Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak zmierzyć emocje?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO-27
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak zmierzyć emocje?
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Uzyskanie zaliczenia na przedmiotach:

Psychologia emocji i motywacji, Psychologia eksperymentalna, Statystyka II

Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest zaznajomienie studentów i studentek z teorią oraz praktyką pomiaru afektu. W pierwszym bloku studentom i studentkom przedstawione zostaną teorie opisujące zjawiska afektywne, ze szczególnym naciskiem na dymensjonalne teorie, wyjaśniające strukturę emocji. Celem drugiego bloku jest omówienie rozmaitych metod pomiaru emocji, bazujących na wcześniej omówionych teoriach.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Studentki i studenci poszerzają wiedzę z zakresu zjawisk afektywnych; znają różnice w różnych podejściach do klasyfikowania i opisywania emocji. Potrafią wymienić przykładowe modele teoretyczne opisujące emocje w sposób kategorialny i dymensjonalny; są w stanie je porównać, biorąc pod uwagę wady i zalety każdego podejścia oraz charakterystyki danego modelu. Rozumieją powiązania między teorią, a narzędziami do pomiaru stanów afektywnych. Są zaznajomieni ze specyficznymi zjawiskami emocjonalnymi: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, teoriami dwusystemowymi, wymiarami moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Znają i rozumieją metody statystyczne, stosowane w badaniach nad afektem i przy konstruowaniu narzędzi psychometrycznych (analiza czynnikowa, analiza regresji, analiza skupień, analizy rzetelności narzędzia).

Umiejętności:

Studentki i studenci znają różne metody pomiaru i wywoływania emocji (kwestionariuszowe, eksperymentalne); potrafią je wykorzystać (poprawnie umieścić w procedurze badawczej, policzyć i zinterpretować ich wyniki) przy samodzielnym projektowaniu i przeprowadzaniu badań własnych z zakresu psychologii emocji. Potrafią również przeprowadzić, zanalizować i zinterpretować analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień oraz analizę rzetelności narzędzia. Potrafią zaproponować własne badanie z zakresu psychologii emocji.

Kompetencje społeczne:

Studentki i studenci są gotowi do rozpoznawania i opisywania zjawisk afektywnych w codziennym życiu. Są w stanie opisywać emocje w różny sposób, mają krytyczne podejście do poszczególnych teorii, znają ich wady i zalety oraz najpopularniejsze modele w ich zakresie. W trakcie projektów ćwiczą umiejętności z zakresu współpracy badawczej w kilkunasto- i kilkuosobowych grupach (m. in. Przygotowanie materiałów badawczych, rekrutacja osób badanych, zbieranie wyników) oraz prezentowanie własnych badań przed grupą.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adrianna Wielgopolan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia będą dotyczyły różnych zjawisk afektywnych. W trakcie pierwszego bloku (kończącego się kolokwium, złożonym z pytań otwartych), studenci i studentki poznają przegląd teorii psychologicznych, które pozwalają na opisanie natury i struktury doświadczeń afektywnych. Omówione zostaną teorie, zakładające istnienie kategorii emocjonalnych, jak również dymensjonalne modele opisujące specyfikę stanów afektywnych. Studentki i studenci będą mieli również okazję zapoznać się ze szczególnymi przypadkami zjawisk afektywnych: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, odmiennością genezy emocjonalnej, spektrum moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Przy omawianiu poszczególnych teorii duży nacisk położony zostanie na metody statystyczne, które pozwoliły na jej stworzenie (wyodrębnienie kategorii emocjonalnych lub wymiarów): analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień.

