Wstęp do nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-WNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wybranych nauk społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wybranych nauk społecznych. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące tematy: 1. Wprowadzenie: początki nauk społecznych, kierunki ewolucji, krytyka, podstawowe pojęcia. 2. RYNEK: czym jest niewidzialna ręka rynku? niejednolitość dziedzictwa Adama Smitha, „spór Mandeville’a i Smitha” 3. SPOŁECZEŃSTWO, WSPÓŁPRACA: stratyfikacja społeczna, role społeczne, grupy społeczne i koordynacja działań grupowych, współpraca i społeczeństwo obywatelskie 4. ROZWÓJ: czym jest rozwój? pomiar i programowanie rozwoju 5. DEMOKRACJA w kontekście rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego 6. KAPITAŁ SPOŁECZNY |
Literatura: |
Hausner J. 2012, Koncepcja modelu polityki rozwoju społeczno-gospodarczego, w: J. Górniak, M. Mazur (red.), Zarządzanie strategiczne rozwojem, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 15-37. Jemielniak D., Przegalińska A. (2020) Społeczeństwo współpracy, Warszawa:Scholar. Przeworski A. (2002) Democracy and Economic Development, New York University Sedláček T. (2012) Ekonomia dobra i zła, przeł. D. Bakalarz, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. Wapshott N. (2011) Keynes kontra Hayek – spór, który zdefiniował współczesną ekonomię, przeł. R. Madejski, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. Wilkin J. (2012) Komu potrzebne są nauki społeczne? Nauki społeczne w polskiej i europejskiej przestrzeni badawczej oraz w rozwiązywaniu problemów rozwoju, NAUKA 4, 17-32. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10 / K_U01, K_U04 Uczestnicy zajęć powinni posługiwać się elementarnymi pojęciami z zakresu nauk społecznych, rozumieć czym różnią się one od innych nauk, jakie metody wykorzystują, czym jest rynek, instytucje, kapitał społeczny. Student: Zna i rozumie teorie z zakresu nauk społecznych niezbędnych w gospodarce przestrzennej Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych do analiz zjawisk przestrzennych, wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania, zaproponować rozwiązania podmiotom o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec przestrzeni |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe w postaci egzaminu pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.