Seminarium Warszawskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SEW-GSE-C-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium Warszawskie |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Oczekiwany od studenta/studentki / doktoranta/doktorantki wyjściowy zakres wiedzy to: wiedza ogólna z zakresu historii Warszawy i znajomość przestrzeni miasta. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium Warszawskie to cykl interdyscyplinarnych i wielowątkowych, poświęconych Warszawie zajęć z udziałem zaproszonych ekspertów – trójki / czwórki specjalistek i specjalistów zajmujących się w badaniach i w praktyce Warszawą – oraz słuchaczy. Cykl trwa cały rok akademicki, zajęcia odbywają się średnio co miesiąc (niekiedy dwa razy w miesiącu). Miejsce odbywania zajęć: 1. Sala Biblioteki Muzeum Warszawy (Rynek Starego Miasta 42), w terminach: w roku 2023: 17.10., 21.11., 5.12.; w roku 2024: 23.01., 20.02., 19.03., 23.04., 21.05., 18.06. 2. Sala 111 w budynku Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW (Krakowskie Przedmieście 30), w terminach: w roku 2023: 7.11., 19.12.; w roku 2024: 6.02., 5.03., 9.04. |
Pełny opis: |
Seminarium Warszawskie to cykl interdyscyplinarnych i wielowątkowych, poświęconych Warszawie zajęć z udziałem zaproszonych ekspertów – trójki / czwórki specjalistek i specjalistów zajmujących się w badaniach i w praktyce Warszawą – oraz słuchaczy. Cykl trwa cały rok akademicki, zajęcia odbywają się średnio co miesiąc (niekiedy dwa razy w miesiącu). Problematyka poruszana podczas Seminarium Warszawskiego obejmuje zagadnienia historyczne, archeologiczne, geograficzne, kulturoznawcze, społeczne, demograficzne, gospodarcze, percepcyjne, tożsamościowe, nawiązujące do badań nad pamięcią i obyczajowością. Treści zajęć dotyczą przestrzeni i dziejów Warszawy, w tym jej historii, urbanistyki, architektury, społeczeństwa, kultury, edukacji, geomorfologii, hydrografii, nazewnictwa, mody, przedsiębiorczości, materialnego i niematerialnego dziedzictwa, lokali gastronomicznych, tradycji i obyczajów, etniczności. W ramach zajęć dyskutowane są określone działania varsavianistyczne i projekty miejskie. Sposób realizacji przedmiotu: Struktura Seminarium Warszawskiego: pierwsze 30-40 minut należy do zaproszonych ekspertek i ekspertów, którzy prezentują własną perspektywę dotyczącą wiodącego (tytułowego) zagadnienia; kolejne pół godziny przeznaczony jest na dyskusję z dwoma prowadzącymi zajęcia (moderatorami), a pozostały czas zajmuje wymiana myśli z udziałem słuchaczy uczestniczących w zajęciach. Innymi słowy, uczestnicy zajęć zapoznają się z poznawczo-interpretacyjnymi i praktycznymi perspektywami zaproszonych ekspertów w ramach omawianych zagadnień warszawskich, po czym biorą udział w dyskusji, prezentując własne przemyślenia i zadając pytania ekspertom. Na koniec cyklu zajęć ich uczestnicy przygotowują indywidualne eseje poświęcone wybranemu wątkowi merytorycznemu dyskutowanemu podczas Seminarium. Metody dydaktyczne: wykład, prelekcja, dyskusja, prezentacja multimedialna |
Literatura: |
- Bartoszewicz H., Weszpiński P.E., 2017, Plan Warszawy 1825. Korpus Inżynierów Wojskowych. Plan Miasta Stołecznego Warszawy Wymierzony przez Officerów Korpusu Inżynierów w latach 1818 i 1819 i litografowany przez tychże roku 1822, Muzeum Warszawy, Warszawa. - Brzostek B., 2021, Wstecz. Historia Warszawy do początku, Muzeum Warszawy, Warszawa. - Drozdowski M.M., Sołtan A., Zahorski A., 2017, Historia Warszawy, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Wyd. Bellona, Warszawa. - Gzell S. (red.), 2022, Krajobraz architektoniczny Warszawy w 2022 roku, Blue Bird, Warszawa. - Herbst S. (red.), 1975, Encyklopedia Warszawy, PWN, Warszawa. - Kasprzycki J., 1996–1999, Korzenie miasta. Warszawskie pożegnania, 5 tomów, Wyd. Veda, Warszawa. - Kasprzycki