W drugim bloku przedstawione zostaną metody wywoływania (m. in. najczęściej używane w badaniach bazy bodźców) oraz pomiaru (kwestionariuszowego, eksperymentalnego, oraz teoretyczne podstawy pomiarów neuropsychologicznego i psychofizjologicznego) emocji. Studentki i studenci zapoznają się z budową, właściwościami i specyfiką kilku różnych metod pomiaru emocji; przedstawione zostaną psychometryczne właściwości poszczególnych narzędzi oraz metody ich analizy (analizy rzetelności). Specyfika każdego pomiaru i jego charakterystyki (np. pomiar na skalach jednobiegunowych, dwubiegunowych; różnice między pomiarem jawnym a niejawnym) zostanie dokładnie omówiona. W trakcie bloku II w ramach zaprezentowania przykładowej procedury badawczej oraz przećwiczenia zbierania danych w paradygmatach psychologii emocji, przygotowane zostanie badanie kwestionariuszowe, przeprowadzone później przez całą grupę; zadaniem studentek i studentów będzie zebranie grupy badawczej. Podczas zajęć (seminarium 14) przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza oraz interpretacja uzyskanych danych, pozwalająca na praktyczne prześledzenie specyfiki metod statystycznych najczęściej stosowanych w psychologii emocji. Oprócz tego studentki i studenci będą mieli za zadanie zaprojektować (w kilkuosobowych podgrupach) własne projekty badawcze z zakresu psychologii emocji (raport na ok. 5-8 stron) oraz przedstawić je w formie wystąpienia przed całą grupą.

Zaproponowana struktura zajęć pozwoli na omówienie zarówno teorii, dotyczących psychologii emocji, jak i narzędzi, najczęściej stosowanych w badaniach psychologicznych z tego zakresu. Połączenie teorii z praktyką będzie umożliwiało uczestniczkom i uczestnikom zajęć na przygotowywanie własnych badań, ale też lepsze rozumienie dotychczas istniejącej literatury z zakresu psychologii emocji.

Literatura:

Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Modele regresji (s. 13-158).

Boyle, G. J. (1984). Reliability and validity of Izard's Differential Emotions Scale. Personality and individual Differences, 5(6), 747-750.

Brzozowski, P. (2010). Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN. Polska adaptacja skali PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Fontaine, R.J., Scherer, K. K, Roesch, E. B., Ellsworth, P. C. (2007). The world of emotions is not two-dimensional. Psychological Science, 18 (12).

Goryńska, E. (2005). Trójwymiarowy model nastroju - Badania Przymiotnikową Skalą Nastroju (UMACL). Studia Psychologiczne, 43,2, 35-46.

Goryńska, E. (2011). Umiejscowienie nastroju wśród zjawisk afektywnych, [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska i M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 11-31) Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Goyal, M., Singh, M., & Singh, M. (2015). Classification of emotions based on ERP feature extraction. In 2015 1st International Conference on Next Generation Computing Technologies (NGCT) (pp. 660-662). IEEE.

Gray, K., & Wegner, D. M. (2011). Dimensions of moral emotions. Emotion Review, 3(3), 258-260.

Imbir, K. K. (2015). Affective norms for 1,586 polish words (ANPW): Duality-of- mind approach. Behavior research methods, 47(3), 860-870.

Jarymowicz, M. T., & Imbir, K. K. (2015). Toward a human emotions taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188.

Kross, E., Ayduk, O., & Mischel, W. (2005). When asking “why” does not hurt distinguishing rumination from reflective processing of negative emotions. Psychological Science, 16(9), 709-715.

Kung, F. Y., & Chao, M. M. (2019). The impact of mixed emotions on creativity in negotiation: An interpersonal perspective. Frontiers in Psychology, 9, 2660.

Larsen, J. T., McGraw, A. P., & Cacioppo, J. T. (2001). Can people feel happy and sad at the same time? Journal of personality and social psychology, 81(4), 684.

Lorr, M., McNair, D.M., Heuchert, JW P. (2008). POMS. Profile of Mood States. Bi-Polar Manual Supplement. Multi-Health Systems (MHS)

Matthews, G., Jones, D.M., Chamberlain, A.G. (1990). Refining the measurement of mood: the UWIST Mood Adjective Checklist. British Journal of Psychology, 81, 17-42.

Newman, D. B., & Sachs, M. E. (2022). Variation in bittersweet nostalgic feelings and their divergent effects on daily well-being. Emotion. Advance online publication. 10.1037/emo0001137

Norris, C. J., Gollan, J., Berntson, G. G., & Cacioppo, J. T. (2010). The current status of research on the structure of evaluative space. Biological psychology, 84(3), 422-436.

Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1161-1178.

Rynkiewicz, A. (2011). Fizjologiczne wskaźniki nastrojów. [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 35-54), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Schimmack, U., Grob, A. (2000). Dimensional models of core affect: A quantitative comparison by means of structural equation modeling. European Journal of Personality, 14, 325-345.

Tracy, J. L., & Randles, D. (2011). Four models of basic emotions: a review of Ekman and Cordaro, Izard, Levenson, and Panksepp and Watt. Emotion review, 3(4), 397-405.

Vaccaro, A. G., Kaplan, J. T., & Damasio, A. (2020). Bittersweet: the neuroscience of ambivalent affect. Perspectives on Psychological Science, 15(5), 1187-1199.

Watson, D., Wiese, D., Vaidya, J., Tellegen, A. (1999). The two general activation systems of affect: structural findings, evolutionary considerations, and psychobiological evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 820-838.

Watson, D., Clark, L.A., Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.

Wielgopolan, A., & Imbir, K. K. (2022). Affective norms for emotional ambiguity in valence, origin, and activation spaces. Behavior Research Methods, 1-16.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adrianna Wielgopolan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia będą dotyczyły różnych zjawisk afektywnych. W trakcie pierwszego bloku (kończącego się kolokwium, złożonym z pytań otwartych), studenci i studentki poznają przegląd teorii psychologicznych, które pozwalają na opisanie natury i struktury doświadczeń afektywnych. Omówione zostaną teorie, zakładające istnienie kategorii emocjonalnych, jak również dymensjonalne modele opisujące specyfikę stanów afektywnych. Studentki i studenci będą mieli również okazję zapoznać się ze szczególnymi przypadkami zjawisk afektywnych: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, odmiennością genezy emocjonalnej, spektrum moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Przy omawianiu poszczególnych teorii duży nacisk położony zostanie na metody statystyczne, które pozwoliły na jej stworzenie (wyodrębnienie kategorii emocjonalnych lub wymiarów): analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień.

W drugim bloku przedstawione zostaną metody wywoływania (m. in. najczęściej używane w badaniach bazy bodźców) oraz pomiaru (kwestionariuszowego, eksperymentalnego, oraz teoretyczne podstawy pomiarów neuropsychologicznego i psychofizjologicznego) emocji. Studentki i studenci zapoznają się z budową, właściwościami i specyfiką kilku różnych metod pomiaru emocji; przedstawione zostaną psychometryczne właściwości poszczególnych narzędzi oraz metody ich analizy (analizy rzetelności). Specyfika każdego pomiaru i jego charakterystyki (np. pomiar na skalach jednobiegunowych, dwubiegunowych; różnice między pomiarem jawnym a niejawnym) zostanie dokładnie omówiona. W trakcie bloku II w ramach zaprezentowania przykładowej procedury badawczej oraz przećwiczenia zbierania danych w paradygmatach psychologii emocji, przygotowane zostanie badanie kwestionariuszowe, przeprowadzone później przez całą grupę; zadaniem studentek i studentów będzie zebranie grupy badawczej. Podczas zajęć (seminarium 14) przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza oraz interpretacja uzyskanych danych, pozwalająca na praktyczne prześledzenie specyfiki metod statystycznych najczęściej stosowanych w psychologii emocji. Oprócz tego studentki i studenci będą mieli za zadanie zaprojektować (w kilkuosobowych podgrupach) własne projekty badawcze z zakresu psychologii emocji (raport na ok. 5-8 stron) oraz przedstawić je w formie wystąpienia przed całą grupą.

Zaproponowana struktura zajęć pozwoli na omówienie zarówno teorii, dotyczących psychologii emocji, jak i narzędzi, najczęściej stosowanych w badaniach psychologicznych z tego zakresu. Połączenie teorii z praktyką będzie umożliwiało uczestniczkom i uczestnikom zajęć na przygotowywanie własnych badań, ale też lepsze rozumienie dotychczas istniejącej literatury z zakresu psychologii emocji.

