El Caribe: Unidad en diversidad (Karaiby: Jedność w różnorodności)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA039-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | El Caribe: Unidad en diversidad (Karaiby: Jedność w różnorodności) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Strona przedmiotu: | http://www.quovadiscuba.com |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Ogólna wiedza dotycząca historii powszechnej, stosunków międzynarodowych i kulturoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium są próba przedstawienia współczesnej debaty nad Karaibami jako regionem geograficznym, politycznym, kulturowym i historycznym. Propozycja uzupełnia lukę w ofercie dydaktycznej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w podejściu interdyscyplinarnym do tematyki karaibskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium są próba przedstawienia współczesnej debaty nad Karaibami jako regionem geograficznym, politycznym, kulturowym i historycznym. Celem zajęć jest poddanie debacie różnorodnych form definiowania i percepcji Regionu Karaibskiego, zarówno od wewnątrz jak i z zewnątrz, oraz nakreślenie przeszłości, aktualności i przyszłości społeczno-gospodarczej i politycznej tego obszaru. Podporządkowując je założeniu, że pomimo ogromnych różnic charakteryzujących ten region,posiada on elementy spójne które świadczą o jedności na płaszczyźnie ekonomicznej, ekologicznej, społecznej i historyczno-politycznej. Główne zakresy tematyczne podejmowane w trakcie kursu: • Karaiby: próba uporządkowania pojęć • Próba typologii historycznych dróg rozwoju społeczeństw karaibskich • Imperializm, kolonializm i postkolonializm na Karaibach • Między wschodem a zachodem, związki Karaibów z Morzem Śródziemnym • Między północą a południem, Karaiby w relacjach międzyamerykańskich • Tożsamość karaibska: co oznacza i co implikuje • Różnorodność religijna Karaibów • Kobieta w kulturze karaibskiej • Karaibska kultura żywieniowa • Muzyka jako wyraziciel karaibskiej tożsamości • Potencjał gospodarczy regionu karaibskiego • Współpraca regionalna • Problemy środowiskowe społeczeństw karaibskich |
Literatura: |
Arcieniegas G. (1976) Burzliwe dzieje Morza Karaibskiego Arciniegas G. (1975) Biografia del Caribe, https://asociacionfilosofialatinoamericana.files.wordpress.com/2018/08/arciniegas-german-biografia-del-caribe.pdf Dembicz A. (1969) Kuba Dembicz, Katarzyna ; Barboza Lizano, Oscar (2017) "Environmental Cuba versus economic transformation", Europa XXI 32 (2017) http://rcin.org.pl/igipz/dlibra/publication/83103/edition/63685/content Mintz S. (1986) Sweetness and power https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/296789/mod_resource/content/0/MINTZ.pdf Gawrycki M. (2013) (I)grając ze smakiem. Muzyka, tożsamość i polityka na Karaibach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Nabycie wiedzy na temat historii i obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej Karaibów Umiejętności: 2. Nabycie umiejętności interdyscyplinarnej percepcji zjawisk związanych ze studiami regionalnymi, w tym procesów tworzenia i kształtowania się Karaibów 3. Wykształcenie umiejętności obiektywnej oceny wydarzeń na Karaibach Kompetencje: 4. Otwarcie na inne kultury 5. Tolerancja 6. Rozumienie znaczenia tradycji i dziedzictwa kulturowego. 7. Umiejętność uzupełniania i doskonalenia własnej wiedzy. 8. Odpowiedzialność za własną pracę. 9. Praca zespołowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. obecność na zajęciach (50%) 3. wykonanie zadania końcowego (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.