Psychologia emocji i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OB-19-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocji i motywacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii Zajęcia obligatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Treść wykładu skupiona jest głównie wokół pytań o źródła E i M i uporządkowana od teorii mechanizmów najprostszych (afekty i popędy pierwotne, zdolność reagowania na podniety), do bardziej złożonych i późniejszych rozwojowo (wartościowanie poznawczo-intelektualne, samokontrola, cele transgresyjne). Cele wykładu: 1. Rozróżnienie (często mieszanych) zakresów wiedzy o E/M potocznej i naukowej 2. Przybliżenie (często źle definiowanych) kluczowych pojęć 3. przekaz wiedzy o mechanizmach powstawania E i M - z podziałem na procesy zachodzące a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań). |
Pełny opis: |
Treść wykładu skupiona jest głównie wokół pytań o źródła E i M i uporządkowana od teorii mechanizmów najprostszych (afekty i popędy pierwotne, zdolność reagowania na podniety), do bardziej złożonych i późniejszych rozwojowo (wartościowanie poznawczo-intelektualne, samokontrola, cele transgresyjne). Cele wykładu: 1. Rozróżnienie (często mieszanych) zakresów wiedzy o E/M potocznej i naukowej 2. Przybliżenie (często źle definiowanych) kluczowych pojęć 3. przekaz wiedzy o mechanizmach powstawania E i M - z podziałem na procesy zachodzące a) automatycznie (na różnych piętrach regulacji fizjologicznej i psychologicznej), bądź b) z udziałem myślącego podmiotu (kontroli poznawczej, antycypacji, woli, programów działań). Forma zaliczenia zajęć taka sama jak dla studentów Wydziału Psychologii zaliczenie: egzamin pisemny punkty za zajęcia: 4 kryteria selekcji komputerowej: ilość punktów z przeniesienia rosnąco WYKŁAD 1 - [środa 01. i czwartek 02.X.] ZAKRES PROBLEMATYKI WYKŁADÓW: ŹRÓDŁA I MECHANIZMY WZBUDZANIA PROCESÓW WARTOŚCIOWANIA I PROCESÓW UKIERUNKOWANIA AKTYWNOŚCI *Reguły organizacji zajęć i ostrzeżenia przed słabościami wykładów (por. ?KYŚ?) *Zróżnicowanie: procesy instrumentalne ? procesy ustosunkowania. *Podstawowe pytania o emocje (m.in. problematyka nieświadomości, asymetrii ?pozytywno-negatywnej?, relacji afekty - wartości, zdolności samokontroli). *Podstawowe pytania o motywacje (m.in. adaptacja ? rozwój, potrzeby ? cele, równowaga - wzrost). *Główne mity do podważenia ? dotyczące świadomości emocji, rozdzielność emocji i poznania, ?symetrii? emocji negatywnych i pozytywnych, nierozerwalność związków przyjemność ? dążenie i przykrość ? unikanie, przywracania równowagi jako wyłącznego mechanizmu motywacyjnego. *Podstawowe zróżnicowanie reguł wartościowania i funkcjonowania: automatyczne versus refleksyjne. CYKL I CIELESNOŚĆ JAKO PODSTAWA ZRÓŻNICOWANIA WŁAŚCIWOŚCI LUDZKICH EMOCJI I MOTYWACJI WYKŁAD 2- [środa 08 i czwartek 09. X.] ANATOMICZNO-FIZJOLOGICZNE PODSTAWY ZRÓŻNICOWANIA EMOCJI: ?PRAWA? / ?LEWA? ? ODMIENNOŚĆ FUNKCJI DWÓCH PÓŁKUL MÓZGU A EMOCJE * Zróżnicowanie funkcji dwóch półkul mózgowych i jego związki ze zróżnicowaniem emocji *Prawa i lewa półkula jako podstawa tzw. asymetrii negatywno-pozytywnej i odmiennych reguł wartościowania (tych samych) zjawisk. *Przykłady wyników badań nad zróżnicowaniem emocji: znak emocji związanych z procesami prawo- i lewo-półkulowymi. *Powiązania półkul z regułami wartościowania: wartościowanie holistyczne i analityczne cd. sylabusa na stronie www.psychologia.pl - katalog kursów |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy w formie testu wielokrotnego wyboru z założonym poziomem trudności 60% (zaj. obligatoryjne) [4pkt/30h] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.