Anti-Americanism in Contemporary World (Antyamerykanizm we współczesnym świecie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SF035-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Anti-Americanism in Contemporary World (Antyamerykanizm we współczesnym świecie) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | celem zajec jest analiza zjawiska anty-amerykanizmu w kontekscie pojecia soft-power wraz z praktyczna praca w dziedzinie dyplomacji publicznej celem radzenia sobie z negatywnymi percepcjami USA w swiecie. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest przejawom antyamerykanizmu we współczesnym świecie oraz poszukiwaniom tego przyczyn i konsekwencji w wielu obszarach świata. studenci stworza również scenariusze działań w dziedzinie dypplomacji publicznej |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest przejawom antyamerykanizmu we współczesnym świecie. Poszukiwać będziemy przyczyn tego zjawiska w bieżącej amerykańskiej polityce, w stosunku Ameryki do świata, w amerykańskiej kulturze jako takiej a także w niespełnionych nadziejach jakie sama Ameryka budzi w innych społeczeństwach. Szukając najlepszego opisu dla zjawiska antyamerykanizmu zastanowimy się nad amerykańską soft power i jej możliwościami łagodzenia lub zaostrzania krytyki pod adresem Ameryki. Zaglądać będziemy w wiele zakątków świata (Bliski Wschód, Azja, Europa Zachodnia, Rosja, Ameryka Łacińska) w poszukiwaniu różnorodnych przyczyn i konsekwencji antyamerykanizmu. Oczywiście nie pominiemy też Polski. Zaczniemy jednak od zdefiniowania tego czym jest Ameryka i Amerykanizm dla współczesności. studenci stworza scenariusze działań w dziedzinie dylomacji publicznej wystepujac w roli doradcow prezydenckich |
Literatura: |
Katznelson and Keohane, Anti-Americanism Leroy Dorsey, We are all Americans, Alabama Paul Hollander, Understanding Anti-Americanism Michael Kazin, Joseph McCartin, Americanism, North Carolina Alexander Ross, Kirstin Ross, Anti-Americanism, New York University Alexander Stephen, Americanization of Europe, Berghahn Books |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA: studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu analizy międzykulturowej; zrozumieją rolę wartości w amerykańskiej kulturze; rozpoznają złożone relacje między polityką a kulturą; dostrzegą dynamikę zmian w amerykańskiej roli w świecie; odróżnią między podstawowymi typami antyamerykanizmu; zastosują teorie kulturowe do analizy stosunków międzynarodowych; 2. UMIEJĘTNOŚCI: studenci nauczą się odczytywać teksty kulturowe; będą prawidłowo posługiwać się aparatem pojęciowym; opracują samodzielnie wyniki badań opinii publicznej; zaprezentują te wyniki publicznie; rozpoznają zależności między krytycznymi analizami powstającymi w odmiennych kontekstach kulturowych; dokonają syntetyzujących podsumować w oparciu o porównawczą analizę tekstów; 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student rozumie wagę normatywnych elementów w polityce; wzmocni swoją wrażliwość na role różnic kulturowych; spojrzy krytycznie na Amerykę co nauczy go wrażliwości na odmienne poglądy; nauczy się pracować w grupie i osiągać kompromis; nauczy się publicznych wypowiedzi; weźmie udział w publicznym sporze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna (50%); prezentacja lub badanie terenowe. prezentacja i badanie mogą miec charakter grupowy (30%); dyskusje w klasie (20%) Przez badanie terenowe rozumiem przygotowanie ankiety do wywiadow z osobami spoza Uniwersytetu celem zbadania postaw lub potencjalu do zajmowania postaw, ktore moga byc zaliczone do "anty-Amerykańskich". badanie terenowe może stanowić jeden z elementów pisania pracy semestralnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.