Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geoekosystem obszarów naturalnych i przekształconych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-6AGONP
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Fizyka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geoekosystem obszarów naturalnych i przekształconych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowe wiadomości o komponentach środowiska.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Charakterystyka i funkcjonowanie geoekosystemów pierwotnych, rolniczych, zurbanizowanych i przemysłowych w zależności od różnego wpływu człowieka.

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu (16 godzin) i ćwiczeń (16 godzin).

Pełny opis:

W ramach wykładów omawiane są następujące tematy:

Wyjaśnienie podstawowych definicji: geoekosystem, geosystem, ekosystemu i krajobrazu. Przypomnienie komponentów środowiska (rodzaje skał, rzeźba terenu, wody powierzchniowe i podziemne, klimat, gleby, roślinność naturalna). Powiązania i relacje w geoekosystemie. Charakterystyka i rodzaje krajobrazów naturalnych Polski. Charakterystyka i funkcjonowanie geoekosystemów najmniej zmienionych przez człowieka na przykładzie krajobrazów pierwotnych (rodzaje obszarów chronionych i możliwości działalności człowieka, obieg materii w krajobrazie pierwotnym). Charakterystyka i funkcjonowanie geoekosystemów rolniczych, jako przykład obszarów w których człowiek podporządkowuje się prawom przyrody (charakterystyka wybranych właściwości gleb wpływających na rozwój rolnictwa, wpływ jaki człowiek powoduje użytkując gleby rolniczo, typy użytków rolnych). Charakterystyka i funkcjonowanie obszarów zurbanizowanych (podział na obszary zabudowane i zieleń miejską, wpływ tych elementów na komponenty środowiska). Charakterystyka i funkcjonowanie obszarów przemysłowych jako silnie zmienionych przez człowieka. Normy prawne, regulujące gospodarowanie środowiskiem. Krajobraz zrównoważony.

W ramach ćwiczeń studenci na wybranych przykładach analizują wybrane geoekosystemy naturalne i zmienione przez człowieka: rolnicze, zurbanizowane w Polsce. Dla wybranych geoekosystemów przedstawiają projekt krajobrazu zrównoważonego.

Nakład pracy studenta:

32h - obecność na zajęciach

40h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć)

72h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta)

Literatura:

Dobrzański B., 1972, Gleboznawstwo dla techników meliorancji wodnych, PWRiL Warszawa (fragmenty).

Richling A., Ostaszewska K. (red.),2006, Geografia fizyczna Polski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa (fragmenty).

Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN (fragmenty).

Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, PWN Warszawa (fragmenty).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- zna pojęcia geosystem, geoekosystem, ekosystem, krajobraz,

- zna pojęcia związane z komponentami środowiska

Umiejętności:

- potrafi wyjaśnić zależności i związki między poszczególnymi komponentami środowiska w krajobrazie

- potrafi opisać geologię, rzeźbę terenu, gleby i roślinność w podstawowym zakresie

- potrafi całościowo spojrzeć na środowisko przyrodnicze

- potrafi w opytmalnym zakresie określić wykorzystanie krajobrazu

- umie określić wpływ środowiska na kierunki zagospodarowania przestrzenią

- potrafi przewidzieć wpływ zagospodarowania przestrzennego terenu na środowisko przyrodnicze

- umie w podstawowym zakresie określić cech krajobrazu zrównoważonego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – egzamin pisemny złożony z pytań testowych i pytań otwartych (około 30), obejmujący wykłady i ćwiczenia oraz podane pozycje literatury.

Ćwiczenia – ocenianie ciągłe; prace pisemne (część kartograficzna i opisowa), aktywność na zajęciach w postaci dyskusji, obecność na zajęciach. Wykonanie zielnika dla roślin wystepujących w Polsce.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)