University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Economical geography in global context

General data

Course ID: 1900-3-GEG-GL
Erasmus code / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Economical geography in global context
Name in Polish: Geografia ekonomiczna a problemy globalne
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

geography

Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W założeniu studenci mają przypomnieć sobie poznane wcześniej kategorie ekonomiczne. Na tej bazie poznać i zanalizować podstawowe przemiany gospodarcze zachodzące w różnych częściach świata z perspektywy gospodarki globalnej. Szczególny nacisk postawiony zostanie na zrozumienie pozytywnych i negatywnych obliczy globalizacji w odniesieniu do krajów rozwijających się, w zależności od stopnia ich dotychczasowego rozwoju. Omawiane będą zagadnienia związane z gospodarką człowieka, ograniczeniami przyrodniczymi, barierami społeczno-kulturowymi oraz problemami urbanizacyjnymi wybranych miast.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach omówione zostaną podstawowe kwestie z zakresu geografii ekonomicznej jak uwarunkowania przyrodnicze, praca, rozwój przemysłu, rolnictwa i usług. Rozważane one będą w świetle różnych koncepcji rozwoju przestrzennego gospodarki na świecie, od teorii modernizacji przez teorie zależności po koncepcję globalizacji jako zespołu zależności ekonomicznych, społecznych, technologicznych, politycznych i związanych ze środowiskiem przyrodniczym.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia:

1. Proces globalizacji; scenariusze rozwoju; miary oraz wskaźniki globalizacji, strategie rozwoju, elementy dokumentu strategicznego, po co jest tworzony dokument strategiczny.

2. Teorie rozwoju przestrzennego (od modernizacji, przez teorie zależności po wizje rozwoju alternatywnego, wartościowanie globalizacji). Teorie Von Thunena, Webera, path dependency, cykl życia produktu, modele związane z rozwojem przestrzennym - Model Burgessa, Hoyta, Manna, Ullmana i Harrisa.

3. Tworzenie specjalnych stref ekonomicznych jako dynamizacja rozwoju w krajach rozwijających się.

4. Wyzwania rozwoju gospodarczego w krajach biednych.

5. Edukacja a rozwój w dobie globalizacji; gospodarka oparta na wiedzy, innowacyjność, rodzaje innowacyjności.

6. Rynek pracy w zglobalizowanej gospodarce, praca zdalna, rozwiązania innowacyjne a bezrobocie, praca gwarantowana a dochód podstawowy.

7. Korporacje transnarodowe, fundusze na badania i rozwój.

8. Nowe trendy w turystyce zglobalizowanej, wpływ COVID-19 na sektor turystyczny w Polsce i na świecie.

9. Klastering, przykłady klastrów, przemysł nowoczesnych technologii, grona przemysłowe.

10. Koncepcje w ekonomii mające szerokie zastosowanie w geografii ekonomicznej (Paradoks Veblena, pardoks Giffena, Paradoks spekulacyjny, krzywa renty gruntowej, krzywa Laffera)

Zajęcia 30 godz. za 2 ECTS

- 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w wykładach,

- 1 ECTS (30 godz.) - wkład własny studenta: 10 godz. zapoznanie z literatura, 20 godz. , - przygotowanie się do zaliczenia pisemnego na podstawie treści z wykładów.

Ćwiczenia do przedmiotu - 15 godz. za 1 ECTS

- 1 ECTS (15 godz.) – 15 godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w ćwiczeniach, 10 godz. - praca własna, przygotowanie referatu na zaliczenie.

Bibliography: (in Polish)

Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa.

Kuciński K., (red.), 2011, Glokalizacja, Difin, Warszawa.

Kuciński K. (red.), 2013, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Samuelson P., Nordhaus W., 2004, Ekonomia, t. 2 , wydanie II, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kierunkowe: K_W10, K_W15, K_W16, K_U07, K_U08, K_K06

Efekty specjalnościowe: S2_W10, S2_W16, S2_U07, S2_U08, S2_K06

1. w zakresie wiedzy:

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do wpływu globalizacji na gospodarkę krajów świata w kontekście zachowań człowieka mieszkającego w różnych kręgach kulturowych

- potrafi nazwać i scharakteryzować najbardziej charakterystyczne zjawiska gospodarcze w Polsce i na świecie

- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań przyrodniczych i poza przyrodniczych zróżnicowanego rozwoju gospodarczego państw świata

- ma świadomość różnorodności zagrożeń globalnych dla ludzi i gospodarki i w konsekwencji ich wpływu na sytuację społeczno- polityczną państw świata

- potrafi wskazać źródła różnic w poziomie życia mieszkańców różnych krajów świata

- zna i rozumie statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań, znaczenie zasad ekonomii w gospodarowaniu środowiskiem,

- zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości w procesach kształtowania środowiska i zagospodarowania przestrzeni,

2. w zakresie umiejętności:

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii i geografii gospodarczej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata

- umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy dotyczące gospodarki a współczesnymi trendami w rozwoju świata

- potrafi wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu geografii gospodarczej w typowych sytuacjach profesjonalnych

- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki globalizacji z uwzględnieniem metod naukowych

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej

3. w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość odmienności kulturowej państw świata i jej źródeł religijnych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia różnych koncepcji gospodarczych mieszkańców współczesnego świata,

- widzi potrzebę prowadzenia dialogu w zakresie poszukiwania najskuteczniejszych i najtańszych metod zapobiegania negatywnym skutkom globalizacji,

- jest gotów do działa na rzecz udostępniania i promowania wiedzy z zakresu geografii gospodarczej, a szczególnie nierówności rozwoju gospodarczego,

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia. Część ćwiczeń będzie miała charakter dyskusji panelowych w grupach oraz prezentacji wybranej specjalnej strefy ekonomicznej w krajach rozwijających się bądź prezentacji strategii rozwoju turystyki dla wybranego obszaru (prezentacja na ocenę).

Wymagana obecność na ćwiczeniach.

Ocena z ćwiczeń: (70% ocena z prezentacji, 30% aktywność na zajęciach)

Możliwa jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.

Egzamin kończący wykład - forma pisemna. Podejście do egzaminu możliwe po zaliczeniu ćwiczeń.

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Podhorodecka
Group instructors: Katarzyna Podhorodecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - No assessment
Lecture - Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Podhorodecka
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - No assessment
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)