Mass Media in the Americas (Mass Media w obu Amerykach)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD200 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Mass Media in the Americas (Mass Media w obu Amerykach) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ma za zadanie zapoznać studentów z historyczną i obecną specyfika środków masowego przekazu w obu Amerykach, a także z bieżącymi problemami i systemami medialnymi na zachodniej półkuli. Przedstawione zostaną także podstawy terminologii i założenia głównych teorii badań medioznawczych. |
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie do środków komunikacji masowej w obu Amerykach - historia i ewolucja mediów w obu Amerykach - specyfika dziennikarstwa w USA i Ameryce Łacińskiej - systemy medialne w poszczególnych państwach II. Wybrane teorie medioznawcze - Szkoła Frankfurcka i teoria krytyczna - teoria recepcji - teoria dwustopniowego przepływu - teoria kultywacji i głównego nurtu - teoria użytkowania i korzyści - spirala milczenia - teoria porządku dziennego III. Wolność mediów w obu Amerykach - propaganda - metodologia bieżących raportów IV. Prasa w państwach obu Ameryk - 2 generacje prasy - koncern Hearsta i wojna amerykańsko-hiszpańska - prasa w krajach anglojęzycznych - prasa latynoamerykańska V. Radio i telewizja w obu Amerykach - złota epoka radia - Radio Music Box - radionowela - amerykański model telewizji komercyjnej vs. europejski model telewizji publicznej - rozwój telewizji - główne koncerny telewizyjne - telenowela i opera mydlana - rozrywka i telewizja informacyjna V. Relacje media-władza - imperializm mediów - model propagandy - Vast Wastelenad - CNN effect - Fox News effect - Ley Televisa - el golpe mediatico i Ley Mordaza - Ley de Medios w Argentynie VI. Internet i media społecznościowe - saturacja informacyjna - media społecznościowe jako narzędzie rozrywki - media społecznościowe jako narzędzie komunikacji politycznej i propagandy |
Literatura: |
Literatura podstawowa N. Chomsky, E.S. Herman, Manufacturing consent: The political economy of the Mass Media, Nowy Jork, Pantheon Books, 1988. J. N. Druckman, The power of television images: the first Kennedy-Nixon debate revisited, “The Journal of Politics”, vol. 65, nr 2 A. Fellow, American Media History, Boston, Cengage Learning, 2012 M. Guerrero, M. Márquez-Ramírez (red.), Media Systems and Communication Policies in Latin America, Basingstoke i Nowy Jork, Palgrave Macmillan, 2014. D.C. Hallin, P. Mancini, Comparing media systems: Three models of media and politics, Cambridge, Cambridge University Press, 2004. D. Laughey, Media Studies: Theories and Approaches, Harpenden, Oldcastle Books, 2010. J. Lugo-Ocando (red.), The media in Latin America, Maidenhead i Nowy Jork, Open University Press, 2008. J. Sinclair, Latin American television: a global view, Oxford i Nowy Jork, Oxford University Press, 1999. J. Tunstall, The media are American: Anglo-American media in the world (Communication and society), Londyn, Constable, 1977. J. Tunstall, The media were American: U.S. Mass Media in Decline, Oxford, Oxford University Press, 2007 Literatura uzupełniająca C. Altamirano, ¿TV or not TV?, Santiago de Chile, Planeta, 2005. L. Britto García, Dictadura mediática en Venezuela, Buenos Aires, Capital Intelectual, 2006. P. Bourdieu, On television and journalism, Londyn, Pluto Press, 1998. L. Britto García, Dictadura mediática en Venezuela, Buenos Aires, Capital Intelectual, 2006. D. Cromwell, The propaganda model: an overview, "Private Planet", 2000 J. Darling, Latin America, Media, and Revolution. Communication in Modern Mesoamerica, Nowy Jork, Palgrave Macmillan, 2008. S. DellaVigna, E. Kaplan, The Fox News Effect: Media Bias and Voting, Berkley University 2006 E. Fox, S. Waisbord (red.), Latin Politics, Global Media, Austin, University of Texas Press, 2002. J. Esteinou Madrid, A.R. Alva de la Selva (red.), La “Ley Televisa” y la lucha por el poder en México, Coyoacán, Universidad Autónoma Metropolitana, 2009. A. Fijałkowska, Hugo Chávez y la guerra mediática en Venezuela, Itinerarios, vol. 13/2011. N.N. Minow, Television and the Public Interest, „Federal Communications Law Journal”, Vol. 55, Nr 3, May 2003 P. Robinson, The CNN Effect: The myths of news, foreign policy and intervention, New York-London 2005 J. Sinclair, J. Straubhaar, Latin American Television Industries, Londyn, BFI/Palgrave Macmillan, 2013. J. Tomlinson, Cultural Imperialism. A critical introduction, Londyn i Nowy Jork, Johns Hopkins University Press, 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci: WIEDZA - mają podstawową wiedzę z zakresu historii i specyfiki mediów w obu Amerykach - są zaznajomieni z teorią, terminologią i metodologią badań medioznawczych - mają pogłębioną wiedzę z zakresu różnorodności systemów i rynków medialnych w obu Amerykach - rozumieją istotę wolności mediów i znają jej kondycję w krajach obu Ameryk - znają i rozumieją siłę oddziaływania mediów na politykę i społeczeństwa obu Ameryk UMIEJĘTNOŚCI - potrafią odbierać i krytycznie analizować treści publikowane przez media - są świadomi różnorodności środków masowego przekazu w obu Amerykach i potrafią korzystać ze zróżnicowanych źródeł informacji - potrafią wyszukiwać i analizować dane dotyczące mediów (ratings/shares, penetracja mediów, nakład, etc.) - potrafią ocenić stopień profesjonalizmu i rzetelności przekazów medialnych oraz formułować własne opinie o bieżących wydarzeniach KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumieją rolę mediów w kształtowaniu polityki i społeczeństwa - są otwarci na dalszą ewolucję mediów i gotowi poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie dokonana na podstawie projektu grupowego (program radiowy lub telewizyjny) oraz aktywności studentów podczas zajęć, w następującym stosunku: 70% - projekt 30% - aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.