Praktyki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPILS1-PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.901
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. |
Skrócony opis: |
Celem praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej jest konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć teoretycznych z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji, diagnozy stylu kierowania wychowawczego, zachowań agresywnych i przemocy szkolnej oraz zachowań dyskryminacyjnych. Dokonanie analizy doświadczeń po odbyciu praktyk w instytucji. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyki następuje rozwijanie kompetencji pedagogicznych studentów przez: - zapoznanie ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest prowadzona; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, analizę dokumentacji instytucji (m.in. programu wychowawczego), - diagnozowanie klimatu placówki, obserwacji relacji interpersonalnych N-U, U-U i N-N, - skonstruowanie autorskiej propozycji rozwiązania zaobserwowanego problemu wychowawczego. |
Literatura: |
- Jarosz,E., Wysocka,E.:Diagnostyka psychopedagogiczna .Podstawowe problemy i rozwiązania.Warszawa 2006 - Wysocka,E.: Diagnostyka pedagogiczna.Nowe obszary i rozwiązania.Kraków 2013 http://www.tea.org.pl/userfiles/raporty/raport_tea_dyskryminacja_w_szkole.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student pogłębia i weryfikuje w działaniu praktycznym wiedzę na temat: - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, - współczesnych teorii i nurtów wychowania; - projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych (obserwacji i analizy dokumentów) w praktyce pedagogicznej; - struktury i funkcji placówki edukacyjnej; - klimatu placówki i programu ukrytego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: analiza klimatu szkoły, programu ukrytego i opcjonalnie, np. zachowań dyskryminacyjnych, skonstruowanie własnego projektu działań profilaktycznych w zakresie zachowań przemocowych w szkole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.