Strategie w zarządzaniu rozwojem jednostek terytorialnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SZR-GSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie w zarządzaniu rozwojem jednostek terytorialnych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 3 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami analitycznymi planowania strategicznego w samorządowej administracji publicznej oraz przekazanie im praktycznych wskazówek dotyczących budowania strategii. |
Pełny opis: |
1. Gospodarczy i kulturowy kontekst rozwoju terytorialnego 2. Gospodarka oparta na wiedzy 3. Model rozwoju lokalnego 4. Znaczenie środków europejskich 5. Administracja terytorialna, cele, misje, kompetencje 6. Jakość rządzenie w regionach europejskich 7. Prawne definicje dokumentów strategicznych 8. Metodologia budowy strategii rozwoju 9. Instytucje i organizacje wspierające procesy rozwoju 10. Wybór celów strategicznych. Stan psychiczny ludności a usługi publiczne 11. Wybór celów. Wspieranie demokracji 12. Wybór celów Wymogi innowacyjnego rozwoju 13. Wybór celów. Inteligentne specjalizacje 14. Wybór celów. Polityka klimatyczna |
Literatura: |
Dz.U. 2006 Nr 227 poz. 1658 U S T AWA z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Dz. U. z 2019 r. poz. 1295, 2020, z 2020 r. poz. 1378 Nowelizacja ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju G. Gorzelak, Fakty i mity rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 2(36)/2009, ss. 5–27. G. Gorzelak (red.) Polska gmina 2015. Warszawa: 2016, Wydawnictwo Naukowe Scholar. G. Gorzelak, B. Jałowiecki, Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego, „Studia Regionalne i Lokalne”, Nr 3(3)/2000 ISSN 1509-4995. T. Grosse Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, „Studia Regionalne i Lokalne” Nr1(8)/2002ISSN1509-4995. J. Hryniewicz Polska na tle historycznych podziałów przestrzeni europejskiej oraz współczesnych przemian gospodarczych, społecznych i politycznych. Warszawa: 2015, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 514. J. Hryniewicz Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego – 20 lat później. Samorząd Terytorialny, Nr 6/2017, Warszawa: Wolters Kluwer, s. 5-23. Hryniewicz Janusz, Smętkowski Maciej, Płoszaj Adam Jakość rządzenia a polityka spójności: wzajemne relacje w różnych kontekstach regionalnych. Studia Regionalne i Lokalne, 2018, Nr 2(72), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 5-28. A. Olechnicka, Rola nauki w procesie ewolucji polityki inteligentnych specjalizacji w Unii Europejskiej, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 1/ (219) 2019 Strategia rozwoju województwa lubelskiego https://strategia.lubelskie.pl/ A Szewczuk , M. Kogut-Jaworska , M. Zioło 2011 Rozwój lokalny i regionalny Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa K. Wojnar Polska klasa kreatywna, Warszawa: 2016, Narodowe Centrum Kultury, ss. 371. D. Wojtowicz, Pomoc rozwojowa. Sukces czy porażka?, Wydawnictwo POLTEKST, Warszawa 2019. M. Ziółkowski, Strategiczne zarządzanie rozwojem gminy, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, Rok LXXVII – Zeszyt 1 – 2015. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W11, K_W12, K_W17, K_U01, K_U02, K_U04, K_U06 Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W11, S1_W12, S1_W17, S1_U01, S1_U02, S1_U04,S1_U06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność 60% Odpowiedzi na 5 krótkich pytań – 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Hryniewicz | |
Prowadzący grup: | Janusz Hryniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.