Analiza wskaźnikowa i metody ewaluacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-AWME-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza wskaźnikowa i metody ewaluacji |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Metody badań jakościowych i ilościowych 1900-3-MBJ-GSE |
Założenia (lista przedmiotów): | Metody badań jakościowych i ilościowych 1900-3-MBJ-GSE |
Założenia (opisowo): | Student zna podstawowe metody analizy statystycznej oraz zagadnienia z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu je zapoznanie studentów ze wskaźnikami stosowanymi w opisie i ocenie zjawisk społeczno-ekonomicznych. Druga część przedmiotu poświęcona jest zagadnieniom metod ewaluacji zjawisk, procesów, dokumentów i procedur. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu je zapoznanie studentów ze wskaźnikami stosowanymi w opisie i ocenie zjawisk społeczno-ekonomicznych. Studenci poznają sposób konstrukcji oraz interpretacji wskaźników. Część z tych zajęć poświęcona jest wskaźnikom dynamiki zjawisk, ich predykcji oraz wyznaczania trendów. Druga część przedmiotu poświęcona jest zagadnieniom metod ewaluacji zjawisk, procesów, dokumentów i procedur. Nakład pracy ćwiczenia = 1,5 ECTS (zebranie danych, opracowanie, analiza i prezentacja wyników) wykład = 0,5 ECTS (przygotowanie do testu) |
Literatura: |
Wasilewska E., 2011, Statystyka opisowa od podstaw, podręcznik z zadaniami, SGGW Warszawa Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Dodatkowa literatura (w tym anglojęzyczna) prezentowana jest na poszczególnych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U07, S1_U08, S1_U11, S1_U12, S1_K01, S1_K03, S1_K06 Student - zna wskaźniki stosowane do opisu i oceny zjawisk społeczno-ekonomicznych. - potrafi samodzielnie zgromadzić, opracować dane i zastosować odpowiednie wskaźniki - potrafi zinterpretować uzyskane wyniki - rozumie potrzebę prowadzenie procesu ewaluacji procesów i dokumentów - potrafi zaplanować i przeprowadzić ewaluację WIEDZA - student zna 1. główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii oraz związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych 2. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych 3.koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi 4. zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii 5. statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi: 1. wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego 2. wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych 3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach 4. wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie wybranej specjalności 5. zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę 6. przygotować pisemne prace na podstawie literatury i/lub własnych badań 7. posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+ 8. KOMPETENCJE - student jest gotów do: 1. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny 2. współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności 3. upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszcza się jedną nieobecność. Podczas zajęć studenci gromadzą dane, opracowują i analizują wskaźniki. Podstawą zaliczenia zajęć jest przygotowanie prac zaliczeniowych, z których należy uzyskać przynajmniej 50% punktów. Szczegółowy instrukcje wykonania każdej z prac prezentowane są na zajęciach. Wykład Cykl wykładów zakończony jest pisemnym zaliczeniem, które ma postać testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte technicznie. Aby uzyskać pozytywną ocenę należy uzyskać ponad 50% punktów. Zaliczenie całego przedmiotu wymaga zaliczenia cyklu ćwiczeń oraz cyklu wykładów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.