Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i filozofia ochrony przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-122EiFOS-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka i filozofia ochrony przyrody
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
biotechnologia
ochrona środowiska
psychologia

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium - oczekiwany jest aktywny udział w zajęciach. Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych filozoficznych nurtów odnoszących się do ochrony przyrody i ochrony środowiska. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję do zdobycia umiejętności konfrontowania różnych, motywowanych etycznie sposobów patrzenia na przyrodę, na indywidualne motywacje i na społeczne wymagania dotyczące ochrony, eksploatacji i degradacji biosfery. Poruszone zostaną kwestie prawodawstwa dotyczącego ograniczania presji człowieka na przyrodę i idei praw zwierząt. Głównym założeniem jest interdyscyplinarne podejście do idei ochrony przyrody łączące nauki przyrodnicze z dziedzinami humanistyczno-społecznymi.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje przegląd i analizę najważniejszych koncepcji filozoficznych i podejść etycznych dotyczących ochrony przyrody i ochrony środowiska oraz omówienie zagadnień kulturowych, ważnych dla zrozumienia współczesnych zagrożeń przyrody. Jednym z założeń jest przyjęcie poglądu że etyka, zwłaszcza w nowoczesnym ujęciu (neuroetyka, etyka kognitywistyczna) nie zawsze i nie całkiem daje się opisać jako dziedzina klasycznej filozofii. Zagadnienia filozoficzne dotyczyć będą głównie kwestii poznania (epistemologia) w ujęciu naturalistycznym, pozytywistycznym i racjonalistycznym skonfrontowanym z podejściem anty-naturalistycznym i pseudonaukowym. Kwestie etyczne oparte będą na przeglądzie i analizie idei dotyczących wartości etycznych obiektów przyrodniczych oraz ich związków z człowiekiem, znanych z piśmiennictwa.

Podczas zajęć, poruszona zostanie następująca tematyka:

1. Ochrona przyrody a ochrona środowiska – najważniejsze zagrożenia w realiach Polski, Europy i świata. Związki człowieka z przyrodą w różnych kręgach kulturowych.

2. Etyka humanistyczna, antropocentryczna i ekologiczna, wartość etyczna i powinności etyczne. Przyroda a zasoby przyrodnicze.

3. Ekologia głęboka, założenia i koncepcje (związki z hipotezą Gai, noosferą, zasadą antropiczną, hipoteza Medei) podstawy metodologii nauki – nauka, falsyfikacjonizm, pseudonauka, paranauka

4. Badania naukowe przyrody a jej ochrona. Etyczne aspekty wykorzystywanie organizmów w badaniach naukowych. Rola nauki w tworzeniu podstaw ochrony przyrody.

5. Człowiek jako łowca - różne „dyskursy” i „narracje” i ich ocena z punktu widzenia filozofii, etyki i nauk społecznych

6-7. Idea praw zwierząt

- Koncepcje tradycyjne i religijne

- Rozumność i wrażliwość zwierząt – „etyka zróżnicowanych natur”:

- Ewolucja podejść i poglądów ma kwestie rozumności i wrażliwości zwierząt od starożytności (Arystoteles, Plutarch, Owidiusz, Lukrecjusz, Kartezjusza) i średniowiecza (Tomasz z Akwinu, św. Augustyn i Franciszek z Asyżu) poprzez Kartezjusza, Locke’a i De Mettrie aż do idealizmu Bergsona i Teillarda de Chardin a w końcu „teorii umysłu” (R. Dunbar), i scjentystycznego racjonalizmu („biofilia” E. Wilsona)

- Antropocentryzm i „słaby antropocentryzm” B. Nortona

- Obrona dobrostanu zwierząt vs idea praw zwierząt

- Powinność ochrony słabych i niewinnych a prawa moralne zwierząt wg. T. Regana

- Prawa zwierząt vs idea równości praw wg. S. Sapontzisa

- Współczesna argumentacja etyków i filozofów (D. De Grazia, S. Wise, G. Franzione, J. Białocerkiewicz, D. Prabucka)

8. Przyroda w świecie ludzi - etyczne i filozoficzne uzasadnienia i argumenty krytyczne:

a. - Udomowienie

b. – Urbanizacja

c. - Eksploatacja (rolnictwo, hodowla, myślistwo, konsumpcja etc.)

9. Waloryzacja przyrody, podejście ekonomiczne – wycena usług ekosystemowych, jej rola w ochronie przyrody i wartość etyczna takiego podejścia

10. Piękno przyrody jako obszar poznania estetyki - dziedziny filozofii i jego rola w ochronie przyrody

11. Poznawanie przyrody a jej ochrona – rola pedagogiki i edukacji ekologicznej w odkrywaniu namysłu etycznego nad przyrodą

12. Funkcjonowanie organizacji i instytucji zajmujących się szeroko pojętą ochroną przyrody. Porównanie założeń, efektów oraz etycznych, prawnych i poznawczych aspektów działania najważniejszych w Polsce państwowych, prywatnych, społecznych, resortowych i pozarządowych instytucji i organizacji w których statutach lub zakresie działań znajduje się ochrona przyrody i ochrona środowiska.

Podczas zajęć odbędzie się 12 spotkań o charakterze konwersatorium. Jedno spotkanie przeznaczone zostanie na wycieczkę związana z zajęciami nr. 10 a także jedno spotkanie przeznaczone zostanie na dyskusję „oksfordzką” z zaproszonymi gośćmi, związaną z zajęciami nr. 9

Literatura:

Devall B., Sessions G. 1994 – Ekologia głęboka, Pusty obłok, Warszawa

Dzwonkowska D. i inni, 2015 – Filozofia wobec świata zwierząt, Wydawnictwo UKSW, Warszawa

Probucka D. 2013 – Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt, Universitas, Kraków

Mepham B. 2008 – Bioetyka, PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

Po zaliczeniu zajęć, student:

• Wie, że eksperyment i racjonalne wnioskowanie jest podstawą naukowego poznania świata

• Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia, od cząsteczki po biosferę, i stosuje pojęcia niezbędne dla ich zrozumienia i opisu

• Zna najważniejsze aktualne zagrożenia biosfery w Polsce i na świecie i najważniejsze założenia stojące u podstaw jej ochrony

• Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o zakresie i specyfice etyki, epistemologii i estetyki

• Zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie

W zakresie umiejętności

Po zaliczeniu zajęć, student:

• Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych

• Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami

• Umie uczestniczyć w dyskusji na tematy łączące zagadnienia przyrodnicze, etyczne i filozoficzne wykorzystując racjonalne argumenty

• Umie wymienić różnice pomiędzy naukowymi hipotezami i teoriami a koncepcjami psudonaukowymi w obrębie nauk przyrodniczych

W zakresie kompetencji

Po zaliczeniu zajęć, student:

• Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

• Poszerza zainteresowania w obrębie filozofii i nauk przyrodniczych

Metody i kryteria oceniania:

Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności podczas cyklu zajęć) oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Koperski
Prowadzący grup: Paweł Koperski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)