Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

United States and the Middle East (Stany Zjednoczone i Bliski Wschód)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SF042-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: United States and the Middle East (Stany Zjednoczone i Bliski Wschód)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Z punktu widzenia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Bliski Wschód jest, był i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości pozostanie jednym z najważniejszych regionów świata. Bez względu na to, który aspekt amerykańskiego życia weźmiemy pod uwagę: politykę, politykę zagraniczną, gospodarkę, społeczeństwo czy kulturę, związki z Bliskim Wschodem, pośrednie lub bezpośrednie, i tak z pewnością się pojawią. Amerykańskie administracje, czasami wbrew swoim zamysłom są angażowane w sprawy regionu, co z kolei staje się źródłem nowych problemów zarówno dla Amerykanów jak i obywateli krajów będących sojusznikami USA. Mimo ogromnego znaczenia Bliskiego Wschodu i skupienia amerykańskiej uwagi na tym regionie, wzajemne zrozumienie między Amerykanami a Bliskim Wschodem nie pogłebia się. Wspólne relacje utrudnia wiele błędnych koncepcji, stereotypów i przesadnych twierdzeń.

Pełny opis:

Celem kursu jest wyjaśnienie stosunków między Stanami Zjednoczonymi a Bliskim Wschodem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego tych relacji. Nie będzie to kurs historii dyplomacji, chronologicznie omawiający kolejne etapy relacji między wybranymi partnerami, ale raczej kurs, który umożliwi studentom zgłębienie natury, głębi i złożoności stosunków USA - Bliski Wschód. Kurs powinien być postrzegany jako wprowadzenie do tematu, przegląd najważniejszych zagadnień i trendów oraz zachęta do dalszych badań interdyscyplinarnych. Studenci zostaną wyposażeni w narzędzia, które pomogą im zrozumieć i docenić ową złożoność i głębię. Umożliwią one także studentom samodzielną analizę bieżących wydarzeń oraz odniesienie ich do różnych procesów historycznych i kulturowych.

Narzędzia do badań pochodzić będą głównie z dziedziny nauk politycznych, stosunków międzynarodowych, a przede wszystkim studiów kulturowych i analizy kulturowej, z założeniem, że to kultura, idee, wartości, postrzeganie itp. kształtują nasz świat. Z metodologicznego punktu widzenia, kurs zapozna studentów z kulturowym podejściem do stosunków międzynarodowych. Na samym początku przyjrzymy się wczesnym kontaktom między Ameryką a Bliskimi Wschodem. Począwszy od wojen berberyjskich poprzez działania amerykańskich misjonarzy i próby kontroli złóż ropy na Bliskim Wschodzie, będziemy się zastanawiać, jak te kontakty ukształtowały obie strony i jaką spuściznę pozostawiły. Następnie omówimy niektóre przyczyny dramatycznego wzrostu amerykańskiego zaangażowania na Bliskim Wschodzie u progu drugiej wojny światowej oraz przeanalizujemy kontekst polityki międzynarodowej i globalnego układu sił jako niezbędny do zrozumienia amerykańskiej polityki zagranicznej wobec Bliskiego Wschodu. Następnie spojrzymy na okres po zakończeniu zimnej wojny i zastanowimy się jak Amerykanie współdziałają z Bliskim Wschodem w dzisiejszym świecie. Rozumiejąc historyczne wydarzenia, będziemy śledzić główne przyczyny nieustannego zaangażowania USA w regionie i analizować kluczowe kwestie, takie jak rola złóż ropy i innych zasobów naturalnych, szczególne stosunki USA z Izraelem, kwestie terroryzmu i wojen. Postaramy się zrozumieć kluczowe teorie, takie jak geopolityka czy "zderzenie cywilizacji", które mają wyjaśniać, co Amerykanie robią na Bliskim Wschodzie i sprawdzić ich praktyczne zastosowanie.

