Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna Ukraina. Ludzie i kraj.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON344-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesna Ukraina. Ludzie i kraj.
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Mile widziana, lecz nie wymagana, jest znajomość języka ukraińskiego.

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia związane z historią, kulturą, społeczeństwem, polityką współczesnej Ukrainy oraz ich recepcją w Polsce. Jest on więc zorientowany problemowo, a nie dyscyplinarnie.

Zajęcia posiadać będą unikalną formułę, której celem będzie uwzględnienie zarówno spojrzenia ukraińskiego, jak i polskiego na opisywane tematy. Oprócz części wykładowo-konwersatoryjnej składać się będą z wystąpień (najczęściej na zasadzie telekonferencji) ukraińskich przedstawicieli świata kultury i nauki oraz prezentacji przygotowywanych przez studentów, najlepiej pracujących w ukraińsko-polskich grupach. Ze względu na taki charakter zajęć щиро запрошуємо студентів з України!

Pełny opis:

Tematyka kursu zaplanowana jest szeroko. Tylko takie podejście umożliwia bowiem realizację dwóch zasadniczych celów, jakie ma on spełniać.

Po pierwsze, ma być on bowiem okazją do poznania i analizy najważniejszych kwestii związanych ze współczesnym społeczeństwem i kulturą Ukrainy. Szczególny nacisk położony zostanie na kwestie językowe i konfesyjne oraz ich wpływ na ukraiński system polityczny. Analizować będziemy wybrane zjawiska kultury, zwłaszcza z zakresu muzyki i literatury. Omówiona zostanie również rola kultury ludowej we współczesnej Ukrainie. Przynajmniej jedne zajęcia poświęcone zostaną fenomenowi Huculszczyzny. Całości wykładu dopełnią zaś tematy związane z różnymi wymiarami relacji polsko-ukraińskich.

Drugi cel kursu przekracza ramy nauki i obejmuje również aspekt społeczny. Dzięki obecności ekspertów ukraińskich i postulowanemu uczestnictwu w kursie studentów z Ukrainy pozwoli on na uwzględnienie zarówno ukraińskiego jak i polskiego punktu widzenia na omawiane tematy, które oparte będzie o partnerski dialog.

Literatura:

Na zajęciach omawiane będą ukraińskie i polskie bieżące artykuły prasowe.

Wybrana literatura:

Andruchowycz J., 2014, Leksykon miast intymnych

Bilaniuk L., 2005, Contested Tongues, Language Politics and Cultural Correction in Ukraine

Chromik B., 2009, Bohaterowie prawie mityczni. Narracje z Bojkowszczyzny.

Hrycak J., 2000, Historia Ukrainy 1772–1999: Narodziny nowoczesnego narodu.

Hrycak J., Nowa Ukraina. Nowe interpretacje.

Jaroszewicz M., O. Małynowska 2018, Najnowsza migracja z Ukrainy do Polski: (nie)stały fenomen?

Lubańska M., 2007, Religijność chrześcijan obrządku wschodniego na pograniczu polsko-ukraińskim.

Mróz L., R. Czmełyk, 2013, Sąsiedztwo przez drut kolczasty, „Przegląd Wschodni”, t. XIII, z. 3. , s. 579-617.

Olszański, T., 2012, Problem językowy na Ukrainie. Próba nowego spojrzenia.

Olszański, T., 2017, Ćwierćwiecze niepodległej Ukrainy. Wymiary transformacji.

Pawluczuk, W., 1998, Ukraina. Polityka i mistyka.

Strynadjuk, L.P., 2014, U nas Huculiw.

Szczerek Z., 2016, Tatuaż z Tryzubem.

Vincenz S., 1984, Na wysokiej połoninie.

Zowczak M., (red.) 2010, Na pograniczu „nowej Europy”. Polsko-ukraińskie sąsiedztwo.

Zaleska-Onyshkevych L.M.L., M.G. Rewakowicz, Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe.

Żadan S., 2013, Woroszyłowgrad.

Efekty uczenia się:

Dla studiów I stopnia:

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

KW_05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U03 sformułować problem badawczy

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową

K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej

K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań

K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Opanowanie wiedzy prezentowanej na wykładach, w tym rozumienie omawianych zjawisk, umiejętność kojarzenia faktów i zagadnień kluczowych dla problematyki zajęć. Zaliczenie ma formę ustną i odbywa się pod koniec semestru. W trakcie semestru uczestniczki i uczestnicy przedstawią opracowaną w grupach prezentację, która również stanowić będzie podstawę dla końcowej pracy pisemnej.

Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)