Socjologia i psychologia turystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SPT-GSET-OW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia i psychologia turystyki |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 2 Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
W cyklu 2020L przedmiot prowadzony w formie zdalnej, na platformie Google Meets. Turystyka jest zjawiskiem wieloaspektowym. Celem niniejszego wykładu jest przedstawienie uwarunkowań i skutków turystyki w ujęciu socjologicznym i psychologicznym. |
Pełny opis: |
Turystyka jest zjawiskiem wieloaspektowym, a ponieważ jej podmiotem jest człowiek (ludzie), wiec wymaga także spojrzenia socjologicznego i psychologicznego. Zatem głównym celem wykładu jest przedstawienie uwarunkowań i skutków turystyki w ujęciu socjologicznym i psychologicznym. Ramowy program wykładu: 1. Socjologia turystyki i psychologia turystyki - zarys problematyki badawczej 2. Podróż i turystyka. Podróż rzeczywista - podróż wyobrażona - podróż metaforyczna 3. Społeczne czynniki rozwoju turystyki. Turystyka w życiu jednostki i społeczeństw. Funkcje i dysfunkcje turystyki 4. Potrzeby i preferencje w zakresie turystyki. Motywy podróżowania. 5. Kim jest turysta? Zachowania turystyczne. Typologia turystów 6. Percepcja przestrzeni turystycznej. Postrzeganie w turystyce. Postrzeganie multisensoryczne 7. Doznania i emocje w turystyce 8. Turystyka jako spotkanie kultur. Kontakt kulturowy i dyfuzja kultury 9. Problem autentyczności w turystyce. Unifikacja w turystyce 10. Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa 11. Etyczne aspekty turystyki: etyka turystów wobec gospodarzy, etyka gospodarzy, etyka wobec własnego środowiska 12. Społeczno-kulturowe następstwa turystyki. 13. Metodologia badań w socjologii turystyki |
Literatura: |
Banaszkiewicz M., 2018, Turystyka w miejscach kłopotliwego dziedzictwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Bolesta-Kukułka K., 2003, Socjologia ogólna, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Jung B.H., 1989, Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Krzymowska-Kostrowicka A., 1999, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Podemski K., 2004, Socjologia podróży, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Przecławski K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa. Przecławski K., 2001, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków. Stasiak A., 2007, Kultura a turystyka – wzajemne relacje, (w:) A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – razem czy osobno, Wydawnictwo WSTH, Łódź, s. 1-11. Suprewicz J.,2005, Socjologia turystyki, Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza w Lublinie, Lublin Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa. Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Wieczorkiewicz A., 2012, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Univrsitas, Kraków. Winiarski R., Zdebski J., 2008, Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka III: Geografia turystyki: Socjologia i psychologia turystyki Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_W11, S1_W13, S1_U01, S1_U04, S1_U11, S1_U13 WIEDZA Student zna i rozumie: 1. Złożone procesy społeczne i kulturowe w społecznościach regionów recepcji i emisji ruchu turystycznego (S1_W03) 2. Koncepcje geograficzne i socjologiczne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni turystycznej (S1_W05) 3. Konflikty funkcjonalno-przestrzenne w przestrzeni miejskiej lub turystycznej (S1_W13) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: 1. Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi na obszarach turystycznych (S1_U04) 2. Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, dotyczące społecznych aspektów turystyki (S1_U07) 3. Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie społecznych aspektów turystyki z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji (S1_U08) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: 1. Oceny różnorodności kulturowej miast lub obszarów turystycznych oraz akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur (S1_K02) 2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego za rozwój obszarów turystycznych (S1_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi ocena uzyskana z prezentacji na zadany wcześniej temat. Każdy student przygotowuje trzy prezentacje. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (z prezentacji). Na podwyższenie oceny końcowej (o 0,5 stopnia) może mieć wpływ aktywność studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.