Tatry - przyroda i człowiek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-TPC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Tatry - przyroda i człowiek |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. zimowy Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Poziom szczegółowości wykładu dostosowany do poziomu ogólnej wiedzy i terminologii geograficznej uczestników. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kompleksowe spojrzenie na Tatry. |
Pełny opis: |
1. Fenomen Tatr – przyroda; wiadomości ogólne: położenie, obszar, granice podział, rekordy tatrzańskie kalendarz tatrzański 2. Fenomen Tatr w kulturze polskiej; - krótka historia poznawania Tatr; wpływ Tatr na literaturę, malarstwo i muzykę 3. Powstanie Tatr i zarys ich budowy geologicznej 4. Rzeźba, i współczesne procesy rzeźbotwórcze, pokrywa glebowa 5. Cechy klimatu, i stosunki wodne, 6. Szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich) 7. Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje 8. Przemiany, zagrożenia i ochrona środowiska przyrodniczego Tatr Możliwość opcjonalnego udział w praktykach terenowych w Tatrach organizowanych przez Zakład Geoekologii WGiSR UW. Dla studentów kierunku GEOGRAFIA (studia II stopnia stacjonarne), specjalność Geoekologia i kształtowanie krajobrazu, jest to przedmiot specjalności (do wyboru). |
Literatura: |
• Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego (praca zbiorowa), 1996, Wyd. TPN, Karków-Zakopane. • Z i W. Paryscy, 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin. • M. Klimaszewski, Rzeźba Tatr Polskich. • T. Skrzydłowski, 2013,Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, TPN, Zakopane. • M. Bac-Moszawili, E. Jukierwicz, 2010, Wycieczki geologiczne w Tatry, TPN, Zakopane. • Artykuły publikowane w piśmie Tatry (TPN) podawane w zależności od problematyki. |
Efekty uczenia się: |
Kompetencje ogólne: - świadomość roli Tatr w kulturze polskiej i ich miejsca w środowisku przyrodniczym kraju. - Umiejętność rozpoznawania i ogólnej charakterystyki podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i ich wzajemnych relacji. - Świadomość potrzeby ochrony Tatr. Kompetencje przedmiotowe: - ogólna znajomość historii eksploracji i poznawania Tatr i ich miejsca w świadomości Polaków. - umiejętność rozpoznania podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i interpretowania ich wzajemnych relacji. - znajomość problemów ochrony przyrody Tatr. Wiedza 1. zna podstawowe parametry fizycznogeograficzne Tatr. 2. zna najważniejszych twórców związanych z Tatrami i Zakopanem. 3 zna przestrzenne zróżnicowanie komponentów środowiska przyrodniczego Tatr. 3. zna najważniejsze problemy związane z racjonalną ochroną Tatr. Umiejętności 1. umie przedstawić i uzasadnić rolę Tatr w kulturze polskiej. 2. umie scharakteryzować podstawowe komponenty środowiska przyrodniczego Tatr. 3. umie przedstawić relacje pomiędzy komponentami środowiska Tatr w aspekcie ich piętrowego zróżnicowania. 4. umie rozpoznać najważniejsze problemy związane z ochroną i wykorzystaniem Tatr. Postawy 1. Rozumie rolę i miejsce Tatr w systemie przyrodniczym i konieczność ich racjonalnej ochrony. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (test wyboru, pytania otwarte), prosta interpretacja map.Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na wykładach. Dopuszcza się nieobecność na dwóch (2) wykładach, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.