Nauki o sztuce - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-SZD-SP-NOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki o sztuce - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Stosownie do tytułu zajęcia zostaną podzielona na dwa bloki tematyczne. Celem pierwszego bloku będzie analiza różnych strategii publikacyjnych przedstawicieli nauk o sztuce szczególnym uwzględnieniem 1) różnych tradycji narodowych (głównie polskiej, anglosaskiej i niemieckiej, w mniejszym stopniu – francuskiej i włoskiej), 2) różnic między specjalnościami i subdyscyplinami (badania nad różnymi dziedzinami twórczości artystycznej, specjalizacja w zakresie epok dawnych i zjawisk współczesnych). 3) Różnicy między strategię budowania dorobku indywidualnego a strategią nastawioną na kryteria oceny większych zbiorów (jednostek naukowych lub dyscyplin naukowych). Podstawą dyskusji na zajęciach będzie analiza wybranych przykładów publikacji naukowych, stron internetowych czasopism, ogłoszeń konkursów NCN i MNiSW, ew. udostępnionych na potrzeby zajęć wniosków o finansowanie badań. Osobnej refleksji zostaną poddane praktyczne aspekty przygotowywania publikacji naukowych do druku (wybór czasopisma lub wydawnictwa i dostosowanie się do jego profilu i oczekiwań, zrozumienie procedury recenzyjnej). Drugi blok zajęć będzie poświęcony finansowaniu projektów badawczych. Omówione zostaną różne agencje i programy służące finansowaniu badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk o sztuce, a także praktyczne aspekty przygotowywania aplikacji grantowej (wybór agencji i programu, zrozumienie struktury wniosku i procedury oceny). Biorąc pod uwagę niewielką liczbę zajęć w semestrze, dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona. W przypadku dwóch nieobecności usprawiedliwionych lub jednej obecności nieusprawiedliwionej konieczne będzie spełnienie dodatkowych wymagań do zaliczenia przedmiotu. W przypadku więcej niż dwóch nieobecności usprawiedliwionych lub więcej niż jednej nieobecności nieusprawiedliwionej przedmiot nie zostanie zaliczony. |
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie: zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4) potrafi: upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych (P8S_UK.2), wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania iinnowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: -definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, -rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, -wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (P8S_UW.1), dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW.2), jest gotów do: krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (P8S_KK.1), krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (P8S_KK.2), potrafi: planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym (P8S_UO.1), podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: -prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, -respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR.1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach. W razie braku aktywności lub nieobecności dodatkowym elementem zaliczenia będzie przygotowanie jednego lub dwóch (w zależności od liczby nieobecności) zestawów abstraktów: a) wystąpienia konferencyjnego na wybrany temat b) artykułu w czasopiśmie na ten sam temat c) projektu badawczego do wniosku o finansowanie badań na ten sam temat (lub na temat szerszy, którego szczegółowym aspektem jest zagadnienie zarysowane w abstrakcie wystąpienia konferencyjnego i artykułu w czasopiśmie). Aktywność na zajęciach, a w przypadku konieczności spełnienia dodatkowych wymogów – stopień poprawności przygotowanych abstraktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.