Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Różne oblicza Alicji - poszukiwania transmedialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON372-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Różne oblicza Alicji - poszukiwania transmedialne
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość języka angielskiego (z bardzo podstawową znajomością również sobie poradzimy).

Skrócony opis:

4 lipca 1865 roku w wiktoriańskiej Anglii po raz pierwszy ukazały się drukiem „Przygody Alicji w Krainie Czarów”. Od tamtego czasu tekst ten jak i jego druga część fascynują, mamią, zwodzą i bawią czytelników na całym świecie, inspirują twórców różnych dziedzin i mediów, a rozlicznych tłumaczy doprowadzają na skraj rozpaczy.

Podczas kursu celem studentów i prowadzącej będzie wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dlaczego i w jaki sposób historia opowiedziana małej Alicji Liddell i jej siostrom przez anglikańskiego pastora ma taką moc by nadal, po niemal 160 latach rozpalać wyobraźnie twórców i odbiorców różnych mediów i różnych kultur.

Pełny opis:

„We are all mad here…”

4 lipca 1865 roku w wiktoriańskiej Anglii po raz pierwszy ukazała się drukiem powieść oxfordzkiego matematyka i fotografa Charlesa Lutwidge’a Dodgsona Alice’s Adventures in Wonderland („Przygody Alicji w Krainie Czarów”). Od tamtego czasu tekst ten jak i jego druga część Through the Looking-Glass and What Alice Found There („O tym co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra”) fascynują, mamią, zwodzą i bawią czytelników na całym świecie, inspirują twórców różnych dziedzin (od reżyserów, poprzez pisarzy czy ewolucjonistów, aż po twórców gier komputerowych) i do rozpaczy doprowadzają rozlicznych tłumaczy.

Podczas kursu celem studentów i prowadzącej będzie wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dlaczego i w jaki sposób historia opowiedziana małej Alicji Liddell, jej siostrom (Lorinie i Edith) oraz wielebnemu Robinsonowi Duckworthowi przez anglikańskiego pastora znanego nam pod pseudonimem Lewis Caroll podczas wycieczki łódką po Tamizie ma taką moc by nadal, po niemal 160 latach rozpalać wyobraźnie twórców i odbiorców różnych mediów i różnych kultur.

Narzędziami, które pomogą nam w poszukiwaniach będą:

1. Założenia lektury głębokiej zastosowane do lektury „Alicji w Krainie Czarów” oraz „Alicji po drugiej stronie lustra”;

2. Zestaw pojęć zaczerpniętych ze współczesnej narratologii inter i transmedialnej (np.: skrypt narracyjny, narracja ikoniczna, afektywność, remediacja, interaktywność, światoopowieść…);

3. Teoria adaptacji;

4. Ingardena metoda badania dzieła literackiego.

Podczas spotkań o charakterze dyskusyjno – warsztatowym będziemy za każdym razem:

1. wprowadzać pojęcia i narzędzia teoretyczne,

2. analizować i interpretować lektury zadane do domu,

3. doświadczać kolejnych oblicz Alicji i rozszerzać nasze przemyślenia o te doświadczenia.

Sięgniemy do wybranych dzieł różnych mediów: filmów, gier komputerowych, Escape Room’ów, doświadczeń VR, sztuk teatralnych, a także powieściowych kontynuacji, adaptacji i reinterpretacji by zastanowić się w jaki sposób oryginalna powieść zainspirowała danych twórców, które „miejsca niedookreślenia” zostały wypełnione, w jakim stopniu dany utwór jest adaptacją, w jakim celu wprowadzono zmiany, jak charakterystyka danego medium wpływa na narrację i odbiór dzieła. Ostatecznie będziemy rozważać to czym jest i gdzie kryje się „Alicja”.

Zajęcia wyposażą studentów w narzędzia teoretyczne i metodologiczne do tego, by analizować, przyglądać się i samodzielnie interpretować teksty kultury z perspektywy narratologii transmedialnej i studiów nad adaptacją.

Literatura:

Lektury (do zapoznania się w domu na konkretne zajęcia, szczegółowa rozpiska dat zostanie podana podczas pierwszego spotkania teoretyczno - organizacyjnego):

Książki

1. Levis Carroll, Przygody Alicji w Krainie Czarów (spotkanie 3)

2. Levis Caroll, O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra (spotkanie 4)

3. Roland Topor, Alicja po drugiej stronie liter (spotkanie 5)

4. Robert Gilmore, Alicja w krainie kwantów (spotkanie 5)

Film:

1. Alice in Wonderland, 1933, reż. Norman Z. McLeod (spotkanie 6)

2. Alice in Wonderland, 1951, Disney, animacja (spotkanie 7)

3. Alice in Wonderland: A Musical Porno, 1976, reż. Bud Townsend (nieobowiązkowo, spotkanie 8)

4. Alice in Wonderland, 2010, reż. Tim Burton, James Bobin, (spotkanie 8)

Gry cyfrowe (1 wybrana przez studenta, spotkanie 9 i 10):

1. Down the Rabbit Hole: VR 2019 Wands developer Cortopia LUB Alice in VR

2. Alice: Madness Returns

3. American McGee Alice

4. Disney Alice In Wonderland

5. Zgłoszona wcześniej przez studenta

Obraz / ilustracja – analiza zgłoszonego przez studenta / studentkę dzieła (spotkanie 11)

Wyjście do Escape Roomu (do potwierdzenia, około spotkania 14)

Lektury, które poznamy w trakcie zajęć we fragmentach:

1. James Joyce, Finneganów Tren (powieść)

2. Haruki Murakami, Koniec świata i hard-boiled wonderland

3. Quin Rose, Alicja w krainie serc (powieść wizualna, manga, film, gra);

4. Haruhiko Shono, Alice: Interactive Museum, 1991 (powieść wizualna, gra);

5. Zimowe opowieści (gra planszowa);

6. Tom Waits, płyta Alice (muzyka i teksty);

7. Alice's Adventures in Wonderland, Christopher Wheeldon, Nicholas Wright, 2011 (balet);

8. Alice in Wonderland, 1903, reż. Cecil M. Hepworth, Percy Stow, (krótkometrażowy film niemy);

9. Alice au pays des merveilles 1949, reż. Dallas Bower (film);

10. Jabberwocky, 1977, reż, Terry Gilliam (film);

11. Bryan Talbot, Alice in Sunderland, 2007 (komiks)

12. Wybrany Escape Room (wyjście poza uniwersytet w miarę możliwości).

Teoria:

1. Ingarden Roman, O dziele literackim (fragmenty);

2. Ingarden Roman, O poznawaniu dzieła literackiego (fragmenty);

3. Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, K. Kaczmarczyk (red.), Universitas Kraków 2017 (fragmenty);

4. Hutcheon Linda, O’Flynn Siobhan, A Theory of Adaptation (fragmenty)

Efekty uczenia się:

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze P6S_WG Zakres i głębia

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki

K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa

K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu,

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu,

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu

P6S_KK Oceny / krytyczne podejście

K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

K_K08 docenia bogactwo kultury P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie:

Aktywność, przygotowanie i udział w zajęciach (50 %)

Praca twórcza (nowe oblicze Alicji) lub esej naukowy (wg ustalonych kryteriów). (50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)