Poświęcimy trochę uwagi mieszkańcom Bliskiego wschodu oraz muzułmanom w Stanach Zjednoczonych. Nakreślimy ich charakterystykę rozwój jako społeczności, oraz wpływu na kulturę, politykę i gospodarkę amerykańską. Jednocześnie, w trakcie całego kursu będziemy koncentrować się nieustannie na wzajemnych percepcjach i błędnych interpretacjach, przyglądać się rozwojowi różnych stereotypów, zastanawiać się, jaką rolę kultura popularna odgrywa w kształtowaniu polityki i postaw, a także jak korzystać z różnych koncepcji akademickich i teorii (orientalizm versus antyamerykanizm), aby lepiej zrozumieć tę rolę. Studenci powinni być przygotowani do pracy z materiałem źródłowym (komiksy, filmy, programy telewizyjne, muzyka) oraz bogatą literaturą przedmiotu.

OUTLINE.

Class 1. Introduction to the Course by mgr. Piotr Szyja.

Class 2. History of Middle East religions by mgr. Piotr Szyja.

Class 3. What is the region called the “Middle East”?

Tristam, Pierre. 2017. “The United States and the Middle East since 1945 to 2008,” Thoughtco.com. 18 Aug. https://www.thoughtco.com/us-and-middle-east-since-1945-2353681

Peabody, Elizabeth. 2014. “Redrawing the Middle East,” Glimpse from the Globe. 10 Jul. http://www.glimpsefromtheglobe.com/regions/redrawing-middle-east/

Class 4. Effects of the League of Nations “Mandate System”.

Paramore, Jana. 2013. “The Mandate System of the Middle East: An overview of the Mandate System in the Middle East, its causes, effects and application to modern conflicts,” Prezi.com. 07 May. https://prezi.com/oeexbabu5x15/the-mandate-system-of-the-middle-east/

Class 5. American intervention during and since the Clinton Administration. mgr. Robert Bond.

Class 6. Arab “Spring” becomes Arab “Winter”: Instability without dictators, with new dictators.

Cambanis, Thanassis. 2015. “The Arab Spring was a revolution of the hungry: The Arab world can’t feed itself, and that’s how the region’s dictators like it,” The Boston Globe. 22 Aug. https://www.bostonglobe.com/ideas/2015/08/22/the-arab-spring-was-revolution-hungry/K15S1kGeO5Y6gsJwAYHejI/story.html

Hamid, Shadi. 2015. “Islamism, the Arab Spring, and the Failure of America’s Do-Nothing Policy in the Middle East,” The Atlantic. 09 Oct.

https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/10/middle-east-egypt-us-policy/409537/

Class 7. Student Presentations, 14 November 2017.

Class 8. Student Presentations, 21 November 2017.

Class 9. Demographical Differences Across the Middle East Region.

Shediac, Richard, Ramez T. Shehadi, Jayant Bhargava, Hatem Samman. 2013. Generations A: Differences and similarities across the Arab generations,” Booz & Co. through Strategy&. 21 Oct. https://www.strategyand.pwc.com/reports/arab-generations

Class 10. Will the Chinese “One Belt One Road” Initiative Make a Difference in the Middle East?

Wang, Leia. 2017. “The 21st Century Silk Road,” Glimpse from the Globe. 27 Oct. http://www.glimpsefromtheglobe.com/regions/asia-and-the-pacific/the-21st-century-silk-road/

Class 11. Opportunities for Middle East Adaptation: Climate Change.

Sowers, Jeannie, and Erika Weinthal. 2010. “Climate Change Adaptation in the Middle East and North Africa: Challenges and Opportunities,” The Dubai Initiative Working Paper No. 2. Sep. http://pubpages.unh.edu/~jlu36/climate_change_adaptation.pdf

Class 12. Changing Policies.

Dangoor, Naim E. 2002. “A Solution for the Middle East?” The Scribe, Issue 75. Autumn. http://www.dangoor.com/75035.html

Ganji, Akbar. 2014. “The Middle East Crises: A Blame Game or Finding a Solution?” The World Post of the Huffington Post. https://www.huffingtonpost.com/akbar-ganji/the-middle-east-crises-a-_b_6058290.html

2018 Year.

Class 13. Student Presentations, Second Part.

