Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procesy poznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-OB-07-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procesy poznawcze
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii
Zajęcia obligatoryjne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład będzie prowadzony przez dr hab. M. Hamana i dr J. Rączaszek - Leonardi. Celem wykładu jest zaznajomienie słuchaczy ze współczesnym stanem wiedzy o procesach percepcji, pamięci, myślenia i języka. Wykład obejmie najważniejsze teorie, metody i historię badań procesów poznawczych.

Pełny opis:

Wykład będzie prowadzony przez dr hab. M. Hamana i dr J. Rączaszek - Leonardi. Celem wykładu jest zaznajomienie słuchaczy ze współczesnym stanem wiedzy o procesach percepcji, pamięci, myślenia i języka. Wykład obejmie najważniejsze teorie, metody i historię badań procesów poznawczych.

sylabus:

1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych. Historia dyscypliny. Najważniejsze założenia i paradygmaty badawcze.

2. Metody badania w psychologii poznawczej. Podglądanie umysłu.

3-4. Spostrzeganie.

- Główne kontrowersje: konstruktywizm - percepcja bezpośrednia. Teoria dwóch systemów.

- Dynamika percepcji.

- Mechanizmy spostrzegania obiektu i przestrzeni

7. Uwaga. Selekcja informacji: konsekwencja niedoskonałości systemu poznawczego vs. podstawowy wymóg spójnego działania - podstawowe pojęcia, teorie, badania. Świadomość

8. Funkcje wykonawcze (zarządcze).

9. Reprezentacja wiedzy - wprowadzenie.

10-11. Pojęcia. Naiwne teorie. Wiedza w podstawowych dziedzinach poznania.

12-13. Myślenie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów

14. Poznawcza psychologia języka: podstawowe teorie i badania.

15. Poznawcza psychologia języka: rozwój językowy, język a poznanie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN. Rozdział 1-7 i 10-13.

Neisser, U. (1994/1999). Systemy polimorficzne. Nowe podejście do teorii poznania.W: Z. Chlewiński (red.). Modele Umysłu. Warszawa: PWN.

Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.

Rozdział 1

Literatura pomocnicza:

Chlewiński Z. (red.) (1999). Modele Umysłu. Warszawa: PWN. inne rozdziały

Chlewiński Z. (red.) (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP.

Pinker S. (2002) Jak działa umysł. Warszawa: KiW. Rozdziały 1-5.

Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. pozostałe rozdziały

Gopnik A., Meltzoff A., Kuhl P. (2002) Naukowiec w kołysce. Poznań: Media Rodzina

Tomasello M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznania. warszawa: PIW.

Efekty uczenia się:

W wyniku ukończenia kursu student powinien:

Znać podstawowe mechanizmy procesów poznawczych od procesów percepcyjnych, przez uwagę, rozumienie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, po planowanie i kontrolę poznawczą, z uwzględnieniem różnych "kanałów informacyjnych" (informacja wzrokowa, język). Potrafić zinterpretować wyniki najważniejszych eksperymentów ilustrujących podstawowe właściwości procesów poznawczych

Posiadać podstawową wiedzę o założeniach i metodach badań nad poznaniem i jego podstawami neuronalnymi. Rozumieć pojęcia "reprezentacja poznawcza", "intencjonalność". Potrafić określić miejsce psychologii wśród innych nauk odnoszących się do poznania (filozofia, lingwistyka, antropologia, informatyka)

Potrafić zastosować przyswojoną wiedzę w toku opanowywania innych dziedzin psychologii

Dostrzegać znaczenie wiedzy o procesach poznawczych w różnych dziedzinach praktycznych (edukacja, projektowanie urządzeń przyjaznych użytkownikowi, media, marketing).

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie: egzamin pisemny z założonym poziomem trudności (minimum 60%) [4pkt/30h]

Egzamin testowy - test jednokrotnego wyboru, 40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru.

Forma zaliczenia zajęć taka sama jak dla studentów Wydziału Psychologii

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)