Pedagogika II etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNP/G-P-II |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika II etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnienia teorii wychowania, nauczania i uczenia się; kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej |
Pełny opis: |
Celem pedagogiki na specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjną; kształtowanie umiejętności działania w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Realizację tych celów umożliwiają między innymi następujące treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii; |
Literatura: |
R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994 J. Danielewska, Agresja u dzieci - szkoła porozumienia. Warszawa 2002. R. Davis, Dar dysleksji. Poznań 2001. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003 A. Janowski, Pedagogika praktyczna. Warszawa 2002 E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. K. Konarzewski, K. Kruszewski, (red.) Sztuka nauczania. t.1, 2 Warszawa 1991 i nast. L. Pfiffner, Wszystko o ADHD, Poznań 2004. H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005. T. Wolańczyk, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin 1991. Dodatkowa literatura omawiana na zajęciach podana jest przy tematach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności -zna i rozumie podstawowe pojęcia teorii wychowania, nauczania i uczenia się - zna podstawowe prawidłowości związane z sytuacjami edukacyjnymi -umie zdiagnozować sytuację edukacyjną i dobrać sposoby adekwatnego działania. -umie opracować koncepcje dydaktyczne z uwzględnieniem indywidualności ucznia (wybitne zdolności, dysfunkcje, trudności) Postawy: -potrafi zdefiniować sytuację pedagogiczną, zdiagnozować problem i znaleźć sposoby rozwiązania -rozumie etyczny wymiar pracy nauczyciela i umie dokonać etycznej autorefleksji. -rozumie i uwzględnia w działaniu potrzeby innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Obecność na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności. Aktywność – lektura zadanych tekstów. Sprawdzian pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.