Procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OB-07-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy poznawcze |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii Zajęcia obligatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład będzie prowadzony przez dr hab. M. Hamana i dr J. Rączaszek - Leonardi. Celem wykładu jest zaznajomienie słuchaczy ze współczesnym stanem wiedzy o procesach percepcji, pamięci, myślenia i języka. Wykład obejmie najważniejsze teorie, metody i historię badań procesów poznawczych. |
Pełny opis: |
Wykład będzie prowadzony przez dr hab. M. Hamana i dr J. Rączaszek - Leonardi. Celem wykładu jest zaznajomienie słuchaczy ze współczesnym stanem wiedzy o procesach percepcji, pamięci, myślenia i języka. Wykład obejmie najważniejsze teorie, metody i historię badań procesów poznawczych. sylabus: 1. Wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych. Historia dyscypliny. Najważniejsze założenia i paradygmaty badawcze. 2. Metody badania w psychologii poznawczej. Podglądanie umysłu. 3-4. Spostrzeganie. - Główne kontrowersje: konstruktywizm - percepcja bezpośrednia. Teoria dwóch systemów. - Dynamika percepcji. - Mechanizmy spostrzegania obiektu i przestrzeni 7. Uwaga. Selekcja informacji: konsekwencja niedoskonałości systemu poznawczego vs. podstawowy wymóg spójnego działania - podstawowe pojęcia, teorie, badania. Świadomość 8. Funkcje wykonawcze (zarządcze). 9. Reprezentacja wiedzy - wprowadzenie. 10-11. Pojęcia. Naiwne teorie. Wiedza w podstawowych dziedzinach poznania. 12-13. Myślenie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów 14. Poznawcza psychologia języka: podstawowe teorie i badania. 15. Poznawcza psychologia języka: rozwój językowy, język a poznanie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN. Rozdział 1-7 i 10-13. Neisser, U. (1994/1999). Systemy polimorficzne. Nowe podejście do teorii poznania.W: Z. Chlewiński (red.). Modele Umysłu. Warszawa: PWN. Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. Rozdział 1 Literatura pomocnicza: Chlewiński Z. (red.) (1999). Modele Umysłu. Warszawa: PWN. inne rozdziały Chlewiński Z. (red.) (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP. Pinker S. (2002) Jak działa umysł. Warszawa: KiW. Rozdziały 1-5. Berko Gleason J., Ratner N.B. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. pozostałe rozdziały Gopnik A., Meltzoff A., Kuhl P. (2002) Naukowiec w kołysce. Poznań: Media Rodzina Tomasello M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznania. warszawa: PIW. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku ukończenia kursu student powinien: Znać podstawowe mechanizmy procesów poznawczych od procesów percepcyjnych, przez uwagę, rozumienie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, po planowanie i kontrolę poznawczą, z uwzględnieniem różnych "kanałów informacyjnych" (informacja wzrokowa, język). Potrafić zinterpretować wyniki najważniejszych eksperymentów ilustrujących podstawowe właściwości procesów poznawczych Posiadać podstawową wiedzę o założeniach i metodach badań nad poznaniem i jego podstawami neuronalnymi. Rozumieć pojęcia "reprezentacja poznawcza", "intencjonalność". Potrafić określić miejsce psychologii wśród innych nauk odnoszących się do poznania (filozofia, lingwistyka, antropologia, informatyka) Potrafić zastosować przyswojoną wiedzę w toku opanowywania innych dziedzin psychologii Dostrzegać znaczenie wiedzy o procesach poznawczych w różnych dziedzinach praktycznych (edukacja, projektowanie urządzeń przyjaznych użytkownikowi, media, marketing). |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: egzamin pisemny z założonym poziomem trudności (minimum 60%) [4pkt/30h] Egzamin testowy - test jednokrotnego wyboru, 40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru. Forma zaliczenia zajęć taka sama jak dla studentów Wydziału Psychologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.