_U08: potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej

K_U09: potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych

K_K03: rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

Metody i kryteria oceniania:

* uczestnictwo na zajęciach (30%)

* prezentacja podczas zajęć (30%)

* końcowa praca pisemna w formie rozprawki (40%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)