Historia urbanistyki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6-HUR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
02.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia urbanistyki II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład przeznaczony jest dla studentów, którzy znają podstawy historii w tym historii sztuki na poziomie oceny co najmniej dobrej absolwenta szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych oraz elementami konwersatorium. |
Pełny opis: |
ZAJĘCIA 1 1. WSTĘP DO PRZEDMIOTU • Literatura • Tworzenie miasta - czynniki urbanistyczne • Biblijny obraz miasta • Jerozolima: miasto święte 2. STAROŻYTNOŚĆ: 3. MEZOPOTAMIA • Neolit i chalkolit • Okres sumeryjsko – akadyjski • Mezopotamia południowa – Babilonia • Mezopotamia północna – Asyria • Mezopotamia pod obcym panowaniem 4. EGIPT • Egipt darem Nilu • Budulec • Stare Państwo • Średnie Państwo • Nowe Państwo • Panowanie asyryjskie • Egipt nowożytny 5. GRECJA ARCHAICZNA • Kultura minojska • Troja ZAJĘCIA 2 1. GRECJA: KULTURA POLIS • Wprowadzenie: słownik grecki, złoty podział odcinka, Hipodamos z Miletu • Specyfika osadnictwa - miast kolonii – basen Morza Śródziemnego • Delfy – zasady kompozycji zabudowy • Milet, Priene, Efez, Pergamon, Ateny Akropol 2. CYWILIZACJA RZYMSKA • Miasta, drogi, mosty, wodociągi… • Początek Rzymu • Cardo I Decumanus jako elementy krystalizujące plan • Układ obozu wojskowego • Perge i Aspendos • Geraza, Palmira, Timgad • Pompeje u stóp Wezuwiusza, 3. RDZEŃ RZYMSKI W MIASTACH EUROPY • Neapol (Neapolis), Aosta, Split (Spalatum), Trewir (Augusta Treverorum), Paryż (Lutetia Parisiorum), Londyn (Londinium), Kolonia (Colonia Claudia Ara Agrippinensium), Wiedeń (Vindobona), Manchester (Mamucium) 4. MIASTA ISLAMU • Wprowadzenie: upadek cesarstwa zachodniego • Wędrówka ludów w Europie • Mekka i Medyna, Jerozolima, Bagdad, Samara nad Tygrysem, Kordoba, Alhambra ZAJĘCIA 3 i 4 1. SPLENDOR ŚREDNIOWIECZA • Uwarunkowania: system polityczny, klasztory, rolnictwo • Młyn, wiatrak, ogród • Miasto jako element zamknięty (Carcassonne) • Wertykalizm (Mont San Michelle, San Gimignano) • Piza, Asyż, Perugia, Siena, • Outremeer i wyprawy krzyżowe. Wymiana myśli • Wenecja • Prawo lokacyjne. Lubeka, Magdeburg 2. MIEJSCE ZA LASAMI, ZA GÓRAMI: MIASTA SIEDMIOGRODU 3. ŚREDNIOWIECZE W POLSCE: • Początki cywilizacji: Karpacka Troja • Grody: Gniezno, Ostrów Lednicki • Modernizacja XIII wieku • Miasta lokacyjne, zasady, warunki • Wrocław i inne miasta śląskie • Kraków, Lwów, Wilno, Lublin • Toruń, Chełmno, Gdańsk, Elbląg 4. CESARSTWO WSCHODNIE. KONSTANTYNOPOL • Grecki Bizantion • Konstantynopol okres świetności • Schyłek miasta chrześcijańskiego • Zdobycie Konstantynopola przez Mehmeta II • Początek renesansu – armata i jej wpływ na kształt miasta ZAJĘCIA 5 1. RENESANS • Koncepcja miasta idealnego • Fortyfikacje determinantą planu • Zamość i inne polskie miasta • Florencja • Pomnik jako zwornik planu • Otwarcie na krajobraz (Pitigliano) • Złudzenia geometrii (Teatro Olimpico A. Palladio) 2. BAROK • Rzym, Michał Anioł, Papież Sykstus V • Paryż i Wersal • Nancy • Miasta holenderskie • Miasta polskie • Utopie klasycyzmu 3. SPECYFIKA ANGIELSKA XVII-XVIII W ZAJĘCIA 6 I 7 1. MIASTA II POŁOWY XIX WIEKU I POCZĄTKU XX WIEKU • Barcelona, plan I. Cierdy • Łódź • Miasto ogród E. Howarda • Miasto przemysłowe T. Garniera • Ruszt Jeffersona • City Beautiful movement • Broadacre 2. MODERNIZM I JEGO KONIEC • Miasto współczesne i Plan Vosin • CIAM, Le Corbusiere • Brasili, O. Niemeyer • Koniec ruchu nowoczesnego – Pruitt-Igoe • Kultura urbanistyczna krajów socjalistycznych ZAJĘCIA 8 1. MIASTO DLA LUDZI • New urbanism: J.Jacobs, Las Vegas Strip, J.Gehl EGZAMIN |
