Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowa historia książki i czytelnictwa od średniowiecza do końca XVII w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON5-AL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kulturowa historia książki i czytelnictwa od średniowiecza do końca XVII w.
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Umiejętność czytania tekstów w języku angielskim, mile widziana znajomość innych języków

Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej, historii literatury oraz historii kultury


Skrócony opis:

Kurs w formie wykładu monograficznego poświęcony ewolucji idei książki w okresie średniowiecza i wczesnej nowożytności. W trakcie kursu szczegółowy nacisk położony pozostanie na omówienie roli, jaką książka drukowana i rękopiśmienna odegrała w rozpowszechnianiu tekstów literackich wraz z komentarzami, tekstu Biblii, idei religijnych i koncepcji naukowych w Europie tego czasu. W trakcie kursu równie istotna będzie również perspektywa użytkowników średniowiecznej i nowożytnej książki oraz praktyki indywidualne i społeczne związane z książką pojmowaną jako przedmiot materialny (techniki notowania i komentowania, różne style lektury, transmisja komentarzy, czytelnictwo kobiet, akty przemocy wobec książek, cenzura).

Pełny opis:

Kurs w formie wykładu monograficznego poświęcony ewolucji idei książki w okresie średniowiecza i wczesnej nowożytności. Omówiona zostanie ewolucja książki drukowanej ku jej nowoczesnej postaci oraz problem długiego trwania form rękopiśmiennego przekazu tekstów oraz przyczyny stojące za tym zjawiskiem. W trakcie kursu szczegółowy nacisk położony pozostanie na omówienie społecznego oddziaływania kodeksu (drukowanego i rękopiśmiennego) w procesie rozpowszechniania tekstów literackich wraz z komentarzami oraz rozwoju badań filologicznych, upowszechnienia tekstu Biblii (w tym w językach narodowych), propagowania idei religijnych i koncepcji naukowych w Europie tego czasu. W trakcie kursu równie istotna będzie również perspektywa oddolna, a mianowicie taka, która uwzględnia praktyki użytkowników średniowiecznej i nowożytnej książki oraz praktyki indywidualne i społeczne związane z książką pojmowaną jako przedmiot materialny (techniki notowania i komentowania, różne style lektury, transmisja komentarzy, czytelnictwo kobiet, akty przemocy wobec książek, cenzura).

Literatura:

B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2015.

A. Blair, Too Much to Know: Managing Scholarly Information before the Modern Age, New Haven: Yale University Press, 2010.

P. Buchwald-Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 1997

J. Burkhardt, Stulecie reformacji w Niemczech. Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym, Warszawa: Wiedza Powszechna, 2009.

R. Darnton, What Is the History of Books?, “Daedalus” 1982, Vol. 111, No. 3, s. 65–83.

E. L. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.

L. Febvre, H.J. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

A. Grafton, The Footnote. A Curious History, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1997 lub London: Faber and Faber, 1997.

A. Grafton, Printers’ Correctors and the Publication of Classical Texts, w: Bring Out Your Dead: The Past as Revelation, Cambridge, MA–London: Harvard University Press, 2001, s. 141–155.

A. Grafton, L. Jardine, „Studied for Action”: How Gabriel Harvey Read His Livy, “Past & Present” 1990, No. 129, s. 30–78.

J. S. Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków: Universitas, 2002.

K. Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków: Karakter, 2017.

J. Partyka, Rękopisy dworu szlacheckiego doby staropolskiej, Warszawa: Semper 1995.

P. Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, przedmowa K. Pomian, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.

J. Scott-Warren, Reading Graffiti in the Early Modern Book, “Huntington Library Quarterly” 2010, Vol. 73, No. 3, s. 363–381.

W. H. Sherman, Used Books. Marking Readers in Renaissance England, Philadelpha: University of Pennsylvania Press, 2008.

J. Tazbir, Książka rękopiśmienna w Polsce i Rosji (XVI−XVIII w.), „Przegląd Historyczny” 1986, T. LXXVII, z. 4, s. 657−675.

I. Wiencek, O jezuicie Andrzeju Obrębskim (ok. 1567–1639). Przyczynek do dziejów klasztornej cenzury bibliotecznej, „Studia Źródłoznawcze” 2014, R. LII, s. 73–89.

UWAGA: lista artykułów i materiałów źródłowych stanowiących przedmiot dyskusji w trakcie kolejnych spotkań zostanie podana na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się:

K_W06 Uczestnik zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów związanych z rolą religii w kulturze i potrafi je powiązać z historią medium druku

K_W12 Uczestnik na mechanizmy funkcjonowania języka, mowy, tekstu, obrazu i rzeczy w kontekście rozwoju kultury chrześcijańskiej i potrafi je odnieść do zagadnień związanych z historią książki i czytelnictwa

K_W14 Uczestnik zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej

K_U03 Uczestnik potrafi analizować i interpretować teksty i obrazy związane z rolą książki w kulturze chrześcijaństwa

K_U07 Uczestnik posiada umiejętność formułowania w różnych formach i w różnych mediach problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury w oparciu o wiedzę naukową dotyczącą chrześcijaństwa i jego roli w kulturze

K_K07 Uczestnik rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

K_K08 Uczestnik rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Europy i świata

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, omówienie dwóch zagadnień wylosowanych w trakcie egzaminu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)