Religie, społeczeństwo, zagospodarowanie przestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-RSP-GL-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Religie, społeczeństwo, zagospodarowanie przestrzeni |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | . |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wskazanie na wzajemne powiązania zachodzące między religią, społeczeństwem i zagospodarowaniem przestrzennym. Szczególny nacisk będzie położony na różnice, ale też na podobieństwa w zagospodarowaniu przestrzeni w 3 głównych religiach: chrześcijaństwie, judaizmie i w islamie. W obrębie chrześcijaństwa - między tradycją Zachodnią (katolicko-protestancką, łacińską) i Wschodnią (prawosławną, bizantyjsko-ruską). |
Pełny opis: |
Zrozumienie i uchwycenie powiązań między religią (społeczeństwem) i przestrzenią wymaga przedstawienia głównych nurtów badawczych i osiągnięć współczesnej geografii religii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami geografii (geografią kultury, geografią człowieka), a także z historią, religioznawstwem czy teologią. W tym kontekście omówione zostaną kluczowe pojęcia służące wyjaśnianiu zjawisk religio-kulturowych. Następnie, scharakteryzowane będą różne religie i wierzenia oraz założenia gospodarowania przestrzenią płynące/wynikające z ksiąg świętych oraz z lokalnych tradycji i zwyczajów. W śród poruszanych zagadnień będą min.: obiekty sakralne (świątyni, kościoły) - preferencje lokalizacji i charakterystyczne elementy architektoniczne mające wyrażać treści religijne; mała architektura sakralna - jej funkcje religijne i społeczne; cmentarze i nekropolie, w tym ich funkcje estetyczne i rekreacyjne, pochówek w różnych religiach; ośrodki i trasy pielgrzymkowe w chrześcijaństwie (katolicyzmie i prawosławiu) i islamie oraz w hinduizmie. Zwrócona zostanie również uwaga na współczesne zjawiska społeczno-kulturowe oraz ich wpływ na zachowania religijne. Zajęcia mają również sprzyjać dyskusji na temat uwarunkowań sakralizacji i desakralizacji przestrzeni. Podczas zajęć odbędą się wycieczki do miejsc kultu religijnego różnych wyznań w Warszawie i okolicy. Nakład pracy studenta niezbędny do osiągnięcia założonych efektów uczenia wynosi 3 ECTS +3 *25 = 75h - udział i aktywność na zajęciach (30 h); - praca własna studenta (30 h), obejmuje: zapoznania się z literaturą przedmiotu, 1-2 teksty naukowe do przeczytania przed każdymi zajęciami (20 h); przygotowanie i wygłoszenie prezentacji lub przygotowanie wycieczki (5 h), wykonie pracy pisemnej (eseju) (5h); - udział w 2 wycieczkach do miejsc kultu religijnego (10 h). - konsultacje (5 h) |
Literatura: |
Eliade M., 1957, Sacrum a profanum, Wyd. Aletheia (2008) Olson E., Hopkins P., Kong L., 2013, Introduction – Religion and Place: Landscape, Politics, and Piety. In: Hopkins P., Kong L., Olson E. (eds) Religion and Place. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4685-5_1 Jackowski A., 2003, Święta przestrzeń świata. Podstawy geografii religii, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Kong L., 2001, Mapping 'new' geographies of religion: Politics and poetics in modernity, Progress in Human Geography, Vol. 25, 2, pp: 211-233 Wybrane teksty: Encyklopedia religii świata. T. II Zagadnienia problemowe, 2002, Wydawnictwo akademickie Dialog, Warszawa lub Religie świata. Encyklopedia PWN, 2008, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Wybrane przez studentów teksty z czasopism : Peregrinus Cracoviensis i Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego: - nr 17/2012 Sacrum w krajobrazie - nr 21/2013 Obiekty religijne w krajobrazie - nr 22/2013 Cmentarze i ogrody w krajobrazie |
Efekty uczenia się: |
K_W05, K_W12, K_U1, K_U04, K_K 02 Wiedza. Student: ‐ potrafi scharakteryzować główne nurty i koncepcje badawcze oraz osiągnięcia współczesnej geografii kultury oraz geografii religii, wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk społeczno-kulturowych (religijnych) w Polsce i na świecie; ‐ potrafi wyjaśnić kluczowe dla geografii religii pojęcia: religia, sacrum, krajobraz religijny, krajobraz sakralny, sakralizacj/desacralizacja przestrzeni; ‐ potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe religie i ruchy religijne w Polsce i na świecie w powiązaniu ze specyfiką etniczną i narodową omawianych społeczności; ‐ omawia zasady zagospodarowania obszarów i miejsc (obiektów) pełniących funkcje religijne w skali lokalnej i regionalnej z uwzględnieniem zasad ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego; ‐ ma uporządkowaną wiedzę odnoszącą się do zjawisk społeczno-kulturowych w kontekście zachowań religijnych na różnych obszarach świata ; ‐ ma świadomość wpływu zróżnicowania religijnego na sytuację kulturową i polityczną regionów świata. Umiejętności. Student: ‐ potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii oraz geografii religii do analizy i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-kulturowych zachodzących w Polsce i na świecie; ‐ potrafi przygotować referat na podstawie literatury przedmiotu oraz przedstawić go za pomocą prezentacji; ‐ posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowo-religijnej świata z uwzględnieniem metod naukowych. ‐ wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii religii do opisu i rozwiązania problemu badawczego Kompetencje społecznie. Student wykazuje gotowość do: ‐ aktualizacji wiedzy z zakresu geografii religii, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; ‐ oceny różnorodności kulturowej świata oraz akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur i religii; ‐ prowadzenia dialogu międzykulturowego/międzyreligijnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stosowne będą zróżnicowane metody kształcenia, w tym aktywizujące: dyskusja, analiza tekstów źródłowych, wypowiedź pisemna oraz różne formy pracy: praca indywidualna , grupach, zbiorowa, wycieczka umożliwiające osiągniecie założonych efektów uczeni się. Przedmiot kończy się oceną: - aktywności studentów podczas zajęć, obejmującą: przygotowanie i wygłoszenie referatu w formie prezentacji PP (10 pkt) oraz udział w dyskusji (10 pkt ), - pracy pisemnej (eseju) (5 pkt); - kolokwium na ostatnich zajęciach (10 pkt). Aby uzyskać pozytywną ocenę z zajęć należy zdobyć minimum połowę zebranych punków za wymienione aktywności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się jedną nieobecność usprawiedliwioną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Alina Awramiuk-Godun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Alina Awramiuk-Godun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.