Literatura: |
• Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko. W. Ostrowski; OWPW W-wa 2001; • Urbanistyka tom I i II Tołwiński T. Wyd. ZBM PW W-wa 1934; • Pałace starożytnego orientu. E. Niemczyk, OW Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995; • Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast, J. Rykwert, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2013; • Idea miasta. Antropologia formy miasta w Rzymie, w Italii i w świecie starożytnym, J. Rykwert, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2016; • O czynniku kompozycji w planowaniu przestrzeni. A. Böhm, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2016; • Zarys historii budowy miast w Polsce do połowy XIXw., W. Kalinowski, WUMK, Toruń 1966; • Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, t.1 Miasta historyczne, pod red. W. Kalinowskiego, Arkady, Warszawa 1986; • Uczyć się od Las Vegas, R. Venturi, D. Scott Brown, S. Izenour, Karakter, Kraków 2013; • Cykl skryptów: Architekci wczesnego renesansu włoskiego, Wybitni włoscy architekci pełnego renesansu, Architekci włoscy okresu manieryzmu i baroku, Architekci włoscy okresu neoklasycyzmu, A. Czapska, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1986; • Architektura świata. Islam od Bagdadu do Kordoby; H. Stierling Muza S.A W-wa 1998; • Architektura świata. Egipt od czasów prehistorycznych do rzymskich; D. Wildung Muza S.A W-wa 1997; • Sztuka świata t.1 i kolejne, W. Dobrowolski et al., wyd. pol. zespół A. Lewicka-Morawska et al., pod kier. P. Trzeciaka; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student, który zaliczył przedmiot, posiada niezbędną wiedzę tzw. faktograficzną i przekrojową, dzięki której: 1. Zna podstawowe zespoły urbanistyczne i zasady ich kształtowania 2. Zna podstawowe koncepcje urbanistyczne historyczne(od antyku do współczesności) UMIEJĘTNOŚCI Student, który zaliczył przedmiot, umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych, czyli : 1. Rozumie i potrafi wskazać podobieństwa i różnice w podstawowych urbanistycznych założeniach historycznych. 3. Posiada kwalifikacje, aby wskazać podstawowe elementy kompozycyjne i ich znaczenie jako składowe poszczególnych zespołów i wnętrz urbanistycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student uczy się odpowiedzialności za innych i za dobro wspólne; poznaje składniki odpowiedzialności za społeczne skutki wykonywania swojego zawodu, odnosząc się m.in. do ochrony dziedzictwa kulturowego 1. Rozpoznaje zespoły urbanistyczne i obiekty architektoniczne wchodzące w ich skład, potrafi określić okres ich powstania i podstawowe zasady kształtowania i kompozycji. 2. Zauważa ciągłość procesów historycznych w otaczającym środowisku urbanistycznym; rozumie ich następstwo i znaczenie oraz konieczność uwzględniania tej problematyki w analizach przestrzennych i urbanistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczone zostają na podstawie egzaminu końcowego pisemnego w postaci testu wielokrotnego wyboru: złożonego z około 32 pytań. Test zalicza zwykła większość (50% + jeden punkt). Dodatkowe 12 punktów, ułatwiające zaliczenie, bądź podniesienie oceny końcowej można uzyskać na podstawie notatek, zawierających wskazane przez prowadzącego schematy urbanistyczne prezentowane na wykładach. Obecność na 4 i więcej wykładach będzie dodatkowo premiowana przy zaliczeniu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.