Fantastyka: definiowanie / przekraczanie granic gatunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON16-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Fantastyka: definiowanie / przekraczanie granic gatunku |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Korzystne, choć nie niezbędne jest uczestnictwo w konwersatorium „Kanon literatury fantastyczniej 1950-” (4018-KON392-CLASS) i/lub „Na Księżyc i dalej. Podróże kosmiczne w kulturze popularnej” (4018-KON356-CLASS) * znajomość języka angielskiego pozwalająca na sprawne zapoznawanie się z literaturą przedmiotu * (wskazane) znajomość, choćby pobieżna, literatury fantastycznej * (mile widziane) obserwowanie lub uczestnictwo w polskim fantomie |
Skrócony opis: |
Zajęcia nawiązują do „Kanonu literatury fantastyczniej 1950-”, które trwają w semestrze letnim 2015/2016 i mają być ich kontynuacją (ale dostępną również dla tych, którzy nie uczestniczą w tegorocznych zajęciach). Po wprowadzeniu teoretycznym w rozważania na temat tego, czym jest/ma być literatura fantastyczna, chciałbym skupić się na 8-10 tekstach, głównie powieściach, napisanych w ostatnich 2-3 dekadach, które są przykładem rozszerzania granic gatunkowych (np. Mieville, Brooks, Grant, Piskorski, Majka) lub próby ich emicznego definiowania (np. Dukaj, Huberath, Yu, Kay). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają stanowić naturalne rozwinięcie konwersatorium „Kanon literatury fantastyczniej 1950-” (4018-KON392-CLASS). Na pierwszym konwersatorium wspólnie rozpoznawaliśmy potencjał rozmowy i badań literatury fantastycznej na drugim zajmiemy się konkretnym problemem: definicji fantastyki (również „od wewnątrz”), jej rozszerzania, przekraczania, przełamywania. Rozpoczniemy od zapoznania się z kilkoma tekstami krytycznymi napisania w ostatnich 50 lata, w których podjęto próby definicji i charakterystyki gatunku (odmiany gatunkowej), jaki jest fantastyka. Sięgniemy zarówno do ustaleń autorów polskich (np. Lem), jak i zagranicznych (np. Gunn, Suvin, ale i Sterling czy VanDerMeer). W drugiej, obszerniejszej części zajęć zajmiemy się lekturą przykładowych tekstów literackich wybranych wspólnie, w drodze głosowania, ilustrujących tezy, z którymi się teoretycznie zapoznaliśmy. Bardzo ważna będzie gotowość uczestników do zapoznawania się na bieżąco z literaturą przeznaczoną na dane zajęcia i chęć odważnej o niej rozmowy. |
Literatura: |
Literatura teoretyczna (przykładowo) Gunn J., Droga do SF, T1-4, Warszawa 1985-1987. Maj K.M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych (fragmenty), Kraków 2015. Lem S. , Fantastyka i futurologia (fragmenty), Kraków 1989. Oramus D., O pomieszaniu gatunków : science fiction a postmodernizm, Warszawa 2010. Sterling B., Slipstream, CATSCAN 5: Slipstream, „SF Eye” 5 (dostępny online) Suvin D., Metamorphoses of SF, Yale 1979. Zgorzelski A., Fantastyka, utopia, SF, Warszawa 1980. Teksty literackie (przykładowo) J. Dukaj, Science fiction, w: Science fiction (antologia), Warszawa 2011. M. Huberath, Gniazdo światów, Warszawa 2000. Gibson W., Maszyna różnicowa, Warszawa 1997. Kay G.G, Fionavarski gobelin, Warszawa 2012. Ch. Yu, Jak przeżyć w fantastyczno-naukowym wszechświecie, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
K_W03: zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu K_W13: zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego K_U01: potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych K_U08: potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_U09: potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych K_K03: rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
* uczestnictwo na zajęciach (30%) * prezentacja podczas zajęć (30%) * końcowa praca pisemna w formie rozprawki (40%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.