Planowanie zintegrowane II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-PZ2-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie zintegrowane II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W drugim semestrze przedmiotu studenci będą podejmowali różne zagadnienia życia społeczno-gospodarczego w kontekście transformacji w pożądanym kierunku. W szczególności konwersatorium i praca projektowa będą dotyczyć następujących zagadnień: sieci, gospodarka, środowisko, wiedza, warunki życia mieszkańców, administracja, odporność jednostki na szoki w ujęciu polityki miejskiej oraz obszarów funkcjonalnych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć podejmowane będą następujące zagadnienia: 1. Integracja aktualnych dokumentów strategicznych na poziomie krajowym – od strategii, przez polityki do programów; 2. Strategie ponadregionalne 3. Regionalne Programy Operacyjne jako przykład przeniesienia strategii do realnych działań w regionie 4. Strategia rozwoju lokalnego w kontekście planowania zintegrowanego 5. Integracja strategii lokalnej ze strategią województwa 6. Terytorializacja strategii rozwoju lokalnego – kontekst studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego 7. Programy wdrażania działań w jednostkach lokalnych – powiązanie strategii z budżetem 8. Planowanie rozwoju w różnych typach obszarów strategicznej interwencji – miasta wojewódzkie 9. Planowanie rozwoju w różnych typach obszarów strategicznej interwencji – obszary wiejskie i inne typy OSI 10. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – specjalny instrument terytorializacji polityki rozwoju 11. Wdrażanie ZIT w praktyce – przykłady z miast w Polsce 12. Rola społeczeństwa obywatelskiego i kapitału społecznego w planowaniu zintegrowanym 13. Rola informacji oraz technologii w planowaniu zintegrowanym, w tym rola edukacji i ośrodków naukowych 14. Znaczenie współpracy sieciowej w planowaniu zintegrowanym. W ramach projektu studenci przepracowują powyższe zagadnienia w odniesieniu do gminy wybranej jako przedmiot badania podczas praktyk terenowych. Na warsztat brane są m.in.: dotychczasowe strategie rozwoju lokalnego, strategia regionalna i strategie ponadregionalne (w tym ZIT, OSI), regionalne programy operacyjne. Celem zajęć jest poznanie planowania zintegrowanego w praktyce, a jednocześnie dogłębne przestudiowanie specyfiki wybranej gminy. Efektem końcowym zajęć jest także opracowanie ankiety służącej analizie uwarunkowań zewnętrznych (np. PEST), co ma posłużyć do utworzenia wymiarów scenariuszy. Metody pracy podczas zajęć: • praca w grupach, • warsztaty, • dyskusja, • praca z literaturą/materiałami. |
Literatura: |
W trakcie zajęć będą przekazywane studentom przykłady dokumentów strategicznych i programowych, które następnie będą omawiane na kolejnych konwersatoriach. Przykładowe dokumenty i literatura: - Strategia rozwoju Polski Wschodniej. - Program Operacyjny Polska Wschodnia. - Warszawa 2030. - programy wdrożeniowe Strategii Warszawa 2030. - Strategia MOF Olsztyna i ZIT Olsztyna. - Mandat terytorialny Piły. - Dziemianowicz, Szmigiel-Rawska, Nowicka, Dąbrowska, 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla administracji publicznej, MIR, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02; K_W03; K_W04 / K_U01; K_U02; K_U03; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08 / K_K08 / S3_W02; S3_W03; S3_W04; S3_W06; S3_W07 / S3_U01; S3_U02 / S3_K03 WIEDZA: 1. S3_W02: Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego 2. S3_W03: Posiada wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych oraz zna zasady ewaluacji instytucji, organizacji i procesów rozwoju w kontekście badań foresightowych 3. S3_W04: Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni 4. S3_W06: Ma pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania w kontekście foresightu terytorialnego 5. S3_W07: Zna kluczowe teorie, koncepcje, szkoły badawcze w naukach pokrewnych wykorzystywane w obszarze foresightu terytorialnego UMIEJĘTNOŚCI: 1. S3_U01: Umie, bazując na krytycznym podejściu do różnych źródeł wiedzy, interpretować i analizować związki przyczynowo skutkowe dotyczące procesów, zjawisk, instytucji i organizacji w różnych skalach przestrzennych w kontekście foresightu terytorialnego 2. S3_U02: Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. S3_K03: Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny. Zaliczenie projektu: • punktowane poszczególne zadania przygotowywane w grupach podczas zajęć, prowadzące do wypracowania projektu końcowego, • punktowana indywidualna aktywność studentów. Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na zajciach za zadania wykonywane w grupie oraz indywidualną aktywność. Studentowi przysługuje prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
PRO
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Dziemianowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cybulska, Wojciech Dziemianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.