Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia pracy grupowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-NPG-FRT
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narzędzia pracy grupowej
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć „Narzędzia pracy grupowej” jest rozwój w zakresie samopoznania i tak zwanych społecznych kompetencji miękkich, ze szczególnym nastawieniem na umiejętność pracy w grupie, poprzez umiejętne słuchanie i dawanie informacji zwrotnej a także wykorzystanie najnowszej wiedzy i narzędzi w organizacji pracy.

Zajęcia składają się z części „Konwersatorium”, w trakcie której omawiane tematy będą przedmiotem dyskusji całej grupy oraz części „Projekt”, w której te tematy będą mogły być przećwiczone w toku pracy w mniejszych grupach.

Pełny opis:

Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji miękkich, komunikacyjnych oraz w zakresie skutecznej komunikacji w zespole oraz budowy efektywnego zespołu.

W trakcie zajęć studenci będą mogli zastosować różne narzędzia diagnostyczne aby poznać swoje mocne i słabe strony oraz potencjalne role odgrywane w grupie, określą własne czynniki motywujące i demotywujące. Będą uczyć się budowy efektywnego zespołu w teorii i podczas zajęć praktycznych. Będzie można przećwiczyć udzielanie informacji zwrotnej, zachowania w zespole. Poznają dynamikę grupową i elementy procesu grupowego aspekty monitorowania zadań w zespole i przepływu informacji.

Tematyka zajęć w trakcie semestru będzie obejmowała dwie grupy tematyczne:

• Związaną z „miękkimi” kompetencjami społecznymi i pracą w grupie: wykorzystanie narzędzi służących do autodiagnozy. Asertywność i pewność siebie. Kreatywność, Wysokosprawczość. Aktywne słuchanie. Porozumienie bez przemocy. Role grupowe. Komunikacja w grupie. Dawanie informacji zwrotnej.

• Związaną ze współczesnymi trendami w organizacji pracy i narzędziami, które ją ułatwiają: modele pracy grupowej, sposoby budowania i wzmacniania zespołu. Nowe trendy w organizacji pracy. Narzędzia organizacji i monitorowania postępów pracy.

W trakcie „Konwersatorium” omawiane będą kolejne tematy natomiast w części „Projekt” będą one przećwiczone podczas pracy w mniejszych grupach. Po kilku (około 4) spotkaniach wstępnych uczestnicy będą proszeni o stworzenie grup, w których realizować będą systematycznie projekt na zaliczenie przedmiotu.

W miarę możliwości zorganizowane zostaną zajęcia w terenie. Zajęcia zakładają również wkład pracy studentów poza zajęciami.

Literatura:

• Belbin R.M., 2013, Twoja rola w zespole. Wyd GWP.

• Cakrt M., 2016, Typy osobowości dla managerów. Wyd. HELIOS.

• Dulewicz T., 2017, Aktywne ćwiczenia i gry szkoleniowe, Tomasz Dulewicz& Sklep trenera.pl, Kraków.

• Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, PROMAR, „Skuteczna współpraca w zespole”, skrypt

• Manifest programowania zwinnego (Agile): (http://agilemanifesto.org/iso/pl/ manifesto.html).

• Płuska, K., b.d. Twoje Kompetencje Miękkie. Soft Skills. ISBN 978-83-953976-4-6, e-book

• Rosenberg, M., 2016. Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca

• Sutherland J., 2017. >>Scrum<<. Czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej, PWN.

• Tucholski A., 2022, I co z tym zrobisz? Rozwiń swoją wysokosprawczość. Wydawnictwo Pełne Czasu

Oraz inne lektury polecone i udostępnione przez prowadzącą

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U02; K_U06; K_U07; K_U04 / K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02; S_K03

WIEDZA:

1. K_W06: Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego

2. K_W11: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych

UMIEJĘTNOŚCI

1. K_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze

2. K_U04: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. K_K01: Jest gotów do pełnienia roli lidera oraz innych ról w projektach foresightowych, wykazując: kreatywność, umiejętność pracy w grupie, chęć ciągłego uczenia się, inspirowanie innych, wspieranie zespołu, rzetelność ocen ludzi i procesów, współodpowiedzialność

2. K_K06: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego

3. K_K08: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę będzie składała się indywidualna aktywność i merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach studenta oraz praca (projekt) wykonywana w grupie systematycznie przez kilka tygodni.

Rozkład wag poszczególnych składowych zostanie przedyskutowany i ustalony podczas pierwszego spotkania w semestrze.

Możliwe są dwie nieobecności w semestrze.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Biczyńska
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Biczyńska
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)