Różne oblicza Alicji - poszukiwania transmedialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON372-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różne oblicza Alicji - poszukiwania transmedialne |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość języka angielskiego (z bardzo podstawową znajomością również sobie poradzimy). |
Skrócony opis: |
4 lipca 1865 roku w wiktoriańskiej Anglii po raz pierwszy ukazały się drukiem „Przygody Alicji w Krainie Czarów”. Od tamtego czasu tekst ten jak i jego druga część fascynują, mamią, zwodzą i bawią czytelników na całym świecie, inspirują twórców różnych dziedzin i mediów, a rozlicznych tłumaczy doprowadzają na skraj rozpaczy. Podczas kursu celem studentów i prowadzącej będzie wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dlaczego i w jaki sposób historia opowiedziana małej Alicji Liddell i jej siostrom przez anglikańskiego pastora ma taką moc by nadal, po niemal 160 latach rozpalać wyobraźnie twórców i odbiorców różnych mediów i różnych kultur. |
Pełny opis: |
„We are all mad here…” 4 lipca 1865 roku w wiktoriańskiej Anglii po raz pierwszy ukazała się drukiem powieść oxfordzkiego matematyka i fotografa Charlesa Lutwidge’a Dodgsona Alice’s Adventures in Wonderland („Przygody Alicji w Krainie Czarów”). Od tamtego czasu tekst ten jak i jego druga część Through the Looking-Glass and What Alice Found There („O tym co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra”) fascynują, mamią, zwodzą i bawią czytelników na całym świecie, inspirują twórców różnych dziedzin (od reżyserów, poprzez pisarzy czy ewolucjonistów, aż po twórców gier komputerowych) i do rozpaczy doprowadzają rozlicznych tłumaczy. Podczas kursu celem studentów i prowadzącej będzie wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dlaczego i w jaki sposób historia opowiedziana małej Alicji Liddell, jej siostrom (Lorinie i Edith) oraz wielebnemu Robinsonowi Duckworthowi przez anglikańskiego pastora znanego nam pod pseudonimem Lewis Caroll podczas wycieczki łódką po Tamizie ma taką moc by nadal, po niemal 160 latach rozpalać wyobraźnie twórców i odbiorców różnych mediów i różnych kultur. Narzędziami, które pomogą nam w poszukiwaniach będą: 1. Założenia lektury głębokiej zastosowane do lektury „Alicji w Krainie Czarów” oraz „Alicji po drugiej stronie lustra”; 2. Zestaw pojęć zaczerpniętych ze współczesnej narratologii inter i transmedialnej (np.: skrypt narracyjny, narracja ikoniczna, afektywność, remediacja, interaktywność, światoopowieść…); 3. Teoria adaptacji; 4. Ingardena metoda badania dzieła literackiego. Podczas spotkań o charakterze dyskusyjno – warsztatowym będziemy za każdym razem: 1. wprowadzać pojęcia i narzędzia teoretyczne, 2. analizować i interpretować lektury zadane do domu, 3. doświadczać kolejnych oblicz Alicji i rozszerzać nasze przemyślenia o te doświadczenia. Sięgniemy do wybranych dzieł różnych mediów: filmów, gier komputerowych, Escape Room’ów, doświadczeń VR, sztuk teatralnych, a także powieściowych kontynuacji, adaptacji i reinterpretacji by zastanowić się w jaki sposób oryginalna powieść zainspirowała danych twórców, które „miejsca niedookreślenia” zostały wypełnione, w jakim stopniu dany utwór jest adaptacją, w jakim celu wprowadzono zmiany, jak charakterystyka danego medium wpływa na narrację i odbiór dzieła. Ostatecznie będziemy rozważać to czym jest i gdzie kryje się „Alicja”. Zajęcia wyposażą studentów w narzędzia teoretyczne i metodologiczne do tego, by analizować, przyglądać się i samodzielnie interpretować teksty kultury z perspektywy narratologii transmedialnej i studiów nad adaptacją. |
Literatura: |
Lektury (do zapoznania się w domu na konkretne zajęcia, szczegółowa rozpiska dat zostanie podana podczas pierwszego spotkania teoretyczno - organizacyjnego): Książki 1. Levis Carroll, Przygody Alicji w Krainie Czarów (spotkanie 3) 2. Levis Caroll, O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra (spotkanie 4) 3. Roland Topor, Alicja po drugiej stronie liter (spotkanie 5) 4. Robert Gilmore, Alicja w krainie kwantów (spotkanie 5) Film: 1. Alice in Wonderland, 1933, reż. Norman Z. McLeod (spotkanie 6) 2. Alice in Wonderland, 1951, Disney, animacja (spotkanie 7) 3. Alice in Wonderland: A Musical Porno, 1976, reż. Bud Townsend (nieobowiązkowo, spotkanie 8) 4. Alice in Wonderland, 2010, reż. Tim Burton, James Bobin, (spotkanie 8) Gry cyfrowe (1 wybrana przez studenta, spotkanie 9 i 10): 1. Down the Rabbit Hole: VR 2019 Wands developer Cortopia LUB Alice in VR 2. Alice: Madness Returns 3. American McGee Alice 4. Disney Alice In Wonderland 5. Zgłoszona wcześniej przez studenta Obraz / ilustracja – analiza zgłoszonego przez studenta / studentkę dzieła (spotkanie 11) Wyjście do Escape Roomu (do potwierdzenia, około spotkania 14) Lektury, które poznamy w trakcie zajęć we fragmentach: 1. James Joyce, Finneganów Tren (powieść) 2. Haruki Murakami, Koniec świata i hard-boiled wonderland 3. Quin Rose, Alicja w krainie serc (powieść wizualna, manga, film, gra); 4. Haruhiko Shono, Alice: Interactive Museum, 1991 (powieść wizualna, gra); 5. Zimowe opowieści (gra planszowa); 6. Tom Waits, płyta Alice (muzyka i teksty); 7. Alice's Adventures in Wonderland, Christopher Wheeldon, Nicholas Wright, 2011 (balet); 8. Alice in Wonderland, 1903, reż. Cecil M. Hepworth, Percy Stow, (krótkometrażowy film niemy); 9. Alice au pays des merveilles 1949, reż. Dallas Bower (film); 10. Jabberwocky, 1977, reż, Terry Gilliam (film); 11. Bryan Talbot, Alice in Sunderland, 2007 (komiks) 12. Wybrany Escape Room (wyjście poza uniwersytet w miarę możliwości). Teoria: 1. Ingarden Roman, O dziele literackim (fragmenty); 2. Ingarden Roman, O poznawaniu dzieła literackiego (fragmenty); 3. Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, K. Kaczmarczyk (red.), Universitas Kraków 2017 (fragmenty); 4. Hutcheon Linda, O’Flynn Siobhan, A Theory of Adaptation (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze P6S_WG Zakres i głębia K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu, K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu, K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu P6S_KK Oceny / krytyczne podejście K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego K_K08 docenia bogactwo kultury P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Aktywność, przygotowanie i udział w zajęciach (50 %) Praca twórcza (nowe oblicze Alicji) lub esej naukowy (wg ustalonych kryteriów). (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.