Na tropie mitologicznych stworzeń i potworów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KONW145-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Na tropie mitologicznych stworzeń i potworów |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem zajęć student: 1. zna najważniejszych autorów starożytnych (korzystne byłoby ukończenie kursu literatury/historii/kultury greckiej i rzymskiej); 2. streszcza podstawowe mity greckie i rzymskie w ogólnym zarysie; 3. zna język angielski na poziomie pozwalającym mu uczestniczyć w konferencji oraz przygotować prezentację posterową (nad poprawnością językową będziemy wspólnie pracować); 4. potrafi korzystać z komputera (znajomość programu WORD, praca z Internetem); 5. jest gotowy poświęcić czas na pracę własną – pod kierunkiem prowadzących (realizacja zadań w terminie). |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć będziemy badać recepcję stworzeń i potworów z grecko-rzymskiej mitologii w kulturze dziecięcej i młodzieżowej. Konwersatorium będzie stanowiło część międzynarodowego projektu badawczego realizowanego na Wydziale „Artes Liberales” dzięki nagrodzie przyznanej przez Alexander von Humboldt Foundation – Humboldt Alumni Award for Innovative Networking Initiatives. |
Pełny opis: |
Minotaur to potwór czy ofiara? Jak oswoić trzygłowego Puszka z cyklu przygód Harry’ego Pottera? Czy chimera jest chimeryczna? Dlaczego smoki mówią po starogrecku? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie konwersatorium poświęconego recepcji mitologicznych stworów i potworów w kulturze dziecięcej i młodzieżowej. Będziemy się zastanawiać, jak wizerunek mitologicznych „nieludzi” odzwierciedla nasze człowieczeństwo. Zajęcia stanowią część projektu realizowanego na Wydziale „Artes Liberales”, który stanowi wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. W 2012/2013 roku doświadczyliśmy jej w trakcie realizacji projektu Our Mythical Childhood... Classics and Children’s Literature Between East & West w ramach grantu jednej z najbardziej prestiżowych fundacji wspierających badania nad antykiem na świecie – Harvard University Loeb Classical Library Foundation. Publikacja, ktora powstała w wyniku naszej współpracy w trakcie zajęć, jest dostępna na stronie www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue. Obecnie projekt wszedł w kolejną fazę dzięki wsparciu Alexander von Humboldt Foundation. Ta ciesząca się światową renomą Fundacja przyznaje co roku trzy nagrody, o które mogą ubiegać się jej stypendyści z całego świata, reprezentujący wszystkie dyscypliny naukowe. Pierwszy raz nagroda trafiła do Polski. Dzięki niej realizujemy projekt Chasing Mythical Beasts.... The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children & Young Adult Culture as a Transformation Marker w międzynarodowym zespole, do którego należą wybitni specjaliści zajmujący się Reception Studies z Europy, USA, Afryki, Australii i Nowej Zelandii. Zapraszamy Studentów do udziału w projekcie w ramach konwersatorium. Zajęcia poświęcone są recepcji antyku ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej kultury polskiej i światowej. Celem zajęć jest wykształcenie w Studentach umiejętności dostrzegania w analizowanych dziełach inspiracji grecko-rzymskim antykiem, a także interpretowanie wątków zaczerpniętych z tradycji antycznej w kontekście przemian społecznych, politycznych i kulturowych, zachodzących w różnych czasach i regionach. Udział Studentów w projekcie będzie obejmował następujące aspekty: I. Obowiązkowe do zaliczenia zajęć: 1 prezentacja posterowa – w takiej formie podczas konferencji Studenci przedstawią wyniki własnych badań – jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązanie ciekawych kontaktów naukowych na forum międzynarodowym; 2 udział w wieńczącej projekt międzynarodowej konferencji naukowej (12.05-15.05.2016), także z programem popularyzatorskim, skierowanym do różnych grup odbiorców kultury. W trakcie konferencji postaramy się również w sposób wyjątkowy w badaniach połączyć spojrzenie naukowe i artystyczne na zagadnienia recepcji antyku. II. Nieobowiązkowe, dodatkowe możliwości: 1 Studenci chętni będą mogli włączyć się do wybranych zadań związanych z przygotowaniem międzynarodowej konferencji, zdobywając cenne doświadczenia organizacyjne; 2 uczestnicząc w konferencji, Studenci będą mogli też zabierać głos w dyskusjach, ćwicząc zdolności językowe i kompetencje społeczne. Pomyślna realizacja przedsięwzięcia zależy od samych Studentów i powiedzie się pod warunkiem Ich zaangażowania się w projekt. To od Państwa zależy, które z tych możliwości i jak zostaną wykorzystane. |