Literatura:

Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Modele regresji (s. 13-158).

Boyle, G. J. (1984). Reliability and validity of Izard's Differential Emotions Scale. Personality and individual Differences, 5(6), 747-750.

Brzozowski, P. (2010). Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN. Polska adaptacja skali PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Fontaine, R.J., Scherer, K. K, Roesch, E. B., Ellsworth, P. C. (2007). The world of emotions is not two-dimensional. Psychological Science, 18 (12).

Goryńska, E. (2005). Trójwymiarowy model nastroju - Badania Przymiotnikową Skalą Nastroju (UMACL). Studia Psychologiczne, 43,2, 35-46.

Goryńska, E. (2011). Umiejscowienie nastroju wśród zjawisk afektywnych, [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska i M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 11-31) Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Goyal, M., Singh, M., & Singh, M. (2015). Classification of emotions based on ERP feature extraction. In 2015 1st International Conference on Next Generation Computing Technologies (NGCT) (pp. 660-662). IEEE.

Gray, K., & Wegner, D. M. (2011). Dimensions of moral emotions. Emotion Review, 3(3), 258-260.

Imbir, K. K. (2015). Affective norms for 1,586 polish words (ANPW): Duality-of- mind approach. Behavior research methods, 47(3), 860-870.

Jarymowicz, M. T., & Imbir, K. K. (2015). Toward a human emotions taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188.

Kross, E., Ayduk, O., & Mischel, W. (2005). When asking “why” does not hurt distinguishing rumination from reflective processing of negative emotions. Psychological Science, 16(9), 709-715.

Kung, F. Y., & Chao, M. M. (2019). The impact of mixed emotions on creativity in negotiation: An interpersonal perspective. Frontiers in Psychology, 9, 2660.

Larsen, J. T., McGraw, A. P., & Cacioppo, J. T. (2001). Can people feel happy and sad at the same time? Journal of personality and social psychology, 81(4), 684.

Lorr, M., McNair, D.M., Heuchert, JW P. (2008). POMS. Profile of Mood States. Bi-Polar Manual Supplement. Multi-Health Systems (MHS)

Matthews, G., Jones, D.M., Chamberlain, A.G. (1990). Refining the measurement of mood: the UWIST Mood Adjective Checklist. British Journal of Psychology, 81, 17-42.

Newman, D. B., & Sachs, M. E. (2022). Variation in bittersweet nostalgic feelings and their divergent effects on daily well-being. Emotion. Advance online publication. 10.1037/emo0001137

Norris, C. J., Gollan, J., Berntson, G. G., & Cacioppo, J. T. (2010). The current status of research on the structure of evaluative space. Biological psychology, 84(3), 422-436.

Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1161-1178.

Rynkiewicz, A. (2011). Fizjologiczne wskaźniki nastrojów. [w:] E. Goryńska, M. Ledzińska, M. Zajenkowski (red.). Nastrój. Modele, geneza, funkcje, (s. 35-54), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Schimmack, U., Grob, A. (2000). Dimensional models of core affect: A quantitative comparison by means of structural equation modeling. European Journal of Personality, 14, 325-345.

Tracy, J. L., & Randles, D. (2011). Four models of basic emotions: a review of Ekman and Cordaro, Izard, Levenson, and Panksepp and Watt. Emotion review, 3(4), 397-405.

Vaccaro, A. G., Kaplan, J. T., & Damasio, A. (2020). Bittersweet: the neuroscience of ambivalent affect. Perspectives on Psychological Science, 15(5), 1187-1199.

Watson, D., Wiese, D., Vaidya, J., Tellegen, A. (1999). The two general activation systems of affect: structural findings, evolutionary considerations, and psychobiological evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 820-838.

Watson, D., Clark, L.A., Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.

Wielgopolan, A., & Imbir, K. K. (2022). Affective norms for emotional ambiguity in valence, origin, and activation spaces. Behavior Research Methods, 1-16.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)