Pedagogika dla Romanistyki - cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla Romanistyki - cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Celem pedagogiki dla specjalizacji nauczycielskiej jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji; zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze klasy szkolnej i szerszym środowiskiem szkolnym. Studenci podczas wykładów zostaną zapoznani z głównymi dyscyplinami pedagogicznymi z wykorzystaniem następujących treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii. Cały kurs składa się z dwóch bloków: wykład (30 godz.) i konwersatorium (45 godz.). |
Pełny opis: |
Podczas wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Przemiany w oświacie na przestrzeni wieków aż do współczesności. 2. Teorie wychowawcze. 3. Metody wychowawcze. 4. Proces poznawania uczniów. 5. Uczeń w procesie wychowania i kształcenia. 6. Niepowodzenia szkolne –diagnoza i przeciwdziałanie. 7. Nauczyciel w procesie wychowania i kształcenia. 8. Szkoła jako instytucja w procesie wychowania i kształcenia. |
Literatura: |
1.Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998. 2.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 3.Janowski A., Poznawanie uczniów. WSiP. Warszawa 1985 i nast. 4.Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003 5.Konarzewski K. (red.): Sztuka nauczania – szkoła, PWN Warszawa 2004 6.Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN W-wa 1995. 7.Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Graf-Punkt 2002 8.Kwiatkowska H., Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. Warszawa 1998. 9.Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1,2 PWN, Warszawa 2003 10.Leveque R. Best F. Filozofia edukacji. 11.Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Impuls. Kraków 2003 i nast. 12.Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak Warszawa 2003 13.Sośnicki K., Teoria środków wychowania . NK Warszawa 1973 14.Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. WSiP,Warszawa 1996. 15.Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. WSiP Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
I. Efekty kształcenia Rozumie istotę pedagogiki jako zespołu nauk o wychowaniu, nauczaniu, celach, treściach, metodach, środkach i formach organizacji procesów wychowawczo-dydaktycznych. Zna i rozumie cele i zadania pedagogiki. II. Kompetencje dziedzinowe Prawidłowo rozróżnia i identyfikuje główne dyscypliny pedagogiczne. Zna główne kierunki przemian w oświacie na przestrzeni wieków. Zna główne teorie wychowawcze. Rozumie miejsce i rolę ucznia, nauczyciela i instytucji szkoły w procesie wychowania i kształcenia. III. Kompetencje ogólne Zna i rozumie rolę pedagogiki w złożonym systemie nauk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie wykładu na podstawie obecności, ocena końcowa na podstawie wyników egzaminu pisemnego. 2. Do egzaminu wymagana jest: - znajomość zagadnień prezentowanych na wykładzie (65% oceny końcowej); - znajomość lektur obowiązkowych (35% oceny końcowej); - zaliczenie na ocenę konwersatorium (45 godz.). 3. Kryteria oceny: Prezentacja zdobytej wiedzy z wykładów, konwersatorium i przeczytanej literatury. Ocenie poddana jest umiejętność dokonania prawidłowej analizy i identyfikacji problemu pedagogicznego oraz znajomość pojęć i dziedzin pedagogicznych. Egzamin pisemny na ocenę, wypowiedź pisemna na jeden z tematów do wyboru, czas trwania 60 min. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.