Antropologia buntów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-AB-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia buntów |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | W trakcie zajęć zastanowimy się nad tym, czy można zrozumieć to, czym jest bunt i rewolucja? W trakcie zajęć student będzie poznawał różne koncepcje dotyczące analizy tego, czym są zjawiska związane z buntem, oporem oraz rewolucjami. Celem zajęć jest przybliżenie studentom wiedzy oraz analizy na konkretnych przykładach zjawisk związanych z buntem, tego, jakie mają one znaczenie społeczne, jak wpływają na postawy czy tożsamość człowieka. Ważnym elementem zajęć będzie przybliżenie czegoś, co można by określić mianem: "edukacji". Chodzi o proces uczenia się takiego postrzegania i działania w świecie, który powoduje buntowanie się. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie tego, czym są bunty i rewolucje, opór społeczny i kulturowy oraz analizę konkretnych przykładów. W trakcie zajęć będziemy zastanawiać się, jaki wpływ na historię i społeczeństwo mają bunty, z czego wynikają, jaki mają przebieg. Ponadto przeanalizujemy konkretne przykłady buntów i rewolucji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest antropologiczna analiza buntów i rewolucji. Zajęcia będą dotyczyć zarówno tego, z czego dane bunty wynikają, tego jak przebiegają i czym się charakteryzują oraz jakie mają skutki i jaki jest ich wpływ na historię i społeczeństwo. W trakcie zajęć przyjrzymy się różnym teoriom buntów i rewolucji, postaramy się także zanalizować kilka kluczowych przykładów buntów. Szczególnie będzie nas interesowało to, w jaki sposób aktorzy buntów postrzegają warunki w jakich on zachodzi (to wobec czego się buntują) oraz jaki bunty mają wpływ na dalsze losy społeczeństwa, jak zmieniają politykę, historię i kulturę. Zajęcia będą opierać się na następujących punktach węzłowych: 1. Wprowadzenie do teorii buntu, oporu, rewolucji 2. Jak badać bunty i rewolucje? 3. Wobec czego ludzie się buntują? 4. Bunty tożsamościowe i równościowe 5. Od buntów do kontestacji 6. Walki antykolonialne 7. Rok 1968 w perspektywie antropologicznej 8. Czy naród może być zbuntowany? 9. Transformacja ustrojowa czy pokojowa rewolucja? 10. Co się dzieje z udaną rewolucja: Zapatyści, bolszewicy i Solidarność 11. Obrazy zbuntowanego ludu (wyobrażenia o ludzie) 12. Bohaterowie wyobraźni 13. Obrazy buntowników: od Robin Hooda do Lenina 14. Czy po 1989 roku można się jeszcze buntować? |
Literatura: |
Dominacja i opór, red. Pasieka Agnieszka, Zielińska Katarzyna, Nomos, Kraków 2015 Buck-Morss Susan, Hegel, Haiti i historia uniwersalna, przeł. Katarzyna Bojarska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014 Clarke Jonh, Stuart Hall, Tony Jefferson, Roberts Brain, Subcultures, Cultures and Class (w:) Resistance Throught Rituals. Youth Subculture in Post-war Britain, eds. Stuart Hall, Tony Jefferson, Wydawnictwo Routledge, New York-London 2003 Janion Maria, Romantyzm. Rewolucja. Marksizm. Colloquia Gdańskie, Wydawnictwo, Gdańsk 1972 Mason Perry, Skąd ten bunt? Nowe światowe rewolucje, Warszawa 2013 Pomieciński Adam, Alterglobaliści. Antropologia ruchu na rzecz globalnej sprawiedliwości, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2013 Rewolucja 1905 (red) Wiktor Marzec, Kamil Piskała, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013 Shaffer Kirk, Tropical Libertarias. Anarchist Movements Adn Networks in the Caraibben, Southern United States, and Mexico, 1890s-1920s (w:) Anarchism and Syndycalism in the Colonial and Postcolonial World 1870-1940, eds. Steven Hirsh, Lucien Van Der Walt, Wydawnictwo Brill, Leiden-Boston 2010 Rewolucje 1968, red. Hanna Wróblewska, Maria Brewińska, Zofia Machnicka, Joanna Sokołowska, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna teorie buntów i rewolucji 2. Student ma wiedzę o kluczowych buntach i rewolucjach w XX wieku 3. Student ma wiedzę o polityczności ruchów związanych z buntem i rewolucjami Umiejętności 1. Student potrafi analizować zjawiska związane z buntem i rewolucjami Kompetencje społeczne 1. Student może służyć wiedzą ekspercką z zakresu zjawisk związanych z buntem i rewolucjami |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: 1. Obecności na zajęciach 2. Aktywności na zajęciach 3. Przygotowaniu grupowej prezentacji na wybrany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | Michał Rauszer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rauszer | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.