Class 14. Student Presentations, Second Part.

Class 15. FINAL EXAMINATION.

Literatura:

Sugerowane lektury:

Barmin, Yuri. 2017. “How Moscow lost Riyadh in 1938,” Al Jazeera. 15 Oct. http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/moscow-lost-riyadh-1938-171014113525997.html

Beaver, Bobby, Jeffrey Beaver, Matthew Wilsey. 1999. “The Middle East: United States Policy and Relations in the Latter Half of the 20th Century,” Ethics of Development in a Global Environment (EDGE). Palo Alto, CA: Stanford University. 26 Jul.

https://web.stanford.edu/class/e297c/war_peace/middleeast/hcentury.html

Traub, James. 2015. “America Has Abdicated Its Guiding Role in the Middle East to a Sectarian Arab Military Force,” The Diplomat. 10 Apr. http://foreignpolicy.com/2015/04/10/america-has-abdicated-its-guiding-role-in-the-middle-east-to-a-sectarian-arab-military-force/

Walt, Stephen M. 2013. “U.S. Middle East Strategy: Back to Balancing,” The Diplomat. 21 Nov. http://foreignpolicy.com/2013/11/21/u-s-middle-east-strategy-back-to-balancing/

“What have been the role and effects of U.S. foreign policies and actions in the Middle East?” Global Connections, Public Broadcasting System (PBS). http://www.pbs.org/wgbh/globalconnections/mideast/questions/uspolicy/index.html

Dodatkowa literatura: lista książek.

Poniższa lista zawiera pozycje książkowe związane z przedmiotem kursu, uporządkowane alfabetycznie. Wiele z wymienionych poniżej tytułów nie będzie wykorzystywanych na zajęciach. Ich celem jest pomoc studentom w przygotowaniu do zadań klasowych. Lista nie zawiera materiałów źródłowych. Wybór źródeł w tej kategorii zależy od preferencji każdego studenta.

Abdo, Geneive. 2007. Mecca and Main Street: Muslim Life in America After 9/11. Oxford University Press.

Ahmed, Akbar. 2013. The Thistle and the Drone: How America's War on Terror Became a Global War on Tribal Islam. Washington, D.C.: Brookings Institution Press.

Beck, Glenn. 2015. It IS About Islam: Exposing the Truth About ISIS, Al Qaeda, Iran, and the Caliphate. Dublin: Threshold Editions.

Bergen, Peter. 2016. United States of Jihad: Investigating America's Homegrown Terrorists. Victoria, B.C.: Crown Publications.

Berman, Jacob Rama. 2012. American Arabesque: Arabs and Islam in the Nineteenth Century Imaginary. New York: New York University (NYU) Press.

Beverley, James A. 2002. Islamic Faith in America. New York: Infobase Facts on File.

Boosahda, Elizabeth. 2003. Arab-American Faces and Voices: The Origins of an Immigrant Community. Austin: University of Texas Press.

Buruma, Ian, and Margalit Avishai. 2002. Occidentalism: The West in the Eyes of Its Enemies. New York: Penguin Books.

Chomsky, Noam, and Andre Vltchek. 2013. On Western Terrorism: From Hiroshima to Drone Warfare. London: Pluto Press.

Cleveland, William L., and Martin Bunton. 2012. A History of the Modern Middle East. Boulder, CO: Perseus Books, Westview Press, 5th edition.

Curial, Jonathan. 2015. Islam in America. London: I.B. Tauris & Co., Ltd..

Curtis, Edward E. 2009. Muslims in America: A Short History. Oxford: Oxford University Press.

Edwards, Brian T. 2015. After the American Century: The Ends of U.S. Culture in the Middle East. New York: Columbia University Press.

Filiu, Jean-Pierre. 2012. Best of Enemies: A History of US and Middle East Relations, Part I: 1783-1953. London: SelfMadeHero.

Freedman, Lawrence. 2009. Choice of Enemies: America Confronts the Middle East. New York: Public Affairs Publishers.

Gendzier, Irene. 2016. Dying to Forget: Oil, Power, Palestine, and the Foundations of U.S. Policy in the Middle East. New York: Columbia University Press.

Gerges, Fawaz A. 2013. Obama and the Middle East: The End of America's Moment? New York: St. Martin’s Griffin.

GhaneaBassiri, Kambiz. 2010. A History of Islam in America: From the New World to the New World Order. Cambridge: University of Cambridge Press.

Hahn, Peter. 2005. Crisis and Crossfire: The United States and the Middle East Since 1945. Dulles, VA: Potomac Books.

Hammer, Juliane, and Omid Safi. 2013. The Cambridge Companion to American Islam. Cambridge: University of Cambridge Press.

Hardy, Roger. 2016. The Poisoned Well: Empire and Its Legacy in the Middle East. Oxford: University of Oxford Press.

Heyman, Christine Leigh. 2015. American Apostles: When Evangelicals Entered the World of Islam. New York: Hill and Wang.

Hubers, John. 2016. I Am a Pilgrim, a Traveler, a Stranger: Exploring the Life and Mind of the First American Missionary to the Middle East, the Rev. Pliny Fisk (1792-1825). Eugene, OR: Wipf and Stock Pickwick Publications.

Kamrava, Mehran. 2014. Beyond the Arab Spring: The Evolving Ruling Bargain in the Middle East. Oxford: University of Oxford Press.

Katzenstein, Peter J., and Robert O. Keohane. 2006. Anti-Americanisms in World Politics. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Khabeer, Su’ad Abdul. 2016. Muslim Cool: Race, Religion, and Hip Hop in the United States. New York: New York University (NYU) Press.

Khalidi, Rashid. 2005. Resurrecting Empire: Western Footprints and America's Perilous Path in the Middle East. Boston: Beacon Press.

Kundnani, Arun. 2014. The Muslims Are Coming: Islamophobia, Extremism, and the Domestic War on Terror. London and New York: Verso Publishing.

Lesch, David W., and Mark L. Haas. 2013. The Middle East and the United States: History, Politics, and Ideologies. Boulder, CO: Perseus Books, Westview Press, 5th edition.

Lewis, Bernard. 2004. The Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror. New York: Random House.

Little, Douglas. 2002. American Orientalism: The United States and the Middle East Since 1945. Charlotte: University of North Carolina (UNC) Press.

Lynch, Marc. 2012. The Arab Uprising: The Unfinished Revolutions of the New Middle East. Pittsburgh: Dorrance PublicAffairs.

Makdisi, Ussama. 2009. Artillery of Heaven: American Missionaries and the Failed Conversion of the Middle East. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Makdisi, Ussama. 2011. Faith Misplaced: The Broken Promise of US – Arab Relations, 1820-2001. Pittsburgh: Dorrance PublicAffairs.

McAlister, Melani. 2005. Epic Encounters: Culture, Media, and U.S. Interests in the Middle East Since 1945. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Migdal, Joel. 2014. Shifting Sands: The United States in the Middle East. New York: Columbia University Press.

Nyang, Sulayman. 1999. Islam in the United States of America. Chicago: Kazi Publications.

Oren, Michael B. 2007. Power, Faith, and Fantasy: America in the Middle East, 1776 to the Present. New York: W.W. Norton.

Poplak, Richard. 2009. The Sheikh's Batmobile: In Pursuit of American Pop Culture in the Muslim World. Berkeley, CA and New York: Soft Skull Press.

Said, Edward W. 1979. Orientalism. New York: Vintage.

Spencer, Robert. 2014. Arab Winter Comes to America: The Truth About the War We're In. Washington, D.C.: Regnery Publishing.

Thrall, A. Trevor, and Jane K. Cramer. 2009. American Foreign Policy and The Politics of Fear: Threat Inflation Since 9/11. London: Routledge.

Walther, Karine V. 2015. Sacred Interests: The United States and the Islamic World, 1821-1921. Charlotte: University of North Carolina (UNC) Press.

Wawro, Geoffrey. 2011. Quicksand: America's Pursuit of Power in the Middle East. New York: Penguin Books.

Wexler, Stuart. 2015. America's Secret Jihad: The Hidden History of Religious Terrorism in the United States. Berkeley, CA: Counterpoint.

Worth, Robert F. 2016. A Rage for Order: The Middle East in Turmoil, From Tahrir Square to ISIS. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Wright, Lawrence. 2006. The Looming Tower: al-Quaeda and the Road to 9/11. New York: Vintage.

Wright, Lawrence. 2016. The Terror Years: From al-Qaeda to the Islamic State. New York: Alfred A. Knopf.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Po ukończeniu kursu student:

a) wiedza:

- posiada wstępną teoretyczną wiedzę o islamie i Bliskim Wschodzie oraz podstawową wiedzę teoretyczną o stosunkach między Stanami Zjednoczonymi a krajami Bliskiego Wschodu

- posiada podstawową wiedzę na temat politycznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych stosunków USA - Bliski Wschód

- zna podstawowe pojęcia związane z islamem, Bliskim Wschodem oraz stosunkami pomiędzy Bliskim Wschodem i USA

- zna historię relacji USA - Bliski Wschód i identyfikuje najważniejsze procesy, wzorce i obszary tematyczne w tych stosunkach

- rozumie rolę stosunków USA - Bliski Wschód dla Stanów Zjednoczonych w perspektywie politycznej, gospodarczej, społecznej i kulturowej

b) umiejętności:

- posiada podstawowe umiejętności w zakresie analizy interdyscyplinarnej i potrafi wykorzystać te umiejętności do przygotowania eseju analitycznego na podstawie różnych materiałów i źródeł naukowych

- potrafi krytycznie wykorzystać teorie i koncepcje dotyczące relacji USA - Środkowy Wschód, do analizy rzeczywistych przypadków

- formułuje własne sądy dotyczące znaczenia stosunków USA - Bliski Wschód w różnych dziedzinach życia współczesnych Stanów Zjednoczonych

- krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące stosunków USA - Bliski Wschód i ocenia ich skuteczność

- interpretuje dynamikę zjawisk politycznych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych związanych ze stosunkami USA-Bliski Wschód oraz tworzy scenariusze rozwiązywania konkretnych, aktualnych problemów Stanów Zjednoczonych w tym obszarze

c) kompetencje:

- rozumie i docenia znaczenie różnic kulturowych i wzajemnego zrozumienia oraz szkodliwej roli błędnych koncepcji i stereotypów w stosunkach międzynarodowych i kształtowaniu polityki zagranicznej

- zdaje sobie sprawę z roli podstawowej wiedzy o stosunkach USA i Bliskiego Wschodu dla obywateli współczesnych Stanów Zjednoczonych

- potrafi współpracować w grupie i uczestniczyć w przygotowywaniu analitycznego eseju

- pomaga innym zrozumieć znaczenie stosunków USA - Bliski Wschód dla współczesnych Stanów Zjednoczonych i świata

Metody i kryteria oceniania:

Ważna uwaga

Decyzją Dyrektora OSA dopuszcza się NIE WIĘCEJ NIŻ DWIE (2) NIEOBECNOŚCI NA ZAJĘCIACH, bez względu na zwolnienie lekarskie. Po trzeciej nieobecności z jakiegokolwiek powodu, student nie zalicza kursu i musi go powtórzyć w kolejnym semestrze. Ta zasada odnosi się do wszystkich kursów OSA od pierwszego do ostatniego spotkania w semestrze oraz egzaminu. Pytania i uwagi należy kierować do kierownika ds. studenckich.

Kryteria oceny:

Uczestnicy kursu napiszą dwa krótkie eseje analityczne oraz egzamin końcowy. Studenci powinni przygotować prezentację na zajęcia. Można ją zrobić w parach. Ma ona dotyczyć kraju lub ruchu na Bliskim Wschodzie.

Egzamin końcowy (take-home): 30%

2 krótkie eseje analityczne: 25% każdy

Obecność i aktywność: 20%

Dodatkowy kredyt: prezentacja w klasie (do 35%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)