Pedagogika III etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNP/G-PIII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika III etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia magisterskie Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (problemy współczesnego wychowania, nowoczesnej dydaktyki) w odniesieniu do III etapu edukacyjnego; |
Pełny opis: |
1. Zmiany biologiczne (okres dojrzewania) i ich wpływ na edukację. 2. Komunikacja i jej skuteczność w kontaktach z uczniami i rodzicami. 3. Kultura masowa – wspiera i przeszkadza. 4. Przemoc w szkole. 5. Dlaczego szkoła nudzi? 6. (Nie)konwencjonalne metody pracy nauczyciela. 7. Nauczyciel – zawód czy misja? |
Literatura: |
Literatura w wyborze: H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t 1,2 M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, H. Moroz, Rozwój zawodowy nauczyciela A. Jaczewski, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, t. 1; R. 2, Znaczenie etologii dla pedagogiki; t II, R. 2, p. Okres dojrzewania; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności - zna i rozumie podstawowe pojęcia teorii wychowania, nauczania i uczenia się w odniesieniu do III etapu edukacyjnego. - zna podstawowe prawidłowości związane z wiekiem uczniów. - umie zdiagnozować sytuację edukacyjną i dobrać sposoby adekwatnego działania. Postawy: - potrafi zdefiniować sytuację pedagogiczną, zdiagnozować problem i znaleźć sposoby rozwiązania w odniesieniu do III etapu edukacyjnego. - rozumie etyczny wymiar pracy nauczyciela i umie dokonać etycznej autorefleksji. - rozumie i uwzględnia w działaniu potrzeby innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecności na zajęciach (możliwe dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, zaliczenia sprawdzianu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.