Strategic gaming in peacebuilding
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-SG-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Strategic gaming in peacebuilding |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Ten kurs koncentruje się na wybranych elementach teorii związanych ze stabilizowaniem państw oraz ich testowaniu przy pomocy gry strategicznej. Kurs realizowany jest woparciu o 3 elementy: wstęp teoretyczny (zajęcia w sali), krótki kurs e-learningowy oraz rozegranie gry strategicznej. Kurs realizowany jest w języku angielskim |
Pełny opis: |
W dzisiejszym świecie zagrożenia dla porządku świata zachodniego i jego wartości zmieniają się bardzo szybko. Obecnie są to nie tylko terroryzm, rozprzestrzenianie broni masowej zagłady czy niestabilność polityczna państw i regionów, ale i na przykład fale migracji oraz działania prowadzone poprzez internet. Większość z nich początek swój bierze w specyficznie zarządzanym państwie (np. poprzez reżim autorytarny) albo jego zasobach lub wobec braku jakiejkolwiek kontroli władz nad terytorium, co szybko przeradza się w chaos polityczny i społeczny. Uważa się, że brak prawa, możliwości jego implementacji i kontroli przestrzegania stanowią idealny grunt do powstawania wszystkich największych współcześnie zagrożeń. Stąd stabilizowanie upadających państw i dynamicznych politycznie regionów staje się kluczowe dla bezpieczeństwa wielu państw na świecie i ich społeczeństw. Ten kurs koncentruje się na wybranych elementach teorii związanych ze stabilizowaniem państw oraz ich testowaniu przy pomocy gry strategicznej. Kurs realizowany jest woparciu o 3 elementy: wstęp teoretyczny (zajęcia w sali), krótki kurs e-learningowy oraz rozegranie gry strategicznej. Kurs realizowany jest w języku angielskim. |
Literatura: |
- R. Paris, 1997, „Peacebuilding and the limits of litberal internationalism”, International Security Vol. 22/2. - S. J. Kaufman, 1996, „An 'International' Theory of Inter—Ethnic War”, Review of International Studies Vol. 22/2 - Kurs e-learningowy |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student będzie: 1. (odnośnie wiedzy) znał podstawy teorii związanych z budowaniem pokoju po rozwiązaniu konfliktu zbrojnego; znał problemy związane z odbudowywaniem struktur państwowych, systemów politycznych; znał dylematy sił pokojowych odnośnie priorytetów organizacji życia w państwie pokonfliktowym; znał podstawowe zasady wspólnoty międzynarodowej do udzielania pomocy finansowej; znał działanie warunkowości politycznej; znał historię rozwoju sposobów oddziaływania na konflikty zbrojne na świecie; był świadom najistotniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa; znał postanowienia podstawowych dokumentów międzynarodowych określających możliwości oddziaływania w państwach trzecich. 2. (odnośnie umiejętności) umiał poruszać się po dokumentach związanych z kwestiami bezpieczeństwa międzynarodowego; przeprowadzić analizę cyklu konfliktu; umiał znaleźć literaturę fachową odnoszącą się do konfliktów zbrojnych; potrafił scharakteryzować najistotniejsze siły międzynarodowe oddziałujące na konflikty zbrojne; potrafił zaproponować podział zadań pomiędzy instytucje międzynarodowe w państwie stabilizowanym. 3. (odnośnie kompetencji społecznych) potrafił przeprowadzić analizę krytyczną działań sił pokojowych; potrafił prowadzić dyskusję i wymianę argumentów; potrafił analizować tekst źródłowy w języku angielskim; wzmocni zdolności do pracy w grupie; ugruntuje znajomość języka angielskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (student może opuścić jedne zajęcia) oraz praca pisemna. Pod koniec kursu student przygotowuje krótką pracę pisemną odnosząca się do tematyki zajęć na temat skonsultowany z prowadzącym zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.