A natural inventory of the proposed ecological site [located in the lower part of the Mała River valley, Konstancin-Jeziorna commune)]
General data
Course ID: | 1900-ZIP-IPPUE-W |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | A natural inventory of the proposed ecological site [located in the lower part of the Mała River valley, Konstancin-Jeziorna commune)] |
Name in Polish: | Inwentaryzacja przyrodnicza planowanego użytku ekologicznego [na obszarze dolnej części doliny rzeki Małej (gmina Konstancin-Jeziorna)] |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) (in Polish) Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. letni (in Polish) Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Hydrologia i klimatologia) - sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5. Wymagania wstępne: - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu geomorfologii, hydrologii i geoekologii, - znajomość podstawowa środowiska GIS. Zajęcia dedykowane są studentom ostatnich czterech semestrów studiów I oraz studentom studiów II stopnia, specjalnościom z geografii fizycznej. |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Celem programu „Studenci dla otoczenia”, jest kształcenie kompetencji praktycznych i społecznych studentów poprzez przygotowanie i realizację projektu na rzecz wybranej instytucji czy grupy społecznej przy współpracy z tutorami oraz ekspertami z instytucji zewnętrznej. Celem zajęć jest rozpoznanie uwarunkowań przyrodniczych (ze szczególnym uwzględnieniem elementów abiotycznych) planowanego użytku ekologicznego oraz ocena jego znaczenia dla zachowania różnorodności biologicznej oraz funkcji retencji naturalnej na obszarze gminy Konstancin-Jeziorna. Badania będą wykorzystane jako uzupełnienie wniosków składanych przez partnerów zewnętrznych o utworzenie użytku ekologicznego na obszarze dolnej części doliny rzeki Małej. Wyniki badań będą zaprezentowane przez uczestników kursu warsztatowego podczas zorganizowanego spotkania z interesariuszami zewnętrznymi (mieszkańcami gminy, członkami stowarzyszeń, przedstawicielami gminy Konstancin-Jeziorna). |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest rozpoznanie uwarunkowań przyrodniczych (ze szczególnym uwzględnieniem elementów abiotycznych) planowanego użytku ekologicznego oraz ocena jego znaczenia dla zachowania różnorodności biologicznej oraz funkcji retencji naturalnej na obszarze gminy Konstancin-Jeziorna. Przeprowadzona zostanie również ocena stopnia przekształcenia obszaru przez człowieka (na podstawie cech rzeźby powierzchni i krajobrazu oraz wybranych cech fizykochemicznych osadów). W trakcie wykładu interaktywnego uczestnicy poznają narzędzia pracy grupowej. Podczas wstępnych wykładów zostaną zaprezentowane założenia zajęć, oraz omówione i wybrane zostaną komponenty środowiska abiotycznego jakie będą identyfikowane. Studenci zapoznają się z dostępnymi zasobami danych o obszarze badań (np.: dane kartograficzne, hydrogeologiczne, geologiczne, analiza dokumentów planistycznych i strategicznych w gminie). Wyłonione grupy eksperckie, pod kierunkiem prowadzących (tutorów), wykonają wyznaczone zadania badawcze (terenowe i laboratoryjne, np.; pobranie próbek i kartowanie, analiza zanieczyszczeń stałych i sedymentologiczna, analiza danych przestrzennych). Podczas spotkań tutoringowych omówione zostaną uzyskane przez zespoły wyniki i przygotowana zostanie wspólna prezentacja dla interesariuszy zewnętrznych. Nakład pracy studenta: • uczestnictwo w spotkaniach z prowadzącymi zajęcia, tutorami i instytucjami zewnętrznymi, • czynny udział w pracach terenowych i laboratoryjnych, dyskusjach konwersatoryjnych, i spotkaniach indywidualnych, |
Bibliography: |
(in Polish) Anderson D.E., Goudie A.S., Parker A.G., 2007, Global environments through the Quaternary, Oxford University Press, 1-359. Maher B.A., Thompson R.(red.), 1999, Quaternary climates, Environments and Magnetism, Cambridge University Press, 1-390. Myślińska E., 2001, Grunty organiczne i laboratoryjne metody ich badania, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1-208. Myślińska E., 2016, Laboratoryjne badania gruntów i gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1-280. Matyjasiak P. 2012. Metodyka waloryzacji przyrodniczej. Część 1. Studia Ecologiae et Bioethicae, tom 10, zeszyt 3 : https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Ecologiae_et_Bioethicae/Studia_Ecologiae_et_Bioethicae-r2012-t10-n3/Studia_Ecologiae_et_Bioethicae-r2012-t10-n3-s55-7/Studia_Ecologiae_et_Bioethicae-r2012-t10-n3-s55-77.pdf Pawlaczyk P. (2022) Jak utworzyć użytek ekologiczny? Wydawnictwo Klubu Przyrodników https://www.kp.org.pl/pdf/jak_utworzyc_uzytek_ekologiczny_20100501.pdf QGIS User Guide: https://docs.qgis.org/3.22/en/docs/user_manual/index.html QGIS Case Studies: http://www.qgis.org/en/site/about/case_studies/index.html QGISTraining Manual: https://docs.qgis.org/3.22/en/docs/training_manual/index.html Symonides E., 2007, Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Walanus A., Goslar T., 2009, Datowanie radiowęglowe. Wydawnictwo GH, 1-147. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efektem projektu będzie nabycie przez uczestników umiejętności wykonywania badań do inwentaryzacji przyrodniczej wybranych, cennych przyrodniczo terenów na obszarze miejskim lub miejsko-wiejskim). Praktyczne wykorzystanie umiejętności prowadzenia badań terenowych oraz laboratoryjnych, analizy danych i ich interpretacji. Uczestnictwo w tych zajęciach pomoże studentowi zdobyć kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, umiejętność aktywnego słuchania i udzielania informacji zwrotnej, komunikacji z partnerem zewnętrznym, grupą docelową, efektywną współpracę w grupie, budowanie relacji w grupie, umiejętności zarządzania w grupie, wiedzę na temat oczekiwań przyszłych pracodawców. Efekty kształcenia na poziomie studiów I stopnia: K_W06, K_W07, K_W08, K_U01 , K_U04, K_U05, K_U06, K_U08, K_U09, K_U10, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06. Efekty kształcenia na poziomie studiów II stopnia: S3_W09, S3_W17, S3_U06, S3_U07, S3_K01, S3_K02, S3_K08. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: • samoocena „na wejściu” – test, w którym student dokona oceny własnych kompetencji, sformułuje oczekiwania wobec rozwoju tych kompetencji, • systematyczność w wykonywaniu projektu, • obecność na zajęciach • samoocena „na wyjściu” – na zakończenie semestru student dokona ponownej oceny własnych kompetencji, będzie też poproszony o informację zwrotną dotyczącą możliwych modyfikacji podejścia zastosowanego w czasie zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by University of Warsaw.