Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Foresight terytorialny - analizy i modele urbanistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-FTAMU-FRT
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Foresight terytorialny - analizy i modele urbanistyczne
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

- Podstawowa znajomość współczesnych zagadnień miejskich.

- Świadomość potencjałów i barier w rozwoju współczesnych miast.

- Aktywny udział w zajęciach, kreatywność, udział w dyskusjach w ramach konwersatorium i ćwiczeń warsztatowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot składa się z dwóch uzupełniających się części – ćwiczeń i konwersatorium w równym wymiarze po 15 godzin zajęciowych na każdą część.

W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z możliwościami wykorzystania nowoczesnych metod, technik i narzędzi GIS na potrzeby tworzenia oraz analizy modeli i projektów urbanistycznych respektujących obowiązujące unormowania prawne oraz potrzeby w zakresie uzyskania oczekiwanych efektów projektowych i planistycznych. W części praktycznej służą one wykonaniu ćwiczeń pozwalających na opanowanie aplikacji pakietu ArcGIS, które pozwalają tworzyć dane wejściowe na potrzeby projektów i modeli urbanistycznych oraz analiz ich cech strukturalnych i funkcjonalnych, zależnie od przyjętych założeń, warunków i jakie muszą spełniać.

Pełny opis:

W ramach cyklu uzupełniających się wzajemnie konwersatoriów i ćwiczeń studenci opanują teoretyczne i praktyczne aspekty posługiwania się aplikacjami pakietu ArcGIS służącymi pozyskiwaniu, przetwarzaniu i tworzeniu danych wejściowych wykorzystywanych w analizach i modelach urbanistycznych, zasadami i metodami tworzenia trójwymiarowych projektów i wizualizacji, w tym również wykonywania analiz służących ich walidacji z punktu widzenia założeń przyjętych dla projektu urbanistycznego.

TEMATY ZAJEĆ:

Konwersatorium i ćwiczenia

1. Dane 2D (punktowe, liniowe i poligonowe) i metody ich transformacji na potrzeby modeli 3D,

2. Wykorzystanie danych LIDAR w projektach urbanistycznych,

3. Numeryczny model terenu (NMT) i numeryczny model powierzchni terenu (NMPT) jako odniesienie dla danych 2D (m.in. BDOT i OSM) oraz wizualizacji 3D,

4. Statyczny model 3D przestrzeni miejskiej,

5. Zasady i metody aktualizacji danych urbanistycznych,

6. Metody tworzenia obiektów i ich wizualizacji 3D w projekcie urbanistycznym,

7. Analiza cech strukturalnych i funkcjonalnych modelu urbanistycznego,

8. Model urbanistyczny a realia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

9. Projekt urbanistyczny

Poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach. W trakcie zajęć będą wykorzystywane aplikacje pakietu ArcGIS: ArcMAP, ArcScene, Esri City Engine, ArcGIS Pro.

Projekt urbanistyczny to indywidualne opracowanie realizowane przez każdego z uczestników zajęć. Obejmie stworzenie własnej koncepcji urbanistycznej w postaci graficznego przedstawienia zasad funkcjonalno-przestrzennych dla wybranego fragmentu miasta (i/lub terenu) z wykorzystaniem technik wizualizacji komputerowej i będzie obejmował kompilację elementów opanowanych w ramach ćwiczeń.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Udział w zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia): 30 godz.

40 h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, ćwiczenia własne z użyciem aplikacji wykorzystywanych w trakcie zajęć, praca własna z tutorialami dostępnymi na stronie ESRI Virtual Campus),

70h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy w trakcie semestru oraz cech indywidualnych studenta).

METODY DYDAKTYCZNE

konwersatorium, ćwiczenia

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2008, GIS. Obszary zastosowań, PWN, Warszawa.

2. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS, teoria i praktyka, PWN, Warszawa.

3. Luan, X.-D. et al., 2008. Research and Development of 3D Modeling. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security.

4. Viinikka, J., 2014. Adopting Procedural Information Modeling in Urban Planning. Aalto University (https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13448/master_Viinikka_Jussi_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp – 5.07.2021 r.)

5. Ribeiro, A. , de Almeida, J.-P. , Ellul, C., 2014. Exploring CityEngine as a visualisation tool for 3D cadaster. 4th International Workshop on FIG 3D Cadastres. 9-11 November 2014, Dubai, United Arab Emirates (https://eg.uc.pt/bitstream/10316/45895/1/Workshop2014_15.pdf, dostęp 5.07.2021 r.)

Esri, Esri CityEngine. [Online: http://www.esri.com/software/cityengine, dostęp 5.07.2021)

Literatura uzupełniająca:

Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN

Liszewski S. (red), 2008, Geografia urbanistyczna, Wyd. Un. Łódzkiego.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W02; K_W06 / K_U03; K_U04; K_U07; K_U09 / K_K03; K_K05; K_K07 / S3_W02; S3_W05 / S3_U01; S3_U02; S3_U03; S3_U04 / S3_K01; S3_K02

WIEDZA:

S3_W02, S3_W04, S3_W08

Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycz-nych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przy-datną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego.

Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni.

Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych

UMIEJĘTNOŚCI:

S3_U02, S3_U03

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze

Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z za-kresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

S3_K03

Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe – aktywność w trakcie konwersatorium (dyskusja) oraz pracy podczas zajęć, tj. wykonanie ćwiczeń wg instrukcji, dyskusja aktualnych zadań i metod ich rozwiązania.

Przygotowanie na ostatnich zajęciach projektu na zaliczenie.

Składowe oceny:

- ocena bieżąca konwersatorium i ćwiczenia - 50 %,

- projekt końcowy - 50%.

Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na konwersatorium i ćwiczeniach (sumarycznie).

Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) odpowiada zasadom określonym w Regulaminie Studiów.

Student zobowiązany jest uzupełnić zaległości powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) w ciągu 2 tygodni od jej zaistnienia.

Szczegółowe informacje na temat trybu zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Lechnio
Prowadzący grup: Jerzy Lechnio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Lechnio
Prowadzący grup: Jerzy Lechnio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)