University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General-purpose and thematic map design I

General data

Course ID: 1900-3-RMOT1-GKT
Erasmus code / ISCED: 07.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0731) Architecture and town planning The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: General-purpose and thematic map design I
Name in Polish: Redakcja map ogólnogeograficznych i tematycznych I
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 2
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

geography

Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podczas zajęć wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu kartografii na poziomie I roku (I semestr) uniwersyteckich studiów geograficznych drugiego stopnia. Szczególnie ważnym warunkiem wstępnym jest wcześniejsze odbycie zajęć z grafiki mapy.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o kartograficznych metodach i formach prezentacji oraz zasad redagowania różnych typów map (topograficznych, ogólnogeograficznych, turystycznych, szkolnych) i atlasów. Zajęcia odbywają się w formie zajęć laboratoryjnych (ćwiczeń) oraz wykładów.

Full description: (in Polish)

Wprowadzeniem do prezentacji kartograficznej jest omówienie zmiennych graficznych oraz poziomów pomiarowych, a także metod prezentacji kartograficznej (rozszerzone na zajęciach z Grafiki). Przegląd podstawowych metod prezentacji wg klasyfikacji prof. Lecha Ratajskiego, uzupełnionej i zmodyfikowanej (metody na poziomie jakościowym, porządkowym, ilościowym). Podczas zajęć studenci opracowują mapy o różnej tematyce oraz przeznaczeniu. Poznają także zagadnienia związane z zasadami projektowania znaków kartograficznych i konstrukcji legend, zasady i sposoby generalizacji i rozmieszczania napisów. Studenci zapoznają się także ze współczesnymi badaniami empirycznymi dotyczącymi zasad redakcji różnego typu map. Uczą się interpretować i oceniać mapy pod względem ich czytelności i efektywności.

Tematyka zajęć:

Klasyfikacja metod prezentacji kartograficznej wg prof. Lecha Ratajskiego (rozszerzona). Zmienne graficzne. Poziomy pomiarowe.

Łączenie metod kartograficznych. Dobór metody prezentacji w zależności od skali i przeznaczenia mapy.

Poprawne i niepoprawne przykłady wizualizacji danych przestrzennych.

Projektowanie znaków kartograficznych. konstrukcja legendy. Ocena i interpretacja mapy.

Metody dydaktyczne:

Wykład (30 godz.), ćwiczenia laboratoryjne (20 godz.), projekty (10 godz.)

Bibliography: (in Polish)

Slocum T., 2008, Thematic Cartography and Geovisualization, Pearson Education Limited

Montello D.R., 2002, Cognitive Map-Design Research in the Twentieth Century: Theoretical and Empirical Approaches, Vol. 29 (3), pp. 250-373

Kiik A., Nyström M., Harrie L., 2017, Cartographic Design Matters – A Comparison of Thematic Polygon Design, Cartographic Journal, Vol. 54 (1), pp. 24-35

Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2).

Ostrowski W., Kowalski P., Stosowanie i rozmieszczanie napisów na mapach, Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Warszawie 2004

Ostrowski J., Ostrowski W., 1992, Koncepcja treści i rozwiązania graficznego ogólnoinformacyjnych planów miast na przykładzie planu Łukowa.„Polski Przegl. Kartogr.” T. 24, nr 3, s. 85–95.

Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej. PPWK, Warszawa-Wrocław

Żyszkowska W., 2015, Map perception: theories and research in the second half of the twentieth century. “Polish Cartographical Review”, Vol. 47, No 4, pp. 179-190. DOI: 10.1515/pcr-2015-00017.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kierunkowe: K_W03, K_W09, K_W18, K_U02, K_U04, K_U05, K_U08, K_K01

Efekty specjalnościowe: S5_W03, S5_W15, S5_U02, S5_U04, S5_U05, S5_U08, S5_K01

Umiejętność redagowania i krytycznej oceny map topograficznych, ogólnogeograficznych, samochodowych, turystycznych, szkolnych oraz atlasów. Znajomość zasad opracowania legend, umiejętność doboru sposobu generalizacji elementów mapy zależnie od jej przeznaczenia.

Umiejętność rozmieszczania napisów na mapach.

Umiejętność projektowania znaków kartograficznych odpowiednio do treści i przeznaczenia mapy.

Umiejętność poprawnego zastosowania poszczególnych metod prezentacji kartograficznej.

Umiejętność właściwego wyboru metody prezentacji, stosownie do danych, które mają być przedstawione na mapie.

Umiejętność wyboru metody w zależności od przeznaczenia i skali przygotowywanej mapy.

Umiejętność poprawnej interpretacji treści mapy ze względu na zastosowane metody prezentacji.

Wiedza z zakresu zmiennych graficznych i umiejętność ich praktycznego wykorzystania w trakcie redakcji mapy.

Wiedza o podstawowych metodach prezentacji, ich zaletach i wadach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac i zaliczonych kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach.

Wykład kończy się egzaminem ustnym. Do egzaminu dopuszczone są tylko osoby, które zaliczyły ćwiczenia.

Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z ćwiczeń (40%) oraz ocenę z egzaminu (60%).

W terminie poprawkowym student zobowiązany jest zaliczyć wszystkie ćwiczenia i podejść do egzaminu poprawkowego.

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Project, 10 hours more information
Coordinators: Jolanta Korycka-Skorupa
Group instructors: Izabela Gołębiowska, Jolanta Korycka-Skorupa, Tomasz Nowacki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 20 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Project, 10 hours more information
Coordinators: Tomasz Nowacki
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)