Literatura: |
1. Teksty źródłowe, których bazę będziemy kompletować w trakcie zajęć. 2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe): • Davidson Reid, Jane / Rohmann, Chris: Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s. Oxford University Press. Oxford-New York 1993, voll. I-II; • DeMello, Margo: Animals and the Society. Columbia University Press. New York 2012; • Głowiński, Michał: Mity przebrane: Dionizos, Narcyz, Prometeusz, Marchołt, labirynt. Wydawnictwo Literackie. Kraków 1994; • Grimal, Pierre: Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Ossolineum. Wrocław et al. 1990, polska red. nauk. Jerzy Łanowski; • Moog-Grünewald, Maria, ed.: The Reception of Myth and Mythology, Brill’s New Pauly, Supplements 4, Brill, Leiden–Boston 2010 (transl. D. Smart, orig. in German 2008); • Morford, Mark P. O., Lenardon, Robert J.: Classical Mythology. Oxford University Press. New York 2003; • Segal, Robert A.: Myth. A Very Short Introduction. Oxford University Press. New York 2004; • Tylicka, Barbara &, Grzegorz Leszczyński: Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2003; • Woodard, Roger D. (ed.): The Cambridge Companion to Greek Mythology. Cambridge University Press. New York 2007. |
Efekty uczenia się: |
o ukończeniu seminarium student zdobywa następujące efekty kształcenia: Wiedza: • zna mechanizmy recepcji starożytnych motywów; • wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi w kolejnych epokach; • zna teksty kultury dziecięcej i młodzieżowej odnoszące się do mitów antycznych ujętych w programie zajęć; • ma znajomość metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej; • zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego; • ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, w zakresie kultury dziecięcej i młodzieżowej. Umiejętności: • potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy źródłowe i w sposób precyzyjny przedstawiać ich wyniki; • szybko znajduje potrzebne informacje, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność; • potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom zajmującym się badaniami nad antykiem i jego recepcją; • aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy; • potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku; • potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów; • potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności badawcze w zakresie podejmowanych studiów nad wybranym tematem z recepcji antyku; • potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny; • potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych, baz danych i czasopism. Kompetencje społeczne: • rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej; • rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami; • ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy; • potrafi pracować w grupie, szanując poglądy jej członków; • uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; • rozumie konieczność dostosowywania dyskursu do różnych kręgów odbiorców i publiczności; • ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej; • ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć składa się z trzech elementów: 1. aktywnego udziału w konwersatorium (1 ECTS); 2. przygotowania prezentacji posterowej w języku angielskim, dotyczącej recepcji mitologicznych stworzeń w kulturze dziecięcej i młodzieżowej (1 ECTS); 3. udziału w konferencji naukowej, zwieńczającej projekt (1 ECTS). W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności – ponadwymiarowe należy zaliczyć indywidualnie). |
Praktyki zawodowe: |
Możliwość uczestnictwa w międzynarodowym projekcie badawczym, polegająca na przygotowaniu prezentacji posterowej – w ten sposób Studenci przedstawią swoje wczesne osiągnięcia naukowe na forum międzynarodowym. Prezentacja ta, docelowo dostępna w Internecie, może stanowić element portfolio dla przyszłych pracodawców uczestników projektu. Nawiązanie kontaktów naukowych z wybitnymi specjalistami w badaniach nad recepcją antyku z całego świata, w ujęciu multidyscyplinarnym (literaturoznawstwo, językoznawstwo, archeologia, medioznawstwo etc.). Dodatkowa możliwość I: Chętni Studenci będą mogli włączyć się do wybranych zadań związanych z przygotowaniem międzynarodowej konferencji, zdobywając cenne doświadczenia organizacyjne. Dodatkowa możliwość II: Uczestnicząc w konferencji, Studenci będą mogli też zabierać głos w dyskusjach, ćwicząc zdolności językowe i kompetencje społeczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.