Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prowadzenie projektów foresightowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-PPF-FRT
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prowadzenie projektów foresightowych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zdobyta wiedza, umiejętności i komptencje społeczne mają umożliwić studentom organizację procesów Foresight dla przedsięwzięć realizowanych w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się realizacją zadań z wykorzystaniem informacji przestrzennej (terytorialnej) lub planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Celem jest ukształtowanie zdolności stosowania metod foresight’u z wykorzystaniem nowych technologii i mediów w procesie podejmowania decyzji i formułowania strategii w perspektywie długoterminowej.

Pełny opis:

Zdobyta wiedza, umiejętności i komptencje społeczne mają umożliwić studentom organizację procesów Foresight dla przedsięwzięć realizowanych w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się realizacją zadań z wykorzystaniem informacji przestrzennej (terytorialnej) lub planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Celem jest ukształtowanie zdolności stosowania w metod foresight’u z wykorzystaniem nowych technologii i mediów w procesie podejmowania decyzji i formułowania strategii w perspektywie długoterminowej), łącząc wiedzę przyrodniczą, geograficzną, z zakresu gospodarki przestrzennej i nauk społecznych, wiedzę na temat metod statystyki oraz informatyki dla kształtowania przyszłości.

Po ukończeniu kursu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę niezbędną do zastosowania metod foresightu adekwatnie do zjawisk przestrzennych w środowisku geograficznym (w szczególności na obszarach urbanizacji, suburbanizacji i wiejskich) i umiejętności gromadzenia, przetwarzania, wizualizacji, analizowania i interpretacji danych przestrzennych w celu samodzielnego lub zespołowego konstruowania różnych scenariuszy predykcyjnych z wykorzystaniem nowych technologii i mediów. Powinien, przy tym, rozumieć i stosować zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Fazy metodyczne Foresightu:

Preforesight: Inicjacja (Initiation),

Foresight: Intelligence, Imagination, Integration, Interpretation, Intervention, Impact, Interaction /interakcje w trakcie realizacji foresightu/.

Wybrane metody szczegółowe foresightu: STEEPV, Environmetal & Horizon Scanning, mapy myśli (mind maps), analiza bibliometryczna, analiza semantyczna, analiza sieciowa, metoda delficka, metodyka opracowania scenariuszy i prognozowanie, przykłady modelowania ilościowego i jakościowego, przykłady opracowania map drogowych (road maps).

ĆWICZENIA: Zakres tematów

• Narzędzia planowania projektów

• Zarządzenie sobą w czasie

• Przegląd foresightowych metod badawczych

• Desk Research i bogactwo źródeł do wykorzystania

• Gry kreatywne, design eksperymentalny

PROJEKT: Zakres tematów

• Warsztat jako metoda badawcza, burza mózgów

• Ankieta Delphi w praktyce

• Narzędzia badawcze ilościowe – ankieta

• Narzędzia badawcze jakościowe – scenariusz wywiadu pogłębionego, scenariusz grupy fokusowej

• Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych

• Prezentacje biznesowe

Literatura:

Miles, I., Saritas, O., & Sokolov, A. (2016). Foresight for science, technology and innovation. Switzerland: Springer International Publishing.

UNIDO Technology Foresight Manual, (2005) Organization and Methods, Vol.1, UNIDO, Vienna

Churski, P., Perdał, R., Konecka-Szydłowska, B., & Herodowicz, T. (2018). Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych [Redefining regional development factors in the light of socio-economic megatrends]. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (73)), 70–98. https://doi.org/10.7366/1509499537304

Klasa, A., & Kuźnik, F. (2018). Badanie i kreowanie przyszłości regionów miejskich. Trzy ścieżki metodologiczne. Studia KPZK.

Kleiber, M., Kleer, J., Wierzbicki, A., Galwas, B., Kuźnicki, L., Sadowski, Z., & Strzelecki, Z. (2000). Raport Polska 2050. Polska Akademia Nauk–Komitet Prognoz „Polska.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W06; K_W11 / K_U04 / K_K08 / S3_W05; S3_W08 / S3_U03 / S3_K03

WIEDZA:

1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego

2. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych

UMIEJĘTNOŚCI:

1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego

2. S3_U03: Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z zakresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego

2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe

Ćwiczenia:

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. S3_W05 : Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod, technik i narzędzi stosowanych w ramach foresightu terytorialnego

UMIEJĘTNOŚCI:

1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego

2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe.

PROJEKT:

WIEDZA:

1. S3_W08 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju projektów foresightowych

UMIEJĘTNOŚCI:

1. S3_U0: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. S3_K02: Mając świadomość swojej roli społecznej, jest gotów do samorozwoju i rozwijania sieci współpracy, a także formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących różnych aspektów foresightu terytorialnego

2. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe

Metody i kryteria oceniania:

- Opracowanie (w formie pisemnej) zasad przeprowadzenia wybranego etapu foresightu na zadany (wybrany) temat przy zastosowaniu uprzednio założonych metod foresightu; Próba praktycznej symulacji zaprezentowanego w opisie etapu foresightu z wykorzystaniem wybranej metody w czasie rzeczywistym (w trakcie zajęć) lub ze wspomaganiem narzędzi ICT i internetu.

Alternatywne formy zaliczenia (do wyboru):

- Semestralna praca zaliczeniowa dot. wybranych przykładów metodyki i tematyki foresightu terytorialnego na podstawie literatury przedmiotu.

- Konstrukcja i symulacja realizacji ankiety (metody delfickiej) na zadany (wybrany) temat foresightu terytorialnego.

- Test sprawdzający wiedzę.

ĆWICZENIA:

Podstawą zaliczenia ćwiczeń „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest krótki esej na zadany temat oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach.

PROJEKT:

Podstawą zaliczenia projektu „Prowadzenie Projektów Foresightowych” jest stworzenie narzędzia badawczego jak na przykład plan warsztatu, scenariusz wywiadu lub badania focusowego, ankiety ilościowej lub Delphi oraz merytoryczny wkład w dyskusję na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Werner
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska, Piotr Werner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Werner
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska, Piotr Werner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)