Antyk Nietzschego - Rodhego – Kerenyi’ego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KONW127-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Antyk Nietzschego - Rodhego – Kerenyi’ego |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Program uwzględnia teksty ważne i znaczące dla kultury niemieckiej i europejskiej w perspektywie odwołań do tradycji antycznej. Wybrane utwory analizujemy w różnych aspektach – czytamy je jako świadectwo rozumienia tradycji i dyskusji z nią, jako środek tworzenia nowego obrazu Antyku w relacji do współczesności. Istotne jest także pytanie o znaczenie Antyku dla filozofii Nietzschego i interpretacji egzystencji człowieka w dziele Kerenyiego. |
Pełny opis: |
Program uwzględnia teksty ważne i znaczące dla kultury niemieckiej i europejskiej w perspektywie odwołań do tradycji antycznej. Wybrane utwory analizujemy w różnych aspektach – czytamy je jako świadectwo rozumienia tradycji i dyskusji z nią, jako środek tworzenia nowego obrazu Antyku w relacji do współczesności. Istotne jest także pytanie o znaczenie Antyku dla filozofii Nietzschego i interpretacji egzystencji człowieka w dziele Kerenyiego. Jest to jeden z nielicznych programów zajęć odwołujących się do literatury niemieckiej adresowanych do studentów studiów nowogreckich, a także do germanistów oraz wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem tradycji antycznej w kulturze europejskiej. Kurs daje możliwość poznania klasycznych dzieł, interpretujących antyk w perspektywie egzystencjalnej i filozoficznej. Zajęcia są prowadzone w języku polskim w trybie konwersatoryjnym. Znajomość niemieckiego mile widziana, ale niekonieczna. Jeśli to będzie możliwe, będziemy korzystać z tekstów w języku niemieckim. Na podstawie poniższych tekstów omówimy następujace zagadnienia: 1. Wykształcenie klasyczne Nietzschego 2. Bazylea (środowisko) podczas pobytu Nietzschego 3. Konstrukcja okresu archaicznego jako antyklasycznego. 4. Archaiczne greckie państwo. 5. Narodziny tragedii – próby interpretacji. 6. Empedokles i Heraklit Nietzschego. 7. Obraz filologa i historyka według Nietzschego. 8. Wieczny powrót – antyczne wyobrażenie czasu u Nietzschego. 9. Antyk w późnym dziele Nietzschego. 10. Motyw Dionizosa i Ariadny. 11. Budowa i interpretacja dzieła E. Rodhego. 12. Postacie i misteria u Kerenyiego: Dionizos, Prometeusz, Hermes jako klucze interpretacji ludzkiej egzystencji, rola mitu. Fryderyk Nietzsche: - Narodziny tragedii, - der griechische Staat -Niewczesne rozważania – o pożytku i szkodliwości historii dla życia Pisma pozostałe 1862 -1889: -Homer i filologia klasyczna, rywalizacja Homera, -Światopogląd dionizyjski, -Filozofia w tragicznej epoce Greków, - Fragmenty 1869 – 1889. Erwin Rohde: Psyche: Seelenkult und Unsterblichkeitsglaube der Griechen, przekład Jerzego Korpantego, 2007. Karl Kerenyi: Dionizos, Prometeusz, Hermes. |
Literatura: |
Hubert Cancik: Nietzsches Antike, Stuttgart 1995. Volker Riedel: Antikerezeption in der deutschen Literatur vom Renaissance-Humanismus bis zur Gegenwart. Eine Einführung. J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2000. Maria Kalinowska: Grecja romantyków. Studia nad obrazem Grecji w literaturze romantycznej, Toruń 1994. |
Efekty uczenia się: |
1. Krytyczna analiza utworów zaproponowanych jako przedmiot lektury. 2. Rozpoznawanie struktury i wskazywanie cech charakterystycznych danego utworu. 3. Wskazanie i charakterystyka motywów, elementów kultury i tradycji antycznej w danym dziele, oszacowanie stopnia przekraczania/wzbogacania tej tradycji i sformułowanie tez interpretacyjnych dotyczących sposobów jej funkcjonowania w ramach danego utworu literackiego. 4. Określenie obrazu kultury antycznej skonstruowanego w danym tekście i jego funkcji. Wiedza: pogłębienie erudycji (fakty i zasady postępowania) w zakresie recepcji kultury antycznej w tekstach kultury niemieckojęzycznej. Umiejętności: zmiana stylu uczenia się z biernego na aktywny, rozwój samodzielności poznawczej i zainteresowań, biegłość w hermeneutycznym postępowaniu z tekstem. Kompetencje społeczne: odwołanie do kultury antycznej wspomaga wyrobienie postawy dojrzałości społecznej opartej na odpowiedzialności , przy założeniu, że kultura antyczna obejmuje wspólne doświadczenie egzystencjalne wszystkich ludzi i tworzy uniwersalną płaszczyznę porozumienia interpersonalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria : aktywność studenta w dyskusji i jej ocena (stopień wnikliwości analizy utworu, formułowanie hipotez interpretacyjnych, stopień ich uzasadnienia i oryginalności, wykorzystanie dostępnej literatury, wyodrębnienie cech najważniejszych lub charakterystycznych elementów struktury problemowej i formalnej danego utworu, wskazanie i charakterystyka motywów kultury antycznej, analiza ich funkcji w dziele). Metody: ocena ciągła i końcowe zaliczenie ustne na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.