Anthropogenic transformations of the landscape
General data
Course ID: | 1900-3-APK-GK |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | Anthropogenic transformations of the landscape |
Name in Polish: | Antropogeniczne przekształcenia krajobrazu |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 2 (in Polish) Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zaliczony I rok studiów l stopnia na kierunku geografia lub na kierunku pokrewnym. Zajęcia przeznaczone dla studentów, którzy w toku dotychczasowych studiów nabyli podstawową wiedzę z zakresu geologii ogólnej, geomorfologii, hydrologii, klimatologii i geoekologii. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot omawia bezpośrednie i pośrednie przejawy oddziaływania człowieka na krajobraz. Szczególną uwagę zwrócono na czynniki i skutki przemian najbardziej trwałych, abiotycznych komponentów krajobrazu. Zagadnienie to prezentowane jest zarówno w ujęciu historycznym, jak i regionalnym, z uwzględnieniem danych jakościowych i ilościowych. Przedmiot porusza też zagadnienia prawne związane z ochroną krajobrazu i zwraca uwagę na katastrofalne skutki krajobrazowe niewłaściwych decyzji gospodarczych. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami historycznymi oraz skutkami bezpośredniej i pośredniej ingerencji człowieka w krajobraz, a także wskazanie możliwości zapobiegania negatywnym skutkom tak rozumianej antropopresji. Przedmiot obejmuje omówienie historii, stanu obecnego i perspektyw funkcjonowania krajobrazów w różnym stopniu przekształconych przez człowieka, roli tych przekształceń w powstaniu krajobrazu kulturowego wybranych regionów, a także przedstawienie procesów decydujących o ewolucji krajobrazu, przebiegających pod wpływem konkretnych dziedzin gospodarki. Wykład porusza także zagadnienie zagrożeń związanych z antropogenicznymi przekształceniami krajobrazu oraz omawia kartograficzne metody prezentacji jakościowych i ilościowych skutków antropopresji w różnych strefach krajobrazowych. Nakład pracy studenta: Konwersatorium (godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym) – 15 godzin Samodzielne przygotowanie studentów do kolejnych zajęć – 1 godz. tygodniowo; razem 7 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 5 godzin Łącznie – 28 godzin. |
Bibliography: |
(in Polish) Basiński T., Pruszak Z., Tarnowska M., Zeidler R., 1993. Ochrona brzegów morskich. IBW PAN, Gdańsk. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., 2003. Zasoby Ziemi. PWN, Warszawa. Degórski M., 2009. Krajobraz jako odbicie przyrodniczych i antropogenicznych procesów zachodzących w megasystemie środowiska geograficznego. Problemy ekologii krajobrazu 23, 53-60. Goudie A., 2001. The human impact on the natural environment. Blackwell Publ. Kozłowski S. (red.), 1998. Ochrona litosfery. PIG, Warszawa. Myga-Piątek U., Jankowski G., 2009. Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze i krajobraz kulturowy – analiza wybranych przykładów obszarów górskich. Problemy ekologii krajobrazu 25, 27-38. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W11, K_W12, K_W13, K_W18, K_U01, K_U03, K_U10, K_U04, K_U05, K_K05, K_K07 Efekty specjalnościowe: S3_W02, S3_W03, S3_W04, S3_W05, S3_W06, S3_W07, S3_W08, S3_W09, S3_U01, S3_U03, S3_U05, S3_U06, S3_U07, S3_K05, S3_K07 Po ukończeniu przedmiotu student: w zakresie wiedzy: • zna historię przemian krajobrazu wywołanych działalnością człowieka, • wie, jakie są główne bezpośrednie i pośrednie przejawy oddziaływania człowieka na krajobraz, • zna jakościowe i ilościowe skutki antropopresji w krajobrazach różnych regionów świata, w zakresie umiejętności: • potrafi wskazać zagrożenia związane z wykorzystaniem krajobrazu, • odróżnia różne typy przekształceń krajobrazu i umie podać ich przykłady, w zakresie kompetencji społecznych: • ma świadomość konieczności ochrony zarówno krajobrazów naturalnych, jak i antropogenicznych, • dostrzega potrzebę kontrolowania przekształceń krajobrazu. • docenia potencjał i wartość krajobrazów naturalnych i przekształconych, • wykazuje zainteresowanie skutkami antropopresji w otaczającym go krajobrazie i ma poczucie odpowiedzialności za te skutki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot zaliczany jest na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz testu sprawdzającego wiedzę. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Irena Tsermegas | |
Group instructors: | Irena Tsermegas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Mode: | Remote learning |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Irena Tsermegas | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Mode: | Remote learning |
Copyright by University of Warsaw.