Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antyk Nietzschego - Rodhego – Kerenyi’ego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4018-KONW127-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antyk Nietzschego - Rodhego – Kerenyi’ego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Program uwzględnia teksty ważne i znaczące dla kultury niemieckiej i europejskiej w perspektywie odwołań do tradycji antycznej. Wybrane utwory analizujemy w różnych aspektach – czytamy je jako świadectwo rozumienia tradycji i dyskusji z nią, jako środek tworzenia nowego obrazu Antyku w relacji do współczesności. Istotne jest także pytanie o znaczenie Antyku dla filozofii Nietzschego i interpretacji egzystencji człowieka w dziele Kerenyiego.

Pełny opis:

Program uwzględnia teksty ważne i znaczące dla kultury niemieckiej i europejskiej w perspektywie odwołań do tradycji antycznej. Wybrane utwory analizujemy w różnych aspektach – czytamy je jako świadectwo rozumienia tradycji i dyskusji z nią, jako środek tworzenia nowego obrazu Antyku w relacji do współczesności. Istotne jest także pytanie o znaczenie Antyku dla filozofii Nietzschego i interpretacji egzystencji człowieka w dziele Kerenyiego.

Jest to jeden z nielicznych programów zajęć odwołujących się do literatury niemieckiej adresowanych do studentów studiów nowogreckich, a także do germanistów oraz wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem tradycji antycznej w kulturze europejskiej. Kurs daje możliwość poznania klasycznych dzieł, interpretujących antyk w perspektywie egzystencjalnej i filozoficznej. Zajęcia są prowadzone w języku polskim w trybie konwersatoryjnym. Znajomość niemieckiego mile widziana, ale niekonieczna. Jeśli to będzie możliwe, będziemy korzystać z tekstów w języku niemieckim.

Na podstawie poniższych tekstów omówimy następujace zagadnienia:

1. Wykształcenie klasyczne Nietzschego

2. Bazylea (środowisko) podczas pobytu Nietzschego

3. Konstrukcja okresu archaicznego jako antyklasycznego.

4. Archaiczne greckie państwo.

5. Narodziny tragedii – próby interpretacji.

6. Empedokles i Heraklit Nietzschego.

7. Obraz filologa i historyka według Nietzschego.

8. Wieczny powrót – antyczne wyobrażenie czasu u Nietzschego.

9. Antyk w późnym dziele Nietzschego.

10. Motyw Dionizosa i Ariadny.

11. Budowa i interpretacja dzieła E. Rodhego.

12. Postacie i misteria u Kerenyiego: Dionizos, Prometeusz, Hermes jako klucze interpretacji ludzkiej egzystencji, rola mitu.

Fryderyk Nietzsche:

- Narodziny tragedii,

- der griechische Staat

-Niewczesne rozważania – o pożytku i szkodliwości historii dla życia

Pisma pozostałe 1862 -1889:

-Homer i filologia klasyczna, rywalizacja Homera,

-Światopogląd dionizyjski,

-Filozofia w tragicznej epoce Greków,

- Fragmenty 1869 – 1889.

Erwin Rohde: Psyche: Seelenkult und Unsterblichkeitsglaube der Griechen, przekład Jerzego Korpantego, 2007.

Karl Kerenyi: Dionizos, Prometeusz, Hermes.

Literatura:

Hubert Cancik: Nietzsches Antike, Stuttgart 1995.

Volker Riedel: Antikerezeption in der deutschen Literatur vom Renaissance-Humanismus bis zur Gegenwart. Eine Einführung.

J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2000.

Maria Kalinowska: Grecja romantyków. Studia nad obrazem Grecji w literaturze romantycznej, Toruń 1994.

Efekty uczenia się:

1. Krytyczna analiza utworów zaproponowanych jako przedmiot lektury.

2. Rozpoznawanie struktury i wskazywanie cech charakterystycznych danego utworu.

3. Wskazanie i charakterystyka motywów, elementów kultury i tradycji antycznej w danym dziele, oszacowanie stopnia przekraczania/wzbogacania tej tradycji i sformułowanie tez interpretacyjnych dotyczących sposobów jej funkcjonowania w ramach danego utworu literackiego.

4. Określenie obrazu kultury antycznej skonstruowanego w danym tekście i jego funkcji.

Wiedza: pogłębienie erudycji (fakty i zasady postępowania) w zakresie recepcji kultury antycznej w tekstach kultury niemieckojęzycznej.

Umiejętności: zmiana stylu uczenia się z biernego na aktywny, rozwój samodzielności poznawczej i zainteresowań, biegłość w hermeneutycznym postępowaniu z tekstem.

Kompetencje społeczne: odwołanie do kultury antycznej wspomaga wyrobienie postawy dojrzałości społecznej opartej na odpowiedzialności , przy założeniu, że kultura antyczna obejmuje wspólne doświadczenie egzystencjalne wszystkich ludzi i tworzy uniwersalną płaszczyznę porozumienia interpersonalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria : aktywność studenta w dyskusji i jej ocena (stopień wnikliwości analizy utworu, formułowanie hipotez interpretacyjnych, stopień ich uzasadnienia i oryginalności, wykorzystanie dostępnej literatury, wyodrębnienie cech najważniejszych lub charakterystycznych elementów struktury problemowej i formalnej danego utworu, wskazanie i charakterystyka motywów kultury antycznej, analiza ich funkcji w dziele).

Metody: ocena ciągła i końcowe zaliczenie ustne na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)