Ruchy społeczne w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-RSwE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ruchy społeczne w Europie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończone studia licencjackie w zakresie nauk humanistycznych lub społecznych 1. Wiedza ogólna w dziedzinie socjologii, teorii politycznej, antropologii społecznej lub filozofii politycznej, 2. Znajomość przynajmniej jednego języka obcego na poziomie umożliwiającym korzystanie z materiałów obcojęzycznych. 3. Umiejętność krytycznej analizy treści. |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą socjologii ruchów społecznych oraz ich znaczenia w funkcjonowaniu europejskich społeczeństw i systemów demokratycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą teorii ruchów społecznych oraz ich znaczenia w funkcjonowaniu europejskich społeczeństw i systemów demokratycznych. W szczególności dyskutowane będą następujące kwestie socjologiczne, politologiczne i filozoficzno-polityczne: 1. Co to jest ruch społeczny i Nowy ruch społeczny. 2. Główne teorie i perspektywy w badaniu ruchów społecznych. 3. Kiedy i dlaczego powstają ruchy społeczne? 4. Kim są uczestnicy i kto wspiera działalność ruchów społecznych? 5. Kto pozostaje w ruchach społecznych, a kto je porzuca? 6. Co myślą i czują aktywiści ruchów społecznych? 7. W jaki sposób ruchy są zorganizowane? 8. Czym zajmują się ruchy społeczne? 9. Jak instytucje (państwa, media, korporacje) oddziaływają na ruchy społeczne? 10. Jakie zmiany przynoszą ruchy społeczne ? 11. Dlaczego ruchy społeczne przestają istnieć? 12. Jakie znaczenie mają ruchy społeczne dla demokracji Nakład pracy studenta konwersatorium - 30 h przygotowanie do konwersatorium - 45 h przygotowanie do zaliczenia - 45 h razem - 120 h |
Literatura: |
1. Paleczny, Tadeusz. „Natura i istota nowych ruchów społecznych: w: Nowe ruchy społeczne, WUJ, Kraków 2010, s. 11-36; Porta, Donatella della. „Co wyróżnia ruchy społeczne?” w: Ruchy społeczne, wydawnictwo UJ, Kraków 2009, s. 23-33; Andre Gunder Frank, Marta Fuentes, „Nine Theses On Social Movements” 2. Nowosielski, Michał. „Socjologiczna refleksja na temat ruchów społecznych”, w: Przegląd Zachodni 2011, nr. 4, s. 3-28 3. Touraine, A. “Klasa-Naród-Demokracja” w: Solidarność. Analiza ruchu społecznego 1980-1981, ECS, Gdańsk 2010, rozdział II, str. 73-104; ew. Freeman, Jo. Political organization in the feminist movement 4. Kepel, G. “Europa – Ziemia Misyjna” w: Zemsta Boga, Wyd. Krytyki Politycznej (20), s. 93-154; Melucci, A. Youth, time and social movements; O'Donnell, Mike. Generation and Utopia: Using Mannheim's concepts to understand 1960s radicalism; Linden, A i Klandermans, B. Revolutionaries, Wanderers, Converts, and Compliants 5. Peterson, del mar, David. „Natura i kontrkultura” (r. 4), oraz “Przełom” (r. 5) w: Ekologia [tłum. J. Karłowski], Zysk i S-ka, Poznań 2010, s. 115-166; Castells, Manuel. “Zzielenienie się SELF” w: Siła Tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 157-177; Klandermans, Bert. “Disengaging from movements”. 6. Castells, Manuel. “Żadnej globalizacji bez reprezentacji”: ruch antyglobalistyczny” w: Siła Tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 137-156; Ost, D. Politics as the Mobilization of Anger; Berezin, M. Revisiting the French National Front. 7. Porta, Donatella della. „Ruchy i organizacje społeczne” w: Ruchy społeczne, wydawnictwo UJ, Kraków 2009, s. 151-179; McCarthy, Zald. Social Movements Organizations; Inês Pereira; Jeffrey S. Juris, “Global citizenship and the ‘New, New’ social movements: Iberian connection”. 8. Canvas Core curriculum; a guide to effective nonviolent struggle, s. 10-79, patrz: http://www.canvasopedia.org/images/books/CANVAS-Core-Curriculum/CANVAS-Core-Curriculum-web.pdfbn ; Alinsky, S. Tactics w: Rules for Radicals; Brym. R. J. Six lessons of suicide bombers. 9. Castells, Manuel. “Media jako przestrzeń polityki w wieku informacji” w: Siła Tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 336-353; Ron, J., Ramos, H., Rodgers, K. What shapes the West’s Human Rights Focus. 10. Goldfarb, J. C. „Od monologu do dialogu. Kultura demokratyczna a intelektualiści” oraz „Posłowie” w: Odnowa kultury politycznej. Siła kultury kontra kultura władzy, ESC, Gdańsk 2012, s. 193-242. Pickvance, C. G. Democratization and the decline of social movements: the effects of Regime Change on Collective Action in Eastern Europe, Southern Europe and Latin America. 11. Castells, Manuel. “Siostrzeństwo jest potęgą: ruch feministyczny” w: Siła Tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 219-241; Mayer, D. S. How Social Movements matter. 12. Porta, Donatella della. „Ruchy społeczne i demokracja” w: Ruchy społeczne, wydawnictwo UJ, Kraków 2009, s. 249-277; José Seoane and Emilio Taddei_From Seattle to Porto Alegre The Anti Neoliberal Globalization 13. Marx, Gary, T., i Wood James, L. “Strands of theory and research in collective behavior” w: Annual Review of Sociology 1975, vol. 1. 14. Smelser, Neil, J. „The Rational Choice Perspective; a theoretical assessment” w: Rationality and Society, Vol. 4 No. 4, October 1992. 15. McCarthy, J, D., Zald, M. N. „Resource mobilization and Social Movement” w: American Journal of Sociology 1977 nr 82. 16. Buechler, Steven M. „New Social Movement Theories” w: The Sociological Quarterly, Vol. 36, No. 3 (Summer, 1995). |
Efekty uczenia się: |
Student po zajęciach Wiedza: 1. Wie, co to jest ruch społeczny, w jaki sposób powstaje i czym się charakteryzuje. 2. Zna terminologię niezbędną do opisu tego fenomenu oraz główne perspektywy metodologiczne wykorzystywane w jego studiowaniu. 3. Ma wiedzę w zakresie najnowszych badań w tym zakresie. 4. Potrafi wskazać główne nurty ruchów społecznych w Europie i podać konkretne przykłady Umiejętności: 1. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i interpretacji ruchów społecznych. 2. Potrafi rozpoznać i skategoryzować główne dylematy związane z funkcjonowaniem ruchów społecznych. 3. Potrafi interpretować cele i działania ruchów społecznych. 4. Czyta literaturę naukową w językach obcych. Kompetencje społeczne: 1. Wykazuje wrażliwość na problem ruchów społecznych, oraz kwestie sygnalizowane z ich inicjatywy. 2. Docenia wartość zaangażowania społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.