Tabu w sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-TSz-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.004
|
Nazwa przedmiotu: | Tabu w sztuce |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych sztuką, którzy chcieliby pogłębić wiedzę na temat sztuki (dawnej i współczesnej) oraz podyskutować na temat najbardziej kontrowersyjnych wydarzeń artystycznych w historii. Zapraszam także tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sztuką oraz zainteresowanych wychowawczymi aspektami sztuki dawnej i współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną najbardziej znane wydarzenia artystyczne, które przez odbiorców współczesnych artystom uznane zostały za skandal, a które okazały się później dziełami przełomowymi i rewolucyjnymi. Analizie poddane zostaną także dzieła sztuki współczesnej, które naruszają tabu kulturowe, przekraczają granicę estetyczną lub etyczną. |
Pełny opis: |
W dziejach sztuki często dochodziło do wydarzeń przełomowych, które przez ówczesnych odbiorców oceniane były jako skandaliczne, szokujące i bulwersujące. Te same dzieła okazywały się później na tyle przełomowe, że doprowadzały do zmiany sposobu myślenia o sztuce, artyście i odbiorcy. Podczas zajęć porozmawiamy na temat przełamywania tabu społecznego w sztuce, roli skandalu w sztuce, zastanowimy się nad pojęciem prowokacji artystycznej. Poddamy analizie dzieła sztuki dawnej i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego coś, co dla nas jest już normą, kiedyś szokowało odbiorców sztuki (np. Caravaggio, Gericault, Delacroix, Manet itp.)? Zastanowimy się także nad wybranymi dziełami sztuki współczesnej, które wywołują powszechną dyskusję na temat skandalu w sztuce, tabu w sztuce, granic sztuki, tolerancji w sztuce (Kozyra, Libera, Orlan, Serrano, Cattelan itp.). Podczas zajęć przeanalizujemy przykłady profanacji sacrum w sztuce, brzydoty, śmierci i choroby w sztuce, codzienności i banalności, intymności i fizjologii, erotyki i seksualności. Nawiążemy do biografii artystów, skandalicznych zachowań i wypowiedzi, wyłowimy czołowych skandalistów artystów. Zajmiemy się także atakami na sztukę współczesną w Polsce, próbami cenzurowania sztuki, konsekwencjami przekraczania tabu itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Białostocki Jan, Sztuka cenniejsza niż złoto: opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991. 2. Clair Jean, De Immundo, apofatyczność i apokatastazja w dzisiejszej sztuce, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007. 3. Franck Dan, Bohema. Życie paryskiej cyganerii na początku XX wieku, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2000. 4. Gombrich Ernst Hans, O sztuce, Rebis, Poznań 2007. 5. Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002. 6. Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, (red.) Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007. 7. Rottenberg Anda, Sztuka w Polsce 1945-2005, Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005. 8. Żmijewski Artur, Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student rozpozna wybrane kontrowersyjne wydarzenia artystyczne w historii sztuki - student omówi znaczenie tabu w sztuce, rolę skandalu w sztuce; - student przedstawi wybrane sylwetki artystów polskiej sztuki współczesnej oraz najważniejszych artystów skandalistów w historii sztuki Umiejętności - student zinterpretuje wybrane dzieła artystyczne; - student umie samodzielnie poruszać się w przestrzeni sztuki - student krytycznie oceni dzieła sztuki współczesnej; Postawy - student wykorzystuje możliwości sztuki w działalności wychowawczej - student przejawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad sztuką |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie zebranych punktów na platformie Kampus. Esej dla chętnych - jako forma podwyższenia oceny końcowej. W każdym tygodniu platformowym student/ka ma do wykonania punktowane zadanie na platformie Kampus. Ocena końcowa jest zależna od liczby punktów uzbieranych podczas wszystkich zajęć (punkty za cotygodniowe zadania, punkty za udział w dyskusji na forum, punkty za zadania dodatkowe dla chętnych). Dodatkowo istnieje możliwość podwyższenia oceny końcowej pracą pisemną - esej na temat zadany przez prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KINT
CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. Zajęcia w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się asynchronicznie na platformie Kampus. Poszczególne bloki tematyczne będą udostępniane co tydzień. Studentki i studenci będą mieli w każdym tygodniu do wykonania zadanie punktowane. Suma punktów z zadań na platformie, z aktywności na forum i zadań dla chętnych będzie podstawą oceny końcowej. Możliwość podwyższenia oceny końcowej - esej na zadany przez prowadzącą temat, związany z tematyką kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. Zajęcia w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się asynchronicznie na platformie Kampus. Poszczególne bloki tematyczne będą udostępniane co tydzień. Studentki i studenci będą mieli w każdym tygodniu do wykonania zadanie punktowane. Suma punktów z zadań na platformie, z aktywności na forum i zadań dla chętnych będzie podstawą oceny końcowej. Możliwość podwyższenia oceny końcowej - esej na zadany przez prowadzącą temat, związany z tematyką kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.