Seminarium magisterskie II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SM2-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Geografia kultury 1900-1-GKL |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy seminarium magisterskiego przed przystąpieniem do pierwszych zajęć powinni wykazać się: - znajomością podstawowych treści z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej dotyczącej Polski i świata (geografii osadnictwa, geografii ludności, geografii przemysłu, geografii usług, geografii kultury, geografii miast, geografii regionalnej, gospodarki przestrzennej) - wrażliwością i ciekawością zagadnień gospodarczych, społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych oraz środowiskowych w skali lokalnej, regionalnej, ogólnokrajowej i międzynarodowej, zarówno w wymiarze miejskim, jak i ruralistycznym - umiejętnością szukania informacji źródłowych, ich twórczej interpretacji, wnioskowania i formułowania rekomendacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu wsparcie studentów w stworzeniu koncepcji pracy magisterskiej oraz pomoc w jej realizacji. W trakcie seminarium studenci referują konceptualizację pracy oraz postępy w jej realizacji. Następnie toczy się dyskusja, w trakcie której wszyscy uczestnicy zgłaszają swoje uwagi, wątpliwości i sugestie dotyczące tematu pracy, zakresu badań oraz metod. |
Pełny opis: |
Celem seminarium magisterskiego jest pomoc studentom w realizacji pracy magisterskiej na wszystkich jej etapach (wybór tematu, przeprowadzenie kwerendy źródeł, przygotowanie narzędzi badawczych, analiza wyników i sformułowanie wniosków). Referując koncepcję pracy magisterskiej oraz postępy w jej realizacji, studenci uczą się dokonywać konceptualizacji i operacjonalizacji własnych badań, dobierać metody badawcze, poprawnie je stosować oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań. Uczestnicy seminarium referują również wybrane pozycje literaturowe (w tym obcojęzyczne) w celu lepszego zapoznania się z dotychczasowym dorobkiem i poznania stanu wiedzy w dziedzinie, której dotyczą ich własne badania. |
Literatura: |
Ogólna: - S. Amsterdamski, Między historią a metodą - E. Babbie, Badania społeczne w praktyce - Z. Chojnicki, Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii - J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych - A. Lisowski, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka Szczegółowa: – sprofilowana do zainteresowań badawczych seminarzystów |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka Efekty specjalnościowe: Wiedza: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W12, S1_W13, S1_W14 Absolwent zna i rozumie: Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych; Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej; Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej; Statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej; Najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze związane z przestrzenią miejską lub turystyczną; Zasady zagospodarowania przestrzennego obszarów miejskich lub turystycznych, zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego; Konflikty funkcjonalno‐przestrzenne w przestrzeni miejskiej lub turystycznej; Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i zagranicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce. Umiejętności: S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U06, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13 Absolwent potrafi: Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego; Zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej; Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczym i na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych; Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; Zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej; Przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań; Posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi; Samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką. Kompetencje: S1_K01, S1_K02, S1_K04, S1_K07, S1_K08 Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; Oceny różnorodności kulturowej miast lub obszarów turystycznych oraz akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur; Oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za informacje pozyskiwane w trakcie badań oraz konsultacji społecznych; Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno‐ekonomicznego za rozwój obszarów miejskich i turystycznych; Działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów, szczególnie tych związanych z miastem bądź turystyką. Umiejętność prowadzenia badań z zachowaniem standardów naukowych oraz umiejętność przygotowania pracy naukowej, jaką jest praca magisterska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium kończy się zaliczeniem. Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), brać aktywny udział w dyskusji, zreferować koncepcję lub postępy w realizacji pracy (zgodnie z harmonogramem dostarczonym przez prowadzących zajęcia), zreferować wybraną przez prowadzących pozycję z literatury. Po II semestrze student jest zobligowany przedstawić plan pracy dyplomowej i opracować narzędzia badawcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.