Political Systems in America (Systemy polityczne Ameryk)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW042-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Political Systems in America (Systemy polityczne Ameryk) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs jest szerokim wprowadzeniem do zagadnień amerykańskiej polityki. Przedmiotem analiz są przede wszystkim instytucje polityczne opierające się na konstytucji USA. |
Pełny opis: |
Przedmiotem analiz na zajęciach jest amerykański porządek konstytucyjny: przede wszystkim instytucje ale także ich wpływ na zachowania obywateli. Naszym celem jest pokazanie dynamiki wzajemnych relacji między wszelkiego rodzaju aktorami instytucjonalnymi na scenie politycznej. Poznamy ich kompetencje i ograniczenia. Przyjrzymy się ich interakcjom w ramach systemu hamulców i równowagi. Poszukamy źródeł najważniejszych konfliktów kształtujących amerykańską politykę dziś, a także na przestrzeni rozwoju amerykańskiej demokracji po 1787 roku. Poznamy system, wartości, który jest odzwierciedlony w instytucjach politycznych amerykańskiej dmokracji. Tam gdzie to zasadne porównywać będziemy amerykańskie i polskie doświadczenia z demokracją co pozwoli nam lepiej zrozumieć jej charakter. |
Literatura: |
Sabato i O’Connor, American Government, podręcznik podstawowy. Codzienna i cotygodniowa prasa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA: studenci są świadomi złożoności systemu demokratycznego; rozumieją rolę wartości w polityce; znają podstawową terminologię konieczną do opisu zjawisk politycznych w demokracji; rozumieją rolę instytucji i prawa w nadawaniu charakteru systemowi politycznemu; definiują swoje stanowisko w odniesieniu do bieżących wydarzeń w USA; rozpoznają wielowymiarowość amerykańskiej polityki na wszystkich szczeblach systemu w stopniu podstawowym; 2. UMIEJĘTNOŚCI: studenci umieją zauważyć różnorodnośc instytucji i zachowań w demokracji i wytłumaczyć przyczyny konfliktów w sferze publicznej; potrafią krytycznie odnieść się do różnych interpretacji tych zjawisk obecnych w literaturze; potrafią zastosować teorie do analizy podstawowych zjawisk politycznych; odczytują raporty i wyciągają wnioski z prezentowanych w nich danych; umieją formułować pytania badawcze dotyczące interakcji politycznych; formułują opinie odnośnie relacji między wartościami a instytucjami i zjawiskami politycznymi. Posiadają wstępne umiejętności porównywania systemów politycznych; 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: studenci zdobywają świadomość różnorodności ról społecznych w społeczeństwie demokratycznym; Rozwiązują praktycznie dylematy związane z konfliktem interesów w społeczeństwie demokratycznym; nabywają przygotowania do bycia aktywnym uczestnikiem polityki i uczą się języka służącego do udziału w dyskusjach publicznych; nazywają zjawiska społeczne i polityczne; doceniają rolę kształcenia się aby nabywać wiedzę o innych systemach aksjologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań prawda/fałsz, udział w dyskusjach w oparciu o materiały gromadzone we własnym zakresie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.