Warunki i jakość życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-WiJZ-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Warunki i jakość życia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Geografia ludności i osadnictwa 1900-3-GLO-GSEC |
Założenia (opisowo): | Student posiada wiedzę o procesach społeczno-gospodarczych, zna podstawowe zasady kształtowania przestrzeni gospodarczych, usługowych i mieszkaniowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z - pojęciami warunków, poziomu i jakości życia. - czynnikami kształtującymi warunki i jakość życia w różnych układach odniesienia - przykładami badań nad jakością życia. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z pojęciem warunków, poziomu i jakości życia i ukazanie różnic znaczeniowych i metodycznych tych pojęć. Poprzez analizę dostępnej literatury (w tym anglojęzycznej) studenci poznają metody badania jakości życia w różnych układach odniesienia - w miastach / na obszarach wiejskich, w skali lokalnej i regionalnej. Zajęcia dostarczają także wiedzę na temat możliwości kształtowania warunków i jakości życia w różnych układach odniesienia. Dodatkowym celem konwersatorium jest ukazania zmian warunków i jakości życia w Polsce i na wybranych przykładach zagranicznych. Celem pozamerytorycznym zajęć jest zdobycie umiejętności przygotowywania prezentacji, ustnego przekazu myśli, a także uczestniczenia w dyskusji i przygotowania pracy pisemnej. Nakład pracy = 2 ECTS (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie prezentacji, przygotowanie się do dyskusji) |
Literatura: |
1. A. Jewtuchowicz, 1981, "Pojęcie i mierniki warunków bytowych ludności" [w:] "Gospodarka przestrzenna a warunki bytowe ludności". Biuletyn KPZK PAN, z. 115, s. 30-51 2. A. Lisowski, 1990, "Wstęp do geografii społecznej", Wyd. UW, Warszawa 3. G. Lodkowska, 1985, "Przestrzenne zróżnicowanie poziomu i warunków życia w Polsce w 1980 r.", "Przegląd Geograficzny" t. 57, z. 3, s. 319-340 4. K. Zaniewski, 1981, "Zróżnicowanie przestrzenne warunków bytu ludności" [w:] S. Otok (red.), "Przewodnik do ćwiczeń 5. L. Zienkowski, 1979, "Poziom życia. Metody mierzenia i oceny", PWE, Warszawa, s. 91-132 6. D. J. Walmsley, G. J. Lewis, 1997, "Geografia człowieka. Podejścia behawioralne", Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 7. B. Kamionek, 1980, "Sieć usług bytowych w województwie suwalskim na tle potrzeb ludności" (opiekun A. Wieloński) - sygnatura w bibliotece WGiSR: M.933 8. A. Jaskólska, 1984, "Przestrzenne zróżnicowanie poziomu życia w województwie płockim w 1978 roku" - sygnatura M.1155 9. P. Swianiewicz, 1985, "Warunki bytowe ludności Warszawy jako problem gospodarki przestrzennej" (opiekun A. Kukliński) - sygnatura M.2465 10. K. Piecyk, 1993, "Wybrane aspekty jakości życia w osiedlach Warszawy" (opiekun A. Lisow Dodatkowa aktualna literatura (w tym anglojęzyczna) zostanie podana podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W14, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13, S1_K01, S1_K03, S1_K06 WIEDZA - student zna: 1. pojęcia warunki, poziom i jakość życia i potrafi dobrać odpowiednie metody pomiaru zjawisk 2. główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych 3. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych 4. koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej 5. zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej 6. statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej 7. najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze związane z przestrzenią miejską lub turystyczną 8. najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi: 1. wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego 2. zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej 3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych 4. wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej 5. przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji 6. zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej 7. przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań 8. posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi 9. samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką KOMPETENCJE - student jest gotów do: 1. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny 2. współdziałania i pracy w grupie realizując zadania badawcze i rozwiązując praktyczne problemy z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej 3. upowszechniania dokonań geografii społeczno‐ekonomicznej w kontekście społecznej roli nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć każdy student obowiązany jest do: - przygotowania przynajmniej jednej prezentacji na zadany temat (liczba prezentacji uzależniona jest od wielkości i grupy) - udziału w dyskusjach podsumowujących prezentacje - przygotowania pracy pisemnej na zadany temat. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ponad 50% punktów z każdego w/w elementu. Dokładna punktacja zostanie omówiona na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.