Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia emocji i motywacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-OB-19-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia emocji i motywacji
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii
Zajęcia obligatoryjne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Treść wykładu skupiona jest głównie wokół pytań o źródła E i M i uporządkowana od teorii mechanizmów najprostszych (afekty i popędy pierwotne, zdolność reagowania na podniety), do bardziej złożonych i późniejszych rozwojowo (wartościowanie poznawczo-intelektualne, samokontrola, cele transgresyjne). Cele wykładu:

1. Rozróżnienie (często mieszanych) zakresów wiedzy o E/M potocznej i naukowej

2. Przybliżenie (często źle definiowanych) kluczowych pojęć

3. przekaz wiedzy o mechanizmach powstawania E i M - z podziałem na procesy zachodzące a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań).

Pełny opis:

Treść wykładu skupiona jest głównie wokół pytań o źródła E i M i uporządkowana od teorii mechanizmów najprostszych (afekty i popędy pierwotne, zdolność reagowania na podniety), do bardziej złożonych i późniejszych rozwojowo (wartościowanie poznawczo-intelektualne, samokontrola, cele transgresyjne). Cele wykładu:

1. Rozróżnienie (często mieszanych) zakresów wiedzy o E/M potocznej i naukowej

2. Przybliżenie (często źle definiowanych) kluczowych pojęć

3. przekaz wiedzy o mechanizmach powstawania E i M - z podziałem na procesy zachodzące a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań).

Forma zaliczenia zajęć taka sama jak dla studentów Wydziału Psychologii

zaliczenie: egzamin pisemny

punkty za zajęcia: 4

kryteria selekcji komputerowej: ilość punktów z przeniesienia rosnąco

WYKŁAD 1 - [środa 01. i czwartek 02.X.]

ZAKRES PROBLEMATYKI WYKŁADÓW: ŹRÓDŁA I MECHANIZMY WZBUDZANIA

PROCESÓW WARTOŚCIOWANIA I PROCESÓW UKIERUNKOWANIA AKTYWNOŚCI

*Reguły organizacji zajęć i ostrzeżenia przed słabościami wykładów (por. ?KYŚ?)

*Zróżnicowanie: procesy instrumentalne ? procesy ustosunkowania.

*Podstawowe pytania o emocje (m.in. problematyka nieświadomości, asymetrii ?pozytywno-negatywnej?,

relacji afekty - wartości, zdolności samokontroli).

*Podstawowe pytania o motywacje (m.in. adaptacja ? rozwój, potrzeby ? cele, równowaga - wzrost).

*Główne mity do podważenia ? dotyczące świadomości emocji, rozdzielność emocji i poznania, ?symetrii?

emocji negatywnych i pozytywnych, nierozerwalność związków przyjemność ? dążenie i przykrość ?

unikanie, przywracania równowagi jako wyłącznego mechanizmu motywacyjnego.

*Podstawowe zróżnicowanie reguł wartościowania i funkcjonowania: automatyczne versus refleksyjne.

CYKL I

CIELESNOŚĆ JAKO PODSTAWA ZRÓŻNICOWANIA

WŁAŚCIWOŚCI LUDZKICH EMOCJI I MOTYWACJI

WYKŁAD 2- [środa 08 i czwartek 09. X.]

ANATOMICZNO-FIZJOLOGICZNE PODSTAWY ZRÓŻNICOWANIA EMOCJI:

?PRAWA? / ?LEWA? ? ODMIENNOŚĆ FUNKCJI DWÓCH PÓŁKUL MÓZGU A EMOCJE

* Zróżnicowanie funkcji dwóch półkul mózgowych i jego związki ze zróżnicowaniem emocji

*Prawa i lewa półkula jako podstawa tzw. asymetrii negatywno-pozytywnej i odmiennych reguł

wartościowania (tych samych) zjawisk.

*Przykłady wyników badań nad zróżnicowaniem emocji: znak emocji związanych z procesami prawo-

i lewo-półkulowymi.

*Powiązania półkul z regułami wartościowania: wartościowanie holistyczne i analityczne

cd. sylabusa na stronie www.psychologia.pl - katalog kursów

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4pkt/30h]

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)