J., Majewski J.S., 2004, Korzenie miasta, Wyd. Veda, Warszawa. - Królikowski L., 2021, Śladami pomysłów dla Warszawy, OW-P Adam, Warszawa. - Kultura Warszawy, 1979, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. - Madurowicz M., 2007, Miejska przestrzeń tożsamości Warszawy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. - Sołtan A. (red.), 2012, Śladami nazw miejskich Warszawy (z prac Zespołu Nazewnictwa Miejskiego Warszawy), Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa. - Wagner K., Zwierz K., Piechocki P. (red.), 2016, Skąd się biorą Warszawiacy? Migracje do Warszawy w XIV–XXI wieku, Muzeum Warszawy, Warszawa. - Zieliński J., 1995–2011, Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, 15 tomów, seria „Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami”, Wyd. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty z zakresu wiedzy: 1. student(ka) / doktorant(ka) zna w stopniu zaawansowanym i w sposób ukierunkowany zagadnienia związane z historią, społecznością, geografią i kulturą Warszawy oraz jest świadom(a) źródeł varsavianistycznych (archiwalnych, kartograficznych, statystycznych, społecznych itd.); 2. student(ka) / doktorant(ka) zna i rozumie terminologię z zakresu historii, archeologii, historii sztuki, architektury, urbanistyki, ochrony dziedzictwa, geografii miast, kartografii; 3. student(k)a / doktorant(ka) zna i rozumie różne perspektywy interpretacyjne dawnych i współczesnych zagadnień warszawskich; 4. student(ka) / doktorant(ka) jest gotów/gotowa do krytycznego podejścia i rewizji istniejących wzorców interpretacyjnych warszawskich zjawisk społecznych, kulturowych, ekonomicznych, przestrzennych, politycznych. Efekty w zakresie umiejętności: 1. w analizie warszawskich problemów badawczych student(ka) / doktorant(ka) potrafi odwołać się do istniejących regulacji, normatywów, obyczajowości, kodyfikacji; 2. student(ka) / doktorant(ka) potrafi właściwie stosować wielodziedzinowe słownictwo charakteryzujące przestrzeń, dzieje, społeczeństwo i kulturę Warszawy; 3. student(ka) / doktorant(ka) potrafi zinterpretować dynamikę zmian miasta i jego społeczności oraz wskazać ich przyczyny; 4. student(ka) / doktorant(ka) potrafi posługiwać się interdyscyplinarną narracją dotyczącą Warszawy; 5. student(ka) / doktorant(ka) umie wskazać obszary problemowe w Warszawie, niezależnie od ich charakteru i genezy. Efekty w zakresie kompetencji społecznych: 1. student(ka) / doktorant(ka) jest gotów/gotowa do publicznej wymiany myśli i obrony własnego stanowiska; 2. student(ka) / doktorant(ka) jest gotów/gotowa do podejmowania dyskusji z zachowaniem zasad etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność studentów / doktorantów będzie oceniana następująco: obecność – 20% oceny, udział w dyskusji – 40% oceny, esej zaliczeniowy – 40% oceny. Aby uzyskać ocenę pozytywną, należy uzyskać 50% ocen cząstkowych (czyli sumarycznie – odpowiednio: 10%, 20% i 20%) – co oznacza, że należy uczestniczyć stacjonarnie co najmniej w 80% zajęć, podczas co najmniej trzech zajęć zabrać głos oraz napisać esej zaliczeniowy oceniony co najmniej na ocenę dostateczną (3). Esej powinien nawiązywać merytorycznie do wybranego tematu dyskutowanego podczas zajęć. Sposób zaliczenia - obligatoryjnie: obecność podczas 80% zajęć, udział w dyskusji oraz esej zaliczeniowy na koniec cyklu zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane praktyki zawodowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-TEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium tematyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Madurowicz | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Madurowicz, Paweł Weszpiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium tematyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.