Psychologia dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-012PsDN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja wiedzy psychologicznej w ujęciu, który ma walor aplikacyjny dla przyszłych nauczycieli, czyli pomaga zastosować wiedzę psychologiczną do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy na temat typowego i nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych. |
Pełny opis: |
• Czym jest psychologia – wprowadzenie do dziedziny. • Perspektywy badawcze w psychologii. • Behawioryzm, psychologia rozwojowa, psychologia pozytywna – czyli jak daleko jesteśmy od psychoanalizy. • Neuronauka, neurodydaktyka a neuropsychologia. • Co może a czego nie może psychologia naukowa. Fakty i mity. Czym jest obiektywna wiedza o rozwoju człowieka. • Rozwój a edukacja – jaka jest ta zależność, jakie mamy własne przekonania na ten temat, na ile są one użyteczne a na ile mogą nas ograniczać. • Teorie rozwojowe i ich wpływ na powstające systemy edukacyjne. • Stereotypy i uprzedzenia. Jak różnimy się od siebie i co z tego wynika dla nauczyciela. • Psychologia rozwojowa - założenia wstępne psychologii rozwojowej, Czym jest rozwój i dlaczego tak ważne jest aby współczesny nauczyciel miał podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu rozwoju. Jak rozpoznawać rzetelne źródła wiedzy psychologicznej, jak tworzyć swoją własną teczkę z narzędziami. • Wstęp do rozwoju dzieci i młodzieży – zadania rozwojowe w pierwszych etapach życia. • Rozwój w okresie wczesnoszkolnym i szkolnym. • Rozwój psychoseksualny • Adolescenci – zadania i wyzwania rozwojowe. • Dorosłość – jak się rozwijamy. • Stres, radzenie sobie ze stresem. Wypalenie zawodowe. • Konteksty rozwojowe – znaczenie szkoły, klasy, grupy rówieśniczej. • Konteksty rozwojowe – znaczenie rodziny. Modele współczesnej rodziny. • Media, nowe technologie ich wpływ na rozwój. Kształtowanie kompetencji medialnych. |
Literatura: |
Asbury, K., Plomin, R. (2015). Geny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Beisert M. (2006). Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: PWN. Borkowska, A., Crotowska, B. (2011). Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty. Gdańsk : Harmonia. Grand, C.( 2012). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa : Wydawnictwo Studio Emka. Jerzak, M. (red) (2017). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Sadłowski, N. (2016). Słowo na A. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Schaffer, D.R. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. Tomalski, P. (2007). Nietypowe rodziny. O parach lesbijek i gejów oraz ich dzieciach z perspektywy teorii przywiązania. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (roz. 4). Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia T. II. Warszawa: Wydawnictwo CIS. (roz. 2 i 3). Zielona-Jenek M, Chodecka A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Gdańsk: GWP. Zimbardo, P. G., Johanson, R. L., McCann, V. (2010). TI. Psychologia, kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo PWN. (roz. 1.1, 1.2, 1.3). |
Efekty uczenia się: |
B.1.W1; B.1.W2; B.1. W3; B.